제주대학교 Repository

그림책을 활용한 유아의 인성 함양 실행연구

Metadata Downloads
Alternative Title
Action Research for Development of Children's Character through Picture Books
Abstract
본 연구의 목적은 만 5세 M반 유아들을 대상으로 그림책을 활용한 유아인성교 육 함양 실행연구로 M반의 유아인성교육에 대한 문제점을 파악하고 이를 개선 하기 위한 실행방안을 모색하고 실행했으며, 실행 과정에서 나타난 유아와 교사 의 변화가 어떠한지를 살펴보는데 목적이 있었다. 이와 같은 연구목적을 달성하 기 위한 연구문제는 다음과 같았다. 첫째, 그림책을 활용한 유아인성을 함양하기 위한 방안은 무엇인가? 둘째, 그림책을 활용한 유아인성 함양에 따른 유아와 교사의 변화는 어떠한가? 본 연구는 제주도에 위치한 H유치원의 만 5세 M반 28명의 유아들을 대상으로 이루어졌다. 연구기간은 2019년 8월 19일부터 2019년 11월 1일까지이며 그림책을 활용한 유아인성교육을 위한 질적 연구로 진행되었다. 연구자는 만 5세 M반의 유아인성교육에 대한 문제점을 인식하였으며, 유아들에게 적합한 실천 중심의 유 아인성교육 활동 실시의 필요성을 느꼈다. 따라서 이러한 문제들을 해결하기 위 한 해결 방안 모색, 1차 실행, 1차 실행평가, 2차 실행 방안 모색, 2차 실행, 2차 실행평가 순으로 활동을 실행하였다. 연구자는 교육과정 운영의 계획 및 실행, 평가 과정을 실행하였으며, 이를 녹화, 녹음 및 전사하여 현장노트로 작성하고, 참여관찰, 유아들의 활동 과정이 담긴 사진, 유아들의 활동 결과물, 연구자 저널, 현장노트를 통하여 자료를 수집하고 분석하였다. 본 연구를 통해 얻게 된 결과는 다음과 같다. 첫째, 그림책을 활용한 유아인성교육은 유아들의 흥미와 관심을 토대로 실천적 인 유아인성교육의 방법으로 되어야 한다. 왜냐하면 그림책을 활용한 유아인성교 육은 유아들에게 배려, 존중, 협력의 태도 함양을 도모했기 때문이다. 유아들은 동극을 준비하면서 또래와 긍정적인 상호작용이 이루어졌고, 이를 통하여 다른 사람을 배려하고 존중하며, 협력하는 태도를 기를 수 있었다. 둘째, 그림책을 활용한 유아인성교육은 유아들의 참여를 이끄는 실천중심으로 이루어져야 한다. 교사가 일방적으로 전달하는 교육이 아닌 유아들이 직접 그림 책 속의 주인공이 되어 보고, 자신의 생각을 이야기하고, 선택하는 등 주도적으 로 참여하여 유아인성교육을 실행하였을 때 유아들의 긍정적인 변화를 가져왔다. 따라서 유아인성교육은 획일적이고, 일회성으로 이루어지는 인성교육이 아닌 유 아들이 직접 경험하고 느끼고, 그것을 실제 생활에서 활용할 수 있는 유아인성교 육으로 이루어져야 할 것이다. 셋째, 그림책을 활용한 유아인성교육에서 교사는 자신의 역할에 대한 변화를 이끌어 내는 것이 필요하다. 그림책을 활용한 유아의 인성 함양 방안은 교사의 실천적인 수업방법의 변화 이외에 유아들의 행동을 세밀하게 관찰하기, 유아 중 심에서 사고하기, 자신을 성찰하기, 유아들을 대하는 상호작용 능력을 신장시키 는 등 다양한 교사의 역할에 대한 변화를 이끈다. 이상에 결론을 바탕으로 후속연구를 위한 몇 가지 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 H유치원의 M반 유아들의 모습을 관찰하고 그 과정을 살펴본 실행연구였기 때문에 연구결과를 일반화하기에는 한계가 있다. 둘째, 본 연구는 2019년 8월부터 11월까지 연구를 실행했으며, 지속적인 실행 에 따른 유아와 교사의 변화를 보지 못했다는 제한점이 있다. 따라서 향후 실시 하는 그림책을 활용한 유아인성교육 함양 방안 실행연구는 1년간 지속적으로 실 시하여 유아와 교사의 변화를 살펴볼 필요가 있다. 셋째, 본 연구에서는 그림책이라는 매체를 활용하여 유아의 인성함양 방안을 실행해 보았다. 추후 연구에서는 미술 협동 활동, 신체활동 및 게임을 활용한 인 성교육, 가정과 연계한 인성교육 등 다양한 영역과 연결되는 유아인성교육 관련 실행 연구가 이루어지길 기대해본다. 본 연구는 그림책을 활용한 유아의 인성 함양 실행연구를 통해 유아들에게 효 과적인 실행 방안을 모색하고, 유아들과 교사의 변화를 이끌어 내고자 노력하였 다. 본 연구가 그림책을 활용한 유아인성교육 방법을 고민하는 현장의 교사들에 게 구체적인 자료를 제공하여 이를 효과적으로 운영하는 것에 도움이 되기를 기 대한다.
