제주대학교 Repository

자율적 협동학습모형(Co-op Co-op)을 적용한 현대음악 창작 수업 지도방안 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study on the Teaching Plan for composition of Contemporary music using by 「Co-op Co-op Model」 : Focused on Concrete Music
Abstract
늘날의 음악교육은 다양한 시대의 음악적 특징을 시대적·역사적·문화적인 측면 과 연관 지어 이해하고, 시대에 따라 과거로부터 변화되어 온 여러 가지 음악을 다 채롭게 경험하며 자신의 생활 속에서 음악의 아름다움을 발견하고 가치화하는 데에 초점을 두고 있다. 이러한 의미에서 현대음악은 현대의 사회와 문화가 깃든 음악 어법은 물론, 과거의 전통음악으로부터의 음악적 성장을 시대적 배경과 연결 지어 이해하는 데에 도움을 줄 수 있다. 또한, 교사가 전통적 음악 어법에서 벗어나 현대 에 시도된 다양하고 독창적인 음악 양상을 수업 현장에 여러 음악 활동으로 접목시 킨다면 학습자들은 기존 음악수업과는 다르게 새롭고 창의적인 경험을 할 수 있다. 그러나 학교 현장에서는 여전히 특정 시대의 음악이 주가 되고 있다. 교사가 현대 음악이 교육적으로 큰 가치가 있다는 사실을 인지하고 있음에도 불구하고 학습자들 에게 난해하고 어렵다고 느껴지는 현대음악을 수업 주제로 다루기가 부담스럽고 이 로 인해 실제 학교 교육 현장에서 현대음악을 활용한 수업이 상대적으로 부족한 실 정이다. 본 논문은 이러한 현대음악을 보다 쉽고 효율적으로 가르치기 위해 협동학습의 여러 가지 모형 가운데 자율적 협동학습모형(Co-op Co-op)을 적용해 구체음악을 활용하여 현대음악 창작 수업지도안 방안을 개발하고자 한다. 자율적 협동학습모형 (Co-op Co-op)은 '협동을 하기 위한 협동'이라는 의미로서 협동학습 취지를 가장 잘 살린 학습 모형 중 하나이다. 학습에서 정한 전체 과제를 학습자의 흥미를 고려 해 여러 소집단으로 나누어 과제를 해결하고, 그 결과를 전 학급이 공유하여 소통 하거나 더 나은 하나의 과제 결과물로 만든다. 소집단끼리 협동하여 만들어낸 결과 물을 다시 경쟁의 구도로 갖고 가지 않고, 소통하고 공유할 수 있다는 특징을 가진 자율적 협동학습 모형은 음악수업에서 다양한 심미적 체험을 하기에 적합한 교수법 이라는 점이다. 2015 개정 음악과 교육과정의 창작 영역의 성취기준에 근거하여 수업지도안 연구 를 진행하였고, 다양한 현대음악 중 창작활동에 교육적 효용성이 높게 판단되는 구 체음악을 활용하였다. 구체음악은 전자음악의 시초로, 소음을 포함한 모든 실제적인 소리를 테이프로 녹음하고 그것을 전자적으로 조작하여 자신의 사상이나 감정을 표 현하는 음악으로서, 음악의 요소에 어떠한 제한이 없어 학습자들의 음악적 지능 및 수준을 구분하여 고려하지 않아도 모든 학생이 창의적으로 구체음악을 자유롭게 창 작해내기 용이하다. 또한, 창작활동은 감상과 생활화 영역과 비교하여 가장 직접적 으로 자신의 느낌과 사상을 자신의 개성에 맞게 표현할 수 있는데, 이러한 점은 학 습자가 현대음악이 창작된 일련의 과정을 간접적이 아닌 직접적으로 경험해보며 당 시 작곡가들의 창의적이고 독창적인 발상을 배우고 발판 삼아 학습자 또한 자신의 개성에 맞게 창의적이고 고차원적인 사고를 계발할 수 있다. 창작활동은 음악을 이 해하기 위한 감상과 더불어 음악이 생성된 원리와 내재된 요소들을 학습하고 그것 을 자신의 개성 맞게 적용할 수 있다는 점에서 고차원적 사고를 길러줄 수 있다. 본 논문의 교수-학습 지도안은 고등학생을 대상으로 총 3차시로 계획했으며, 모 든 학습 과정은 자율적 협동학습모형의 단계에 따라 세부적으로 이루어진다. 1차시 는 자율적 협동학습모형과 앞으로의 활동 절차에 대해 이해하는 시간을 먼저 가진 후에 구체음악과 친근해질 수 있는 여러 가지 감상 활동을 하게 된다. 이 때 교사 는 학습자들이 열린 마음으로 현대음악을 받아들일 수 있도록 적절한 동기 유발과 흥미를 이끌어 내야 한다. 2차시는 1차시에 학습했던 구체음악에 대한 전반적인 이 해를 바탕으로 구체음악을 어떻게 작곡할지에 대해 모둠별로 계획을 수립한다. 2차 시부터는 모둠 활동이 중심이며, 교사는 순회하며 학습자들의 학습 과정을 살피고 조력자 역할을 한다. 3차시는 본격적으로 모둠별 창작활동이 이루어지고 발표를 통 해 전 학급 간의 소통, 피드백 그리고 모둠 속의 개인과 모둠을 평가하며 마무리한 다. 마지막으로, 본 연구와 같이 협동학습 이외에도 여러 가지 효율적인 교수법을 적 용한 현대음악 수업 지도방안 연구가 꾸준히 이루어지길 기대한다.
