제주대학교 Repository

제주지역 학교에서의 우유 및 유제품 제공 실태와 영양(교)사의 인식 조사

Metadata Downloads
Alternative Title
Perception for milk and milk products of nutrition teachers and dieticians at schools in Jeju
Abstract
본 연구는 2020학년도 제주지역 학교 영양(교)사를 대상으로 우유 및 유제품 제 공 실태와 인식을 조사·분석함으로써 학교에서의 우유 및 유제품 제공의 활성화를 위한 방안을 모색하고, 우유 및 유제품 관련 영양교육 프로그램 개발의 기초자료를 제공하고자 하였다. 제주지역 학교에서 근무하는 영양(교)사 199명을 대상으로 2020년 5월 22일부터 6월 12일까지 온라인 설문조사를 실시하였으며, 조사된 자료는 SPSS Win Program(Ver. 24.0)를 사용하여 빈도분석, χ2-test, ANOVA(Duncan)를 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 조사대상자는 50세 이상이 40.8%로 높게 나타났고, 근무경력은 20년 이상이 47.5%로 많았으며, 고용형태는 영양교사가 60.0%, 교육공무직 중식영양사 22.5%, 교육공무직 석식영양사 13.3%, 기타직 영양(교)사 4.2%로 나타났다. 조사대상자의 학교의 형태는 초등학교 57.3%, 중학교 24.3%, 고등학교 18.4%로 나타났다. 둘째, 조사대상자의 우유 및 유제품의 건강 관련성 인식은 5점 만점에 평균 4.06 점으로 대부분이 우유 및 유제품이 건강에 도움을 준다고 인식하는 것으로 나타났 고, 우유 및 유제품 선택 기준은 영양성분이 가장 높게 나타났다. 우유 및 유제품에 대한 영양지식은 8점 만점에 5.63점으로 나타났다. 셋째, 조사대상자의 우유 및 유제품의 제공 어려움 인식은 5점 만점에 평균 2.88 점으로 근무경력이 적을수록, 초등학교보다 중·고등학교가 유의하게 높게 나타났다 (p<0.05). 우유 및 유제품 제공의 구체적 방법에 대한 필요성 인식은 5점 만점에 평 균 3.60점으로, 연령과 근무경력이 적을수록 필요성 인식이 유의하게 높게 나타났다 (p<0.01). 우유 및 유제품의 제공이 필요하다고 생각하는 이유로는 뼈 건강과 성장 을 위해서가 가장 많았고, 제공하지 않아도 된다고 생각하는 이유로는 다른 음식을 통해 충분한 영양섭취가 가능하다는 것이 가장 많았다. 제공이 어렵다고 생각하는 이유로는 급식대상자들의 낮은 기호도가 가장 높게 나타났으며, 우유 및 유제품 제 공을 위한 개선사항은 급식대상자들의 기호도 및 인식 변화가 가장 많았다. 넷째, 조사대상자가 식단에서 제공하는 우유 및 유제품 활용 메뉴로는 우유류로 제공하는 경우가 가장 많았다. 연간 후식류 제공 횟수에서는 흰 우유와 가공우유는 상위학교로 갈수록 제공 비율이 높았으며, 액상 요구르트는 중학교, 고등학교, 초등 학교 순으로 제공 비율이 높았다. 또한 기능성우유의 제공 비율이 가장 낮았으며, 요구르트 종류보다 우유 종류의 제공 비율이 낮게 나타났다. 다섯째, 조사대상자의 학교우유급식의 필요성에 대한 인식은 5점 만점에 평균 3.38점으로 나타났으며, 학교우유급식 실시율은 상위학교로 갈수록 유의하게 낮았으 며, 제공형태에서 유상급식은 중학교에서만 이루어지고 있다고 나타나 유의한 차이 가 있었다(p<0.001). 순환급식을 실시하고 있는 비율은 낮았으며, 순환급식으로 제 공하는 품목은 호상요구르트와 과일주스가 가장 높게 나타났다. 여섯째, 조사대상자의 우유 및 유제품 관련 교육에 대한 필요성 인식은 5점 만점 에 평균 3.84점, 교육 자료의 충분성 인식은 평균 2.73점으로 나타났다. 영양교육 실 시율은 77.5%이며, 근무경력이 많을수록(p<0.05), 고용형태에서는 영양교사가 유의 하게 높게 나타났다(p<0.01). 영양교육 실시방법은 학교홈페이지가 가장 높았으며, 자료수집 경로는 전문기관 사이트가 가장 높게 나타났다. 우유 및 유제품 관련 교 육 실시 횟수는 1-2회가 가장 많았으며, 교육의 내용으로는 섭취의 필요성이 가장 높게 나타났다. 교육을 실시하지 못한 이유로는 교육의 기회가 없어서 못한 경우가 많았다. 이상의 연구결과를 토대로 살펴볼 때, 제주지역 학교 영양(교)사는 우유 및 유제 품과 제공과 관련 영양교육이 필요하다고 인식하고 있으나, 낮은 빈도로 실시되고 있는 것으로 나타나 학생들을 대상으로 정확한 정보를 전달하여 학생들의 우유 및 유제품 관련 인식과 지식을 높여주는 영양교육의 기회가 증가되어야 할 것이다. 학 교우유급식 실시율이 적은 중·고등학교의 경우 순환급식을 실시하여 학생들의 기호 를 고려하여 주면서, 순환급식에 대한 홍보를 통해 학생들의 참여를 높여줄 방안을 모색할 필요가 있으며, 학교에서 제공할 수 있는 우유 및 유제품 활용 메뉴를 개발 할 필요가 있다.