This study was conducted to young children in the M Class aged five year old as action research for the cultivation of early childhood character education using picture books, in order to find out the problems of early childhood character education of the M Class, seek the action plans for its improvement, and examine the changes in the young children and teachers. To this end, the research questions were set as follows. First, what is the plan for cultivating early childhood character using picture books? Second, what is the change in young children and teachers according to the cultivation of early childhood character using picture books? This study was conducted to 28 children aged five year old in the M Class of H Kindergarten located in Jeju Island. The research period was from August 19, 2019 to November 1, 2019, and a qualitative study was performed for early childhood character education using picture books. The researcher recognized the problem of early childhood character education for the M group aged five year old, and felt the need for conducting practice-based early childhood character education activities suitable for young children. Therefore, the activities were conducted in order of finding the ways to solve these issues, the first implementation, the first implementation evaluation, and seeking the second implementation plan, the second implementation, and the second implementation evaluation. The researcher executed curriculum planning, implementing and evaluating, and video-recorded, recorded and transcribed it into a field note. The data were collected and analyzed through the participatory observation, the photos of children's activity process, children's activity results, research journal, and the field note. The results obtained through this study were as follows. First, early childhood character education using picture books should be practical based on their interest and attention. This is because early childhood character education using picture books promoted young children's caring, respectful, and cooperative attitude. Young children could positively interact with their peers as they prepared for a dramatic play, and they were able to develop a caring, respectful, and cooperative attitude. Second, early childhood character education using picture books should be practice-based to lead the participation of young children. There were positive changes in the children when children were not unilaterally educated by teachers, and when children participated as the main characters in picture books, talked about their thoughts, and selected. Therefore, early childhood character education should not be uniform and temporary but practical, so that children can experience, feel and put it into their life. Third, in early childhood character education using picture books, it is necessary for teachers to bring about changes in their roles. The plans for early childhood character education using picture books lead the change in various roles of the teachers, such as monitoring young children's behavior, thinking from young children's viewpoint, reflecting on themselves, and enhancing the ability to interact with young children, as well as the changes in the teachers' practical teaching method. Based on the above conclusions, some suggestions for a follow-up study are as follows. First, since this study was action research to observe the children in the M Class of H Kindergarten and look into the process, there is a limit to generalize the research results. Second, this study was conducted from August to November, so it had limits that it could not examine the subsequent changes in the young children and teachers as it was not continuously performed. Therefore, follow-up action research on how to cultivate early childhood character education using picture books needs to be continuously conducted for one year to examine the changes in young children and teachers. Third, this study implemented a plan for cultivating children's character by means of a picture book. It was hoped that a follow-up study would conduct action research on early childhood character education connected to various areas, such as art collaboration activities, physical activities and games, and families. This study attempted to find an effective action plan for young children through action research on early childhood character education using picture books, and to bring about changes in young children and teachers. It was hoped that this study will provide the concrete materials for teachers in the field who are considering early childhood character education using picture books and help them to manage it effectively.
Author(s)
정지혜
Issued Date
2020
Awarded Date
2020. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000009626
Alternative Author(s)
Jung,Ji Hye
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 교육행정 및 교육컨설팅
Advisor
이인회
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 문제 5
3. 용어의 정의 5
Ⅱ. 이론적 배경 8
1. 유아의 인성교육 8
1) 유아의 인성 8
2) 유아인성교육 10
3) 유아인성교육과 교사 13
2. 그림책 활용 유아인성교육 15
1) 유아인성교육의 방법 15
2) 그림책 교육과 가치 19
3) 그림책 활용 유아인성교육 20
3. 선행연구 분석 22
Ⅲ. 연구방법 25
1. 실행연구 25
2. 연구자 26
3. 연구참여자 28
1) H유치원 28
2) H유치원의 만 5세 M반 28
4. 연구절차 29
1) 그림책 선정 29
2) 그림책을 활용한 인성 함양 연구 절차 30
5. 자료수집 및 분석 37
1) 자료수집 37
2) 자료 분석 38
Ⅳ. 연구결과 및 해석 39
1. 그림책을 활용한 유아인성 함양 1차 실행과정 39
1) 1차 실행 준비단계 39
2) 1차 실행 실시단계 40
3) 1차 실행 평가단계 56
2. 그림책을 활용한 유아인성 함양 2차 실행과정 57
1) 2차 실행 준비단계 57
2) 2차 실행 실시단계 58
3) 2차 실행 평가 및 종합분석 단계 86
Ⅴ. 논의 및 결론 96
1. 요약 96
2. 논의 및 결론 97
3. 제언 102
참고문헌 104
ABSTRACT 111
부록 1. 그림책을 활용한 유아인성교육활동 참가 동의서 114
부록 2. 그림책을 활용한 유아인성교육활동 1차 실행 프로그램의 활동계획안 115
부록 3. 그림책을 활용한 유아인성교육활동 2차 실행 프로그램의 활동계획안 116
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
정지혜. (2020). 그림책을 활용한 유아의 인성 함양 실행연구
Appears in Collections:
Education > Educational Administration and Educational Consulting
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.