제주대학교 Repository

일반고 고등학생이 지각하는 부모의 학업성취압력이 학업적 자기효능감에 미치는 영향에서 학업스트레스의 매개효과

Metadata Downloads
Alternative Title
Mediating Effect of Academic Stress on the Effects of Perceived Parental Academic Achievement Pressure on Academic Self-efficacy of Academic High School Students
Abstract
본 연구는 일반고 고등학생이 지각하는 부모의 학업성취압력이 학업적 자기효 능감에 미치는 영향에서 학업스트레스의 매개효과를 살펴보는데 그 목적이 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 고등학생이 지각한 부모의 학업성취압력이 학업적 자기효능감에 미치는 영향에서 학업스트레스는 매개효과를 가지고 있는 가를 연구문제로 설정하였다. 제주시 소재 일반고 고등학교에 재학 중인 1, 2학년 학생 398명을 대상으로 수 집한 자료를 바탕으로 연구에 사용된 주요 변인들에 대한 기술통계량을 산출하 고, 변인들 간의 관계를 알아보기 위한 상관분석을 실시하였다. 또한 매개효과를 검증하기 위해 Baron과 Kenny(1986)가 제안한 방법에 따라 위계적 중다회귀분 석을 실시하고 매개효과의 통계적 유의성을 검증하기 위해 Sobel test를 실시하 였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 부모의 학업성취압력, 학업스트레스, 학업적 자기효능감 간의 상관관계를 살펴보면, 부모의 학업성취압력과 학업스트레스는 유의미한 정적 상관관계가 나 타났고, 학업성취압력과 학업스트레스는 각각 학업적 자기효능감과 유의미한 부 적 상관관계를 보였다. 둘째, 부모의 학업성취압력이 학업적 자기효능감에 미치는 영향에서 학업스트 레스는 완전매개변인의 역할을 하는 것으로 나타났다. 부모의 학업성취압력은 학 업적 자기효능감에 영향을 미치는 요인으로 작용하였으나 학업스트레스라는 매 개변인이 생겼을 때는 유의미한 결과가 나타나지 않았다. 즉, 부모로부터 학업성 취압력을 받을 때 학업적 자기효능감에 직접적으로 부정적인 영향을 주는 것이 아니라, 학업성취압력이 학업스트레스에 영향을 주고 이를 통해 학업적 자기효능 감에 영향을 미친다는 것이다. 본 연구를 통해 부모의 학업성취압력이 학업스트레스를 매개로 하여 학업적 자기효능감에 영향을 미친다는 것이 밝혀짐에 따라 학업적 자기효능감 향상을 위해서는 부모의 학업성취압력과 학업스트레스를 낮추는 노력이 필요함을 확인 하였다. 본 논문은 이러한 결과들을 바탕으로 본 연구의 시사점과 후속연구를 위 한 제언에 대하여 논의하였다.
The purpose of this study was to examine the meditating effect of academic stress on the effects of perceived parental academic achievement pressure on academic self-efficacy of academic high school students. For this purpose, a research problem was settled; Does academic stress has a mediating effect on the effects of perceived parental academic achievement pressure on academic self-efficacy of academic high school students? For the study, 398 students of two academic high school were surveyed in Jeju. The survey consisted of three measuring instruments: measure of academic achievement pressure, academic self-efficacy measure, academic stress measure. Based on survey data, firstly, average, standard deviation were calculated to analyze descriptive statistics quantity of major research factors. Secondly, correlation analysis was conducted to analyze the relationship between major research factors. Thirdly, hierarchical multiple regression analysis was conducted to analyze mediating effect according to way suggested by Baron & Kenny(1986) and Sobel test was also conducted. This study has the results as below. Firstly, it was found that parental academic achievement pressure and academic stress had a meaningful positive relationship. Also, academic achievement pressure and academic stress had a meaningful negative relationship to academic self-efficacy each other. Secondly, the result of examining mediating effect showed that academic stress was a role of complete mediating variable on the effects of perceived parental academic achievement pressure on academic self-efficacy of academic high school students. Perceived parental academic achievement pressure effected on academic self-efficacy negatively, but it didn't show a meaningful result when mediating variable called academic stress added. In other words, perceived parental academic achievement pressure not directly effected on academic self-efficacy, but effected on academic self-efficacy through the mediating effect of academic stress. Building on this findings, this study suggest that it is necessary to decrease academic achievement pressure and academic stress in other to improve academic self-efficacy. Also, this study can be used as a useful data in developing and applying counseling programs to decrease academic stress and increase academic self-efficacy for academic high school students.
Author(s)
허진선
Issued Date
2020
Awarded Date
2020. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000009705
Alternative Author(s)
Hur, Jin Seon
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 상담심리
Advisor
최보영
Table Of Contents
국문초록ⅰ
목차 ⅲ
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 5
3. 연구모형 5
4. 용어의 정의 6
가. 학업성취압력 6
나. 학업적 자기효능감 6
다. 학업스트레스 7
Ⅱ. 이론적 배경 8
1. 학업성취압력 8
2. 학업적 자기효능감 11
3. 학업스트레스 14
4. 변인들 간의 관계 17
가. 학업성취압력과 학업적 자기효능감의 관계 17
나. 학업성취압력과 학업스트레스의 관계 19
다. 학업스트레스와 학업적 자기효능감의 관계 20
라. 학업성취압력, 학업스트레스, 학업적 자기효능감 간의 관계 21
Ⅲ. 연구방법 24
1. 연구대상 24
2. 측정도구 25
가. 학업성취압력 척도 25
나. 학업적 자기효능감 척도 26
다. 학업스트레스 척도 27
3. 자료처리 및 분석 28
Ⅳ. 연구결과 29
1. 주요 변인의 기술통계 29
2. 주요 변인들 간의 상관관계 30
3. 학업성취압력이 학업적 자기효능감에 미치는 영향에서 학업스트레스의
매개효과 31
Ⅴ. 결론 및 제언 34
1. 결론 34
2. 제언 37
참고문헌 40
Abstract 50
부록 52
부록 1. 학업성취압력 척도 53
부록 2. 학업스트레스 척도 54
부록 3. 학업적 자기효능감 척도 55
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
허진선. (2020). 일반고 고등학생이 지각하는 부모의 학업성취압력이 학업적 자기효능감에 미치는 영향에서 학업스트레스의 매개효과
Appears in Collections:
Education > Counseling Psychology
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.