This study analyzed the perception for milk and milk products of 199 nutrition teachers and dieticians at schools in Jeju surveyed from May 22 to June 12, 2020. With the intention of finding ways to promote the provision of milk and milk products in schools and providing basic data for the development of nutrition education programs related to milk and milk products. A total of 120 questionnaires out of 199 were used as base data for this study. The data were analyzed using descriptive analysis, -test, and ANOVA using the SPSS Win program(version 24.0). The results of this study are summarized as follows. First, the age of subjects were 40.8% for more than 50 years old, in terms of the working periods, 47.5% of subjects showed more than 20 years. The employment types of subjects were 60.0% for nutrition teachers, 22.5% for lunch dieticians, 13.3% for dinner dieticians, and 4.2% other nutrition teachers. School types showed for 57.3% of elementary 24.3% of middle schools and 18.4% of high schools. Second, regarding to the perception of subjects for the health relevance of milk and milk products, average score was 4.06 points (out of 5), and most of the subjects were showed to recognize that milk and dairy products are beneficial to health. The selection criteria of milk and milk products had the highest nutritional content. The nutritional knowledge of milk and milk products, average score was 5.63 points (out of 8). Third, regarding to the difficulty perception of subjects for the in providing milk and milk products, average score was 2.88 points (out of 5), and the less work experience, the higher the scores of middle school and high school than elementary school(p<0.05). Regarding to the necessity perception of subjects for a specific method of provision of milk and milk products, average score was 3.60 points (out of 5), and the lower the age and work experience, the higher the score(p<0.01). The reason that they think it is necessary to provide milk and milk products was the most for bone health and growth. The reason for not having to provide milk and dairy products was that they could get enough nutrition through other foods. The reason that they thought it was difficult to provide was that students had the lowest preference. The improvement for providing milk and milk products showed the highest of change in students' preference and perception. Forth, regarding to the menu using milk and milk products, most cases showed to be provided as milk form. In the annual frequency of serving desserts, normal milk and flavored milk were higher in middle school and high school than in elementary school. Liquid yogurt was high in the order of middle school, high school, and elementary school. Overall, the ratio of providing functional milk was the lowest, and the ratio of providing milk type was lower than that of yogurt type. Fifth, regarding to the necessity perception of subjects for the school milk program, average score was 3.38 points (out of 5). The execution rate of school milk program was lower in middle school and high school than in elementary school, and it was found that paid meals were provided only in middle school (p<0.001). Overall, the execution rate of cyclic school milk program was low, and the items offered as cyclic school milk program were the highest in yogurt and fruit juice. Sixth, regarding to the necessity perception of subjects for the education related to milk and milk products average score was 3.84 points (out of 5), and the sufficiency perception of subjects for educational materials was 2.73 points (out of 5). The execution rate of nutrition education was 77.5%, and the more work experience (p<0.05), the higher the nutrition teacher in employment type (p<0.01). The school homepage was the highest as the method of nutrition education, and the site of the specialized institution was the highest as the data collection route. The number of education sessions related to milk and milk products had the highest frequency with 1-2 times a year, the content of education showed the highest necessity for intake. The reasons for not execution of education was showed the highest that there was no opportunity for education. Finally, nutrition teachers and dieticians had recognized provision of milk and milk products and nutrition education were necessary. However, it was showed that nutrition education for milk and milk products was actually conducted a low frequency. Accordingly, the opportunity for nutrition education to increase students' awareness and knowledge related to milk and milk products by delivering accurate information to students should be increased. In the case of middle school and high school, where the execution rate of school milk program is low, students' preferences should be considered through cyclic school milk program. In addition, there is a need to find ways to increase students' participation through the promotion of cyclic school milk program. It need to develop a menu using milk and milk products that schools can provide.
Author(s)
김미향
Issued Date
2020
Awarded Date
2020. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000009610
Alternative Author(s)
Kim, Mi Hyang
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 영양교육
Advisor
채인숙
Table Of Contents
표 목차 ⅲ
국문요약 ⅳ
Ⅰ. 서 론 1
Ⅱ. 이론적 배경 3
1. 우유 및 유제품의 영양학적 가치 3
2. 우유 및 유제품 관련 영양(교)사 인식 4
3. 학교에서의 우유 및 유제품 제공 실태 6
4. 우유 및 유제품에 대한 영양교육 7
Ⅲ. 연구 내용 및 방법 9
1. 조사 대상 및 기간 9
2. 조사 내용 및 방법 9
3. 조사 분석 및 통계처리 12
Ⅳ. 연구 결과 및 고찰 13
1. 조사대상자의 일반사항 13
2. 우유 및 유제품에 대한 인식 15
3. 식단에서의 우유 및 유제품 제공에 대한 인식과 실태 18
4. 학교우유급식 필요성 및 실태 28
5. 우유 및 유제품 관련 영양교육에 대한 인식과 실태 34
Ⅴ. 결론 및 제언 40
Ⅵ. 참고문헌 44
Abstract 48
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
김미향. (2020). 제주지역 학교에서의 우유 및 유제품 제공 실태와 영양(교)사의 인식 조사
Appears in Collections:
Education > Nurtition Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.