제주대학교 Repository

제주지역 쇼핑관광수용태세가 중국 관광객의 만족도에 미치는 영향

Metadata Downloads
Alternative Title
The Effect of Shopping Tourism Preparedness in Jeju on the Satisfaction of Chinese Tourists
Abstract
중국인의 생활 수준이 높아짐에 따라 중국 관광객의 해외여행 수요가 끊임없이 증가하였으며, 이에 따라 관광 소비도 대폭 증가하여 중국 관광객은 전 세계 관광 산업의 가장 주목하는 관광객이 되었다. 중국의 여행시장 규모는 클 것으로 보고 이번 연구는 중국 관광객을 대상으로 선정하였다. 쇼핑관광은 관광객들이 좋아하는 중요한 여행 활동이다. 지역과 국가의 경제에서 중요한 지위를 차지하고 있다. 쇼핑관광 수용태세가 미흡한 실정이라 만족도 간에 관한 연구가 거의 없어서 본 연구는 제주지역 쇼핑관광 수용태세가 중국 관광객의 만족도에 어떤 영향을 미치는지 분석하였다. 또한, 인구의 통계적 특성에 따라 쇼핑관광 수용태세는 차이가 있는지 분석하였다. 한편, 제주지역 쇼핑관광의 현황과 중국인 관광객의 현황을 파악하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 이어서 구체적인 연구과제를 제시하였다. 첫째, 본 연구의 키워드와 관련된 선행연구를 통해서 쇼핑관광 수용태세의 개념과 만족도의 개념을 정립하였다. 둘째, 쇼핑관광 수용태세와 만족도의 구성요소를 파악하였다. 쇼핑관광 수용태세의 구성요인이 안내서비스, 제품상품화, 종업원 서비스, 이용 편리성, 쾌적성 등이 구성되었다. 만족도의 구성요인이 만족함, 즐거움, 재방문의향이 있음, 추천의향이 있음 등이 구성되었다. 셋째, 인구 통계적 특성에 따라 쇼핑관광 수용태세는 차이가 있는지 분석하였다. 넷째, 쇼핑관광 수용태세의 구성요인이 만족도에 어떤 영향을 미치는지 연구하였다. 분석 결과가 다음과 같다.
첫째, 인구 통계적 특성상 직업만 빼고 성별, 연령, 학력, 월 평균소득, 거주지역, 주요쇼핑장소에 따라 쇼핑관광 수용태세는 차이가 있는 것으로 나타났다. 특히, 시내면세점에 따라 안내서비스, 이용 편리성에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다.
둘째, 쇼핑관광 수용태세의 요인이 중국 관광객의 만족도에 유의한 영향을 미쳤다. 안내서비스 요인이 만족도에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 제품상품화, 종업원 서비스, 이용 편리성, 쾌적성 등이 모두 만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
셋째, 연구의 시사점을 살펴보면 안내서비스, 제품상품화, 종업원 서비스, 이용 편리성, 쾌적성 등의 측면에서 개선해야 한다는 점을 알 수 있다. 인구 통계적 특성에 따라 시내면세점을 중심으로 잡고 누웨마루거리(구 바오젠거리)점포, 중앙지하거리점포, 기타 등 함께 개선해야 한다는 점을 알 수 있다.
넷째, 연구의 한계점을 살펴보면 쇼핑관광 수용태세가 미흡한 개념이라 문헌연구를 토대로 도출한 개별 속성을 분석하고 모자를 수도 있다. 본 연구의 설문 조사는 제주지역을 대상지로 한정하여 쇼핑관광 수용태세가 중국 관광객의 만족도에 영향을 미치는 게 일반화하기 어렵다. 연구 대상은 제주지역에 방문했던 중국 관광객이라 다른 나라의 관광객을 선정하지 않는 것은 한계점을 지적할 수 있다.
연구결과를 기초하며 제주지역 쇼핑관광 수용태세에 대한 중요도를 고려하고 중국 관광객의 유치하기 위해 현실적으로 만족도 간의 영향을 연구하고 쇼핑관광 분야에서 공헌할 수 있다.
As the living standards of Chinese people have increased, the demand for overseas travel by Chinese tourists has constantly increased, and accordingly, tourism consumption has also increased significantly, making Chinese tourists the most notable tourists in the global tourism industry. Considering that the size of the travel market in China is expected to be large, this study was selected for Chinese tourists. Shopping tourism is an important travel activity that tourists love. It occupies an important position in the economy of the region and country. Since there are few studies on the satisfaction level because the shopping tourism preparedness is insufficient, this study analyzed the effect of the shopping tourism preparedness in Jeju area on the satisfaction of Chinese tourists. In addition, it was analyzed whether there is a difference in the attitudes toward shopping tourism according to the statistical characteristics of the population. Meanwhile, the current status of shopping tourism in Jeju and the status of Chinese tourists visiting Jeju was investigated. In order to achieve the purpose of this study, a specific research project was presented. First, the concept of the shopping tourism acceptance posture and the concept of satisfaction were established through prior research related to the