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중국인의 제주국제공항 서비스 만족도에 관한 연구

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Alternative Title
A Study on the Service Satisfaction of Jeju International Airport by Chinese
Abstract
본 연구의 목적은 중국인에게 제주국제공항을 이용하는 과정중의 서비스 만 족도에 대한 설문조사를 실시하여 문제점을 분석하고 이를 해결하기 위한 정책 을 제언함으로써 제주국제공항의 서비스 품질을 발전시키기 위함이다. 제주국제공항은 한국에서 세 번째로 큰 국제공항이며 제주국제공항 국제선의 주된 고객은 중국인으로 요즘 몇 년간 중국인 관광객의 수가 계속 증가하고 있 다. 본 연구가 실시한 제주국제공항의 서비스 만족도 조사는 제주국제공항의 발 전 방향에 중요한 의미를 갖는다고 할 수 있다. 전 세계적으로 공항의 발전이 계속됨에 따라 공항 서비스에 대한 요구도 점 점 커지고 있다. 이는 경제적으로 보았을 때 이착륙하는 항공기의 증가, 운송되 는 화물 수의 확대, 많은 관광객들의 공항 이용으로 인해 공항 서비스비와 공항 건설비 등의 다양한 비용을 받기 때문이다. 본 연구의 목적은 다음과 같다. 첫째, 이론적 논의 및 선행연구 고찰을 통해 제주국제공항의 서비스 품질을 결정하는 요인들은 무엇이며, 각 요인들이 고객만 족에 어떤 영향을 미치는지 알아보고자 한다. 둘째, 관광객 수의 증가는 직원들 의 부담과 스트레스를 가중시키고 직원과 관광객 사이의 문화적 차이 때문에 갈 등을 일으킬 수 있다. 중국인 관광객의 수가 늘어나고 있어 공항의 기본 시설과 직원의 친절성과 능숙한 정도를 알아보고 정책을 제언하고자 한다. 셋째, 관광객 증가에 따라 공항의 혼잡도가 증가하고 기본 시설에 대한 고객의 요구가 높아지 고 있다. 현재 제주국제공항 국제터미널의 식당과 편의점의 경우, 이에 대한 고 려사항이 필요하다. 선행 연구와 연구 목적을 바탕으로 논문의 모형을 만들고 분석 요소를 토출 한 다음 설문지를 설계하고 설문지에 의해 수집된 데이터를 바탕으로 분석 연구 를 수행한다. 설문조사를 분석한 결과를 살펴보면 제주도를 여행하는 중국인들은 주로 언 어 교류의 불편함 때문에 문제점이 발생하는 것으로 나타났다. 특히, 체크인 과 정과 입국심사 과정에 대한 평가가 높지 않아 직원의 문화 차이, 서비스 태도, 중국어 능력 등을 향상시켜야 할 필요가 있어 이를 보완하기 위한 정책을 제언 하였다. 공항 교통과 보안안내시설에 대해서는 안내시설과 중국어 서비스 등을 추가할 것을 제안하였다. 현재 제주국제공항 국제선 구역에는 음식 편의시설이 설치되어 있지 않아 음식 편의시설 설치를 제안하였다.
The purpose of this study was to analyze the problems present at the airport by conducting a service satisfaction survey during the process of using Jeju International Airport to the Chinese to develop the quality of service of Jeju International Airport in a good direction. Jeju International Airport is the third largest international airport in South Korea, and international customers are mainly Chinese, and the survey of Jeju Airport is important for the future development of Jeju Airport, as the number of Chinese tourists continues to increase over the past few years. As the development of airports continues to grow around the world, so is the need for the airport's ability to entertain passengers. Economically, we want more aircraft to take off and land, and as many tourists come through the airport, they can receive a variety of services, including airport service and airport construction costs. Measuring the level of the airport is mainly due to three aspects: safety, efficiency, and quality of service. Specifically, the service process that the airport provides to its customers should be concise, smooth, convenient, and provide a comfortable and enjoyable value-added experience for customers. As the world's population shifts, the practical implications of research on how to improve the quality of airport services are becoming increasingly important. the purpose of this study is as follows:. First, through the theoretical discussion and the first study, we try to understand the factors that determine the service quality of Jeju International Airport and the influence of each factor on customer satisfaction. Second, the increase in the number of tourists will increase the burden and pressure of employees, and may be contradictory due to the cultural differences between employees and tourists. The number of Chinese tourists has increased; Therefore, I would like to know the airport infrastructure and the degree of kindness and proficiency of the staff, and make policy recommendations. Third, with the increase of tourists, the congestion of the airport increases, and the demand of customers for infrastructure increases. At present, restaurants and convenience stores at Jeju International Airport International Terminal need to be considered. Based on the first research and research purpose, establish the model of the paper, get the analysis factors, and then design the questionnaire, and based on the data collected by the questionnaire to carry out the analysis and research. The survey shows that chinese tourists need to come up with ways to improve their satisfaction. The results of this survey and related research show that chinese people currently traveling to Korea are mostly uncomfortable with language exchanges. In particular, there is a need to improve cultural differences, service attitudes, and Chinese language skills for employees because the check-in and immigration processs are not highly evaluated. Airport transportation and security information facilities are usually suggested for additional information and Chinese services. Currently, there are no food facilities in the international area of Jeju Airport, so we propose to install food amenities.
Author(s)
황자호
Issued Date
2020
Awarded Date
2020. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000009566
Alternative Author(s)
Huang, Zi Hao
Affiliation
제주대학교 대학원
Department
대학원 행정학과
Advisor
황경수
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 배경 1
2. 연구의 대상 및 목적 1
3. 연구의 내용 및 범위 2
4. 연구의 방법 3
Ⅱ. 이론적 논의 및 선행연구 검토 5
1. 이론적 논의 5
(1) 공항서비스 개념 5
(2) 공항서비스 내용 6
(3) 공항서비스 만족도 개념 8
2. 선행연구 검토 8
(1) 공항서비스 관한 연구 9
(2) 공항서비스품질 관한 연구 9
(3) 제주국제공항 현황 11
3. 분석의 틀 12
Ⅲ. 공항서비스의 설문조사 분석 14
1. 조사의 개요 14
2. 설문지의 설계 15
3. 공항서비스의 만족도 분석 17
Ⅳ. 제주국제공항 서비스 만족도 제고를 위한 정책제언 28
1. 공항교통에 대한 정책제언 28
2. 체크인 과정에 대한 정책제언 29
3. 보안 안내시설에 대한 정책제언 30
4. 입국 심사과정에 대한 정책제언 30
5. 편의시설에 대한 정책제언 31
Ⅴ. 결론 32
1. 연구의 요약 32
2. 연구의 한계 33
참고문헌 35
Abstract 38
만족도조사 설문지 41
감사의 글 45
Degree
Master
Publisher
제주대학교 대학원
Citation
황자호. (2020). 중국인의 제주국제공항 서비스 만족도에 관한 연구
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General Graduate School > Public Administration
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