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체험경제이론에 기반한 지역축제 참가자의 장소애착과 행동의도에 관한 연구

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Alternative Title
A Study on the Place Attachment and Behavioral Intentions of Local Festival Paricipants based on the Experience Economy Theory : Focused on Sungsan Ilchul Festival in Jeju
Abstract
This study applied the experience economy theory to study the effects of Jeju Seongsan Sunrise participants on pleasure stimulation and memory, and to verify the effects of pleasure stimulation on memory, pleasure stimulation, and memory on place attachment and behavior.
Due to the influence of the Covid-19 virus, the survey was conducted both online and offline. A total of 350 questionnaires were distributed and 254 surveys were used for empirical analysis. To verify the relationship between variables for established hypothesis verification, statistical analysis used the SPSS software 20.0 program and conducted frequency analysis, reliability analysis, factor analysis, simple regression, and correlation analysis.
A summary of the findings of this study is as follows.
First, the four experience factors of the experience economy theory were found to have a positive impact on pleasure stimulation and memory, and the higher the participants recognized it, the higher the excitement and positive memory of the Seongsan Ilchul Festival.
Second, pleasure stimulation has been shown to have a positive effect on memory, which is expected to increase positive memories if one feels pleasure and interest in the festival.
Finally, pleasure stimuli and memories have a positive impact on place attachment and behavior, suggesting that re-visits or recommendations are made depending on the degree to which participants perceive them as pleasure stimuli and positive memories.
Author(s)
김지수
Issued Date
2021
Awarded Date
2021. 8
Type
Dissertation
URI
https://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000010127
Alternative Author(s)
Kim, Ji Soo
Affiliation
제주대학교 경영대학원
Department
경영대학원 관광경영학과
Advisor
이연우
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 배경 1
2. 연구의 목적 2
3. 연구의 구성 3
Ⅱ. 이론적 고찰 5
1. 지역축제 5
1) 지역축제의 의의 5
2) 지역축제의 유형 6
3) 지역축제의 기능 및 역할 8
4) 성산일출제 9
2. 체험경제이론(4Es) 10
1) 체험경제이론(4Es)의 의의 10
2) 교육적 체험 11
3) 오락적 체험 13
4) 일탈적 체험 14
5) 심미적 체험 15
3. 즐거움 자극 16
4. 기억 16
5. 장소애착 18
6. 행동의도 20
7. 체험경제이론(4Es)과 즐거움 자극 간의 관계 22
8. 체험경제이론(4Es)과 기억 간의 관계 23
9. 즐거움 자극과 기억 간의 관계 24
10. 즐거움 자극과 장소애착 간의 관계 24
11. 즐거움 자극과 행동의도 간의 관계 25
12. 기억과 장소애착 간의 관계 25
13. 기억과 행동의도 간의 관계 26
14. 장소애착과 행동의도 간의 관계 27
Ⅲ. 연구의 설계와 분석 방법 28
1. 연구 모형 및 가설의 설정 28
1) 연구모형의 설계 28
2) 연구가설의 설정 29
(1) 가설 1-1의 설정 29
(2) 가설 1-2의 설정 32
(3) 가설 2의 설정 33
(4) 가설 3의 설정 34
(5) 가설 4의 설정 35
(6) 가설 5의 설정 36
3) 변수의 조작적 정의 36
(1) 체험경제이론(4Es) 36
(2) 즐거움 자극 37
(3) 기억 37
(4) 장소애착 37
(5) 행동의도 37
2. 자료의 수집 및 분석 방법 38
1) 자료 수집 38
2) 설문지 구성 38
3) 분석방법 40
Ⅳ. 연구결과의 분석 및 해석 41
1. 표본의 인구통계적 특성 41
2. 측정변수의 신뢰성 및 타당성 분석 43
1) 체험경제이론에 대한 신뢰성 및 타당성 분석 43
2) 즐거움 자극에 대한 신뢰성 및 타당성 분석 45
3) 기억에 대한 신뢰성 및 타당성 분석 46
4) 장소애착에 대한 신뢰성 및 타당성 분석 47
5) 행동의도에 대한 신뢰성 및 타당성 분석 48
3. 상관관계 분석 50
4. 가설검증 51
1) 가설 1-1_체험경제이론이 즐거움 자극에 미치는 영향 51
2) 가설 1-2_체험경제이론이 기억에 미치는 영향 52
3) 가설 2_즐거움 자극이 기억에 미치는 영향 54
4) 가설 3_즐거움 자극과 기억이 장소애착에 미치는 영향 54
5) 가설 4_즐거움 자극과 기억이 행동의도에 미치는 영향 55
6) 가설 5_장소애착이 행동의도에 미치는 영향 56
5. 분석결과의 요약 58
Ⅴ. 논의 및 결론 60
1. 연구 결과의 요약 및 시사점 60
2. 연구의 한계점 및 향후 연구방향 62
참고문헌 63
설 문 지 71
ABSTRACT 76
Degree
Master
Publisher
제주대학교 경영대학원
Citation
김지수. (2021). 체험경제이론에 기반한 지역축제 참가자의 장소애착과 행동의도에 관한 연구
Appears in Collections:
Tourism Management > ETC
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