keywords of this study. Second, the components of shopping tourism acceptance posture and satisfaction were identified. The constituent factors of the preparedness of shopping tourism consisted of information service, product commercialization, employee service, convenience of use, and comfort. The constituent factors of satisfaction were satisfaction, pleasure, willingness to revisit, and willingness to recommend. Third, it was analyzed whether there is a difference in the attitude of accepting shopping tourism according to the demographic characteristics. Fourth, it was investigated how the constituent factors of the shopping tourism preparedness affect the satisfaction level. The analysis results are as follows.
First, according to demographic characteristics, there was a difference in the attitude of accepting shopping tourism according to gender, age, education, average monthly income, residential area, and major shopping places, excluding occupations. In particular, it was found that the city duty-free shops have the greatest influence on information service and convenience of use.
Second, the factors of preparedness of shopping tourism had a significant influence on the satisfaction of Chinese tourists. The information service factor was found to have the greatest influence on satisfaction, Product commercialization, employee service, convenience of use, and comfort were all found to affect satisfaction.
Third, looking at the implications of the study, it can be seen that improvement should be made in terms of information service, product commercialization, employee service, convenience of use, and comfort. Depending on the demographic characteristics, it can be seen that the downtown duty-free shops should be centered and improved along with Nuuemaru Street (formerly Baozen Street) stores, Central Underground Street stores, and others.
Fourth, looking at the limitations of the research, it is a concept that the preparedness of shopping tourism is insufficient, so it is possible to analyze individual attributes derived based on literature research and lose weight. It is difficult to generalize that the questionnaire survey in this study is limited to the Jeju area, so that the attitude of shopping tourism has an effect on the satisfaction of Chinese tourists. The subject of the study is Chinese tourists who visited the Jeju area, so not selecting tourists from other countries can point out the limitations.
Based on the research results, it is possible to consider the importance of the preparedness of shopping tourism in Jeju, and to realistically study the effect of satisfaction among Chinese tourists and contribute in the field of shopping tourism.
Author(s)
엄하연
Issued Date
2021
Awarded Date
2021. 8
Type
Dissertation
URI
https://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000010162
Alternative Author(s)
Yan, Xia Yan
Affiliation
제주대학교 대학원
Department
대학원 관광경영학과
Advisor
홍성화
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1

1. 문제의 제기 1
2. 연구의 목적 4
3. 연구의 범위와 방법 5

Ⅱ. 이론적 배경 7

1. 쇼핑관광 7
1) 쇼핑관광의 개념 7
2) 쇼핑관광의 구성요소 8
2. 수용태세 11
1) 수용태세의 개념 11
2) 수용태세의 구성요소 12
3. 쇼핑관광수용태세 17
1) 쇼