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제주지역 요양보호사의 직무만족과 노인돌봄태도가 서비스 질에 미치는 영향

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Alternative Title
The Effect of Job Satisfaction and Elderly Care Attitude on Service Quality of Care Worker in Jeju Area
Abstract
본 연구는 제주도내 노인요양서비스를 제공하는 요양보호사의 직무만족과 노인돌봄태도를 파악하여 이것이 노인장기요양 서비스 질에 어떠한 영향을 미치는지 알아봄으로써 노인장기요양 서비스 질을 향상하는데 기초자료로 활용하고자 조사하였다. 설문은 자기 기입식 방법으로 조사가 진행되었고 조사기간은 2020년 5월 11일부터 5월 24일까지 수행되었으며 설문지 배포 방식은 연구자가 직접 기관을 방문하여 연구에 대한 설명과 함께 설문지를 배부하고 일정기간 약속을 하고 재방문하여 회수하였다. 총 330부를 배부하여 310부가 회수되었고 결측치가 많거나 불성실하게 응답한 20부를 제외한 290부를 자료 분석에 사용하였다.
자료 분석은 SPSS 23.0을 이용하여 통계처리 하였으며 Cronbach's alpha 값을 구하여 신뢰도 분석과 빈도, 기술적 통계 분석을 하였고 주요 변수 간의 집단 간 차이를 알아보기 위해 독립 표본 T검정(t-test)과 일원배치분산분석(ANOVA)을 이용하여 분석하였다. 변수 간의 상관관계를 알아보기 위해 Pearson의 상관관계 분석을 실시하였고 직무만족, 노인돌봄태도가 서비스 질에 미치는 영향을 알아보기 위해 다중회귀분석을 실시하였다.
연구결과 직무만족 및 노인돌봄태도 그리고 서비스 질은 전체적으로 보통 수준(3점) 이상을 보였고, 직무만족은 건강상태가 좋을수록, 근무형태가 시간제 및
1일 3교대에서 유의미한 차이를 보였다. 또한 담당 인원이 적을수록, 요양보호사에 대한 사회적 인식이 긍정적일수록, 근무 동기는 어르신 돌봄을 좋아해서와 여가시간 및 사회활동일 때 직무만족이 높게 나타났다. 노인돌봄태도에서도 비슷한 결과가 도출되었는데 건강상태가 좋을수록, 근무형태가 1일 3교대 및 시간제일수록, 요양보호사 인식이 긍정적일수록 노인돌봄태도가 높게 나타났다.
다중회귀분석을 통한 검증 결과 직무만족은 서비스 질 하위요인 전체에 영향을 미치는 것으로 파악되었는데 특히 동료관계가 좋을수록, 기관과의 관계가 좋을수록 서비스 질은 높아지는 것으로 분석되었다. 노인돌봄태도가 서비스 질 하위요인에 미치는 영향을 분석한 결과는 노인돌봄태도가 좋을수록 하위요인 전체에서 서비스 질이 향상되는 것으로 나타났고 특히 서비스 질의 하위요인 중 보증성, 신뢰성, 공감성에 더 영향을 미치는 것으로 분석되었다.
연구결과를 종합해보면 요양보호사의 직무만족이 좋을수록 노인돌봄태도가 좋을수록 서비스 질은 향상되는 것으로 파악되었다. 그러므로 노인장기요양서비스 질을 향상시키기 위해 요양보호사들이 직무에 만족할 수 있는 근무환경 제공과 좋은 동료관계를 유지할 수 있는 방안이 필요하고 긍정적인 노인돌봄태도를 견지하기 위한 자구 노력들이 요구된다.
This study was conducted to identify job satisfaction and care attitude of care worker providers who provide care services for the elderly in Jeju Island and to find out how this affects the quality of long-term care services for the elderly, and to use it as basic data for improving the quality of long-term care services for the elderly. The survey was conducted by self-reportation method, and the survey period was conducted from May 11 to May 24, 2020 and the method of distributing the questionnaire was directly visited by the researchers to distribute the questionnaire with explanation of the research, promised for a certain period of time, revisited and retrieved. A total of 330 copies were distributed, and 310 copies were recovered, and 290 copies were used for data analysis, excluding 20 parts that were missing or responded insincerely.
The data analysis was processed statistically using SPSS 23.0, and reliability analysis, frequency, and technical statistical analysis were performed by obtaining the Cronbach's alpha value, and independent sample T-test and one-way distribution analysis (ANOVA) to identify
differences between groups of major variables. Pearson's correlation analysis was conducted to identify the correlation between variables, and multiple regression analysis was conducted to determine the effects of job satisfaction and senior care attitude on service quality.
According to the study, job satisfaction, senior care attitude, and quality of service were generally above the normal level (3 points), and the better the job satisfaction, the more significant the difference was in working patterns in part-time and three shifts per day. In addition, the fewer people in charge, the more positive the social perception of caregivers, the more motivated they were to work for senior care, and the more satisfied they were with their duties during leisure time and social activities. Similar results were obtained in the elderly care attitude, and the better the health condition, the more positive the working pattern is, and the more the care worker's perception is, the higher the elderly care attitude.
As a result of the verification through multiple return analysis, job satisfaction was found to affect the entire sub-factor of service quality, especially the better the partnership relationship and the better the relationship with the agency, the higher the quality of service. The analysis of the impact of the elderly care attitude on the service quality sub-factor showed that the better the elderly care attitude, the better the service quality overall, and especially among the service quality sub-factors, it was analyzed that the higher the service quality, the more impact the service quality, the more guarantee, reliability and empathy.
According to the research results, the better the care worker's job satisfaction, the better the elderly care attitude, the better the quality of service. Therefore, in order to improve the quality of long-term care services for senior citizens, measures are needed to provide a working environment for caregivers to be satisfied with their duties and to maintain good fellowships, and self-help efforts are required to maintain a positive care attitude for senior citizens.
Author(s)
박용현
Issued Date
2020
Awarded Date
2020. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000009678
Alternative Author(s)
Park, Yong Hyeon
Affiliation
제주대학교 보건복지대학원
Department
보건복지대학원 사회복지학과
Advisor
고관우
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구의 목적 5
Ⅱ. 이론적 배경 6
1. 노인장기요양보험제도와 요양보호사 6
1) 노인장기요양보험제도 6
2) 요양보호사의 역할과 업무 8
3) 요양보호사의 근무특성 11
2. 요양보호사의 직무만족 13
1) 직무만족의 개념 13
2) 요양보호사의 직무만족 14
3. 요양보호사의 노인돌봄태도 17
1) 노인돌봄태도 17
2) 요양보호사의 노인돌봄태도 18
4. 노인요양기관의 서비스 질 20
1) 서비스 질의 개념 20
2) 서비스 질의 구성 요소 21
5. 선행연구 고찰 24
Ⅲ. 연구설계 및 연구모형 26
1. 연구설계 및 연구모형 26
2. 연구방법 . 28
1) 연구 대상 및 자료 수집 방법 28
2) 측정 도구 29
3) 분석 방법 33
Ⅳ. 연구결과 및 분석 34
1. 조사 대상자의 일반적 특성 34
2. 주요변수 기술통계 분석 37
3. 주요변수에 대한 집단 간 차이분석 38
1) 일반적 특성에 따른 주요 변수의 집단 간 차이 분석 38
2) 재가기관과 요양시설 요양보호사의 주요 변수간의 차이 51
4. 일반적 특성과 주요 변수들과의 상관관계 분석 53
5. 직무만족과 노인돌봄태도가 서비스 질에 미치는 영향 55
Ⅴ. 결론 및 논의 62
1. 결론 62
2. 논의 65
3. 연구의 한계점 67
참고문헌 68
Abstract 75
부록(설문지) 77
Degree
Master
Publisher
제주대학교 보건복지대학원
Citation
박용현. (2020). 제주지역 요양보호사의 직무만족과 노인돌봄태도가 서비스 질에 미치는 영향
Appears in Collections:
Graduate School of Public Health and Welfare > Social Welfare
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