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프로젝트기반 인공지능 윤리교육 프로그램 개발

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Alternative Title
Development of Project-Based Artificial Intelligence Ethics Education Program
Abstract
우리는 지능정보화 시대를 살아가고 있다. 빅데이터, 블록체인, 인공지능 등의 기술이 사회 변화를 주도하고 있고 그 중 인공지능과 로봇은 바이오 기술과 함께 영향력이 가장 큰 기술로 분류되고 있다. 또한 인공지능의 지능적이고 자율적인 특 성으로 인해 발전 속도와 파급력이 상당히 크며 이러한 기술의 이면에는 역기능이 동반된다. 따라서 인공지능 기술이 안전하고 이롭게 사용되기 위해서는 그에 대응 하는 윤리와 윤리교육이 함께 필요하다. 이러한 변화에 맞추어 교육계에서는 컴퓨 팅사고력을 함양한 미래융합인재 양성을 위한 목적으로 다양한 소프트웨어 교육이 실시되고 있고 앞으로의 소프트웨어 교육은 인공지능을 포함하여 확대될 것이다. 기존의 소프트웨어 교육에서 정보윤리 교육은 인공지능의 특성이나 내용을 반영하 기에는 한계가 있고, 문제 해결 과정의 시작이나 끝에 지식 전달 수준으로 잠시 언 급되거나 생략하는 기존 수업방식에도 한계가 있다. 그러므로 본 논문에서는 인공 지능의 특성을 반영한 새로운 인공지능 윤리교육을 개발하고, 문제 해결의 중요한 도구로서 인공지능 교육이 진행될 때 문제해결의 단계마다 알고 실천할 윤리를 적 용한 '인공지능 윤리교육 모델' 개발을 연구 목적으로 하였다. 본 논문의 연구 내용은 국내·외 인공지능 윤리 기준 및 기존 윤리를 바탕으로 인 공지능 교육 내용 및 연구 동향을 분석하였다. 분석 내용을 토대로 개발한 내용은 다음과 같다. 첫째, 인공지능 윤리의 핵심가치와 기술의 핵심인 알고리즘과 데이터를 이해할 수 있는 윤리항목을 도출하였다. 둘째, 소프트웨어 교육의 목표인 컴퓨팅사고력 절차를 반영한 5단계 교육 프로세 스를 개발하였다. 셋째, 윤리항목과 인공지능 교육 5단계 프로세스를 적용한 인공지능 윤리교육 프 로그램을 개발하였다. 마지막으로 전문가의 검증을 거쳐 중학생에게 적용 가능한 인공지능 윤리교육 프로그램을 개발하였다. 개발된 모델은 인공지능 기술의 특성과 내용을 반영한 윤리교육 프로그램이고 SW를 통한 문제 해결 과정마다 윤리항목을 고민하고 적용하도록 하였다. 본 논문에서 개발한 '인공지능 윤리교육 모델'을 통해 실천할 수 있는 윤리교육 으로 자리 잡는 기초가 되기를 기대한다.
We are living in the era of intelligent informatization. Technologies such as big data, block chain, and artificial intelligence are leading social changes, and artificial intelligence and robots, among them, are classified as the most influential technologies along with biotechnology. Also, artificial intelligence is a unique software with intelligent and autonomous, it has a significant development speed and ripple effects, and behind these technologies are adverse effects. Therefore, in order for artificial intelligence technology to be used safely and beneficially, ethics and ethics education are needed together in response. In line with this change, various software education is being conducted in the education community for training future convergence talents that had both computational thinking, and future software education will be expanded to include artificial intelligence. Information ethics education in existing software education has limitations in reflecting the characteristics or contents of artificial intelligence, and there is also a limit to the existing teaching methods that are briefly mentioned or omitted as the level of knowledge transfer at the beginning or end of the problem-solving process. Therefore, the research purpose in this thesis is developing a new AI ethics education reflecting the characteristics of artificial intelligence, and as an important tool for problem-solving when artificial intelligence education was conducted, developing an "Artificial Intelligence Ethics Education Model" that applied ethics to know and practice at each stage of problem-solving. The research contents of this thesis analyzed that AI education contents and research trends based on domestic and foreign AI ethics guidelines and existing ethics. The contents developed based on the analysis are as follows. First, derived the core value of artificial intelligence ethics and the ethical items that could understand the algorithms and data that are the core of the technology. Second, developed a five-step education process that reflected the computational thinking process, which is the goal of software education. Third, developed the artificial intelligence ethics education program that applies the ethical items and the five-step artificial intelligence education process. Last, go through expert verification and developed an artificial intelligence ethics education program that can be applied to middle school students. The developed model is an ethics education program that reflects the characteristics and contents of artificial intelligence technology, and it made that agonized and applied ethical items to each problem-solving process through SW. Through the 'Artificial Intelligence Ethics Education Model' developed in this thesis, it is hoped that it will be the basis for establishing itself as an ethical education that can be practiced.
Author(s)
배진아
Issued Date
2020
Awarded Date
2020. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000009635
Alternative Author(s)
Bae, Jin Ah
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 컴퓨터교육
Advisor
조정원
Table Of Contents
I. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구의 내용 및 방법 2
II. 이론적 배경 4
1. 인공지능 윤리 관련 국내외 동향 분석 5
1.1 해외 인공지능 윤리 가이드라인 5
1.2 국내 인공지능 윤리 가이드라인 10
1.3 인공지능 윤리 연구 분석 12
2. 인공지능 교육 관련 국내외 동향 분석 13
2.1 국내 인공지능 교육 현황 13
2.2 미국 AI4K12 인공지능 교육 현황 14
2.3 중국의 인공지능 교육 현황 15
2.4 MIT 인공지능 윤리교육 16
2.5 인공지능 윤리교육 연구 분석 18
2.6 인공지능 교육 플랫폼 19
3. 정보윤리 교육과 인공지능 윤리교육 20
3.1 정보윤리 교육 20
3.2 공학윤리 및 과학기술윤리 22
3.3 인공지능 윤리교육의 필요성 23
III. 인공지능 윤리교육 프로그램 개발 25
1. 프로그램 개발 과정 25
1.1 목적 및 개발방향 25
1.2 인공지능 윤리 핵심가치와 윤리 영역 28
1.3 인공지능 윤리교육 모델 개발 29
2. 인공지능 윤리교육 모델을 적용한 프로젝트 32
2.1 프로젝트 소개 32
2.2 세부 프로그램 내용 33
2.3 교수학습 지도안 34
IV. 인공지능 윤리교육 프로그램 검증 37
1. 프로그램 대상 및 검증 방법 37
1.1 연구 가설 37
1.2 프로그램 적용 대상 37
1.3 연구 검증 방법 37
1.4 연구 검증 결과 39
2. 전문가 설문 내용 40
2.1 인공지능 윤리항목의 적절성 40
2.2 인공지능 윤리교육 모델의 적절성 41
2.3 교수학습 지도안에 제시된 윤리 확인 문항의 적절성 42
2.4 사전사후 인공지능 윤리 문항에 대한 적절성 45
V. 결론 47
[참고 문헌] 50
[ABSTRACT] 52
[부록] 54
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
배진아. (2020). 프로젝트기반 인공지능 윤리교육 프로그램 개발
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Computer Education
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