Music education nowadays focuses on understanding the musical characteristics of various eras through periodic, historic, and cultural perspectives, or discovering and virtualizing the beauty of music in our lives by experiencing music that varied through history. In these terms, contemporary music not only help comprehend the musical grammar that contains the current society and culture, but also the musical growth from traditional music with periodic backgrounds. Moreover, if the instructor could discard the traditional musical grammar and apply the various attempted creative musical aspects to activities in class, the learners could have more creative experiences. However, currently only music from specific eras are being taught in classrooms. Although the instructors are aware of the fact that contemporary music has much educational value, the difficulty of teaching contemporary music causes shortage of such classes. This thesis develops the effective teaching method for creative contemporary music classes utilizing concrete music with, out of many cooperative learning models, the application of the autonomous cooperation model(Co-op Co-op). The autonomous cooperation model(Co-op Co-op) is one of the best learning models that fulfills the purpose of cooperative learning by 'cooperating to cooperate'. The class divides into small groups based on the learners interest, then they share and communicate the results with the whole class to come up with a better result. The fact that the groups communicate and share their results instead of competing with each other makes this model fit for having various esthetic experiences. This research of teaching methods is based on the 2015 revised music curriculum's creativity area's achievement standard, and it utilizes concrete music which is thought to be most effective in creative activities considering contemporary music. Concrete music is the root of electronic music that uses all practical sounds, including noise recorded in tape that would electronically be manipulated to express one's thoughts and emotions. All students could freely create concrete music without considering the musical intelligence of the students since there aren't any limits in the elements of music. Also, creative activity is the most direct way to express one's emotion and thought with individuality comparing to appreciation and habituation. This fact helps the learner directly experience the process of creating contemporary music and learn the composers' creative and original ideas, and with this as a stepping stone, the learner could develop a creative high-dimensional way of thinking with individuality. Such creative activities help developing high-dimensional ways of thinking due to the fact that one learns to appreciate the music and learn the principle of creating music and elements inherent. The teaching-learning plan targets high school students with 3 periods, and the whole process is more thorough following the autonomous cooperation model. The first period begins with understanding the autonomous cooperation model and the process, then continues with appreciating activities to get familiar with concrete music. This is when the teacher has to lead motivation and interest out of the students so that they could accept contemporary music with an open mind. In the second period the groups plan how to compose concrete music based on their understanding from the first period. From this period, group activities will be main, and the teacher looks over the group activities acting as a supporter. In the third period, the group creating activity starts and is followed by presentations and communication with the whole class, giving feedback and evaluating each other's work. The teaching method proposed in this research is to help not only the teacher but also the students to have insight in the way they learn, and enjoy learning as a group instead of an individual. Finally, we hope further research in teaching contemporary music would be held applying many effective teaching methods other than cooperative learning.
Author(s)
함연숙
Issued Date
2020
Awarded Date
2020. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000009680
Alternative Author(s)
Ham,Yeon Sook
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 음악교육
Advisor
정주희
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구의 방법 및 내용 2
3. 연구의 제한점 3
4. 선행 연구의 고찰 4
Ⅱ. 본론 7
1. 협동학습의 이해 7
1) 협동학습의 정의 및 의의 7
2) 협동학습의 특징 및 필요성 8
3) 협동학습의 모형 10
2. Kagan의 자율적 협동학습모형(Co-op Co-op) 13
1) 자율적 협동학습모형(Co-op Co-op)의 개념 및 특징 13
2) 자율적 협동학습모형(Co-op Co-op)의 효과 14
3) 자율적 협동학습모형(Co-op Co-op)의 수업절차 16
3. 현대음악의 이해 18
1) 현대음악의 개념 및 특징 18
2) 현대음악 교육의 필요성 18
3) 구체음악의 교육적 효용성 20
4. 음악 창작 수업에서의 협동학습 효과 21
Ⅲ. 자율적 협동학습모형(Co-op Co-op)을 활용한 구체음악 창작 수업지도안 22
1. 수업지도안 설계 22
1) 수업지도안 개요 22
2) 2015 개정 고등학교 음악과 교육과정 22
3) 2015 개정 고등학교 음악과 교육과정에 근거한 교수-학습 차시별 지도계획 26
2. 자율적 협동학습모형(Co-op Co-op)을 적용한 단계별 학습 절차 29
3. 자율적협동학습모형(Co-op Co-op)을적용한구체음악창작수업 교수-학습 지도안 33
1) 1차시 수업지도안 33
2) 2차시 수업지도안 41
3) 3차시 수업지도안 48
Ⅳ. 결론 및 제언 56
참고문헌 59
Abstract 61
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
함연숙. (2020). 자율적 협동학습모형(Co-op Co-op)을 적용한 현대음악 창작 수업 지도방안 연구
Appears in Collections:
Education > Music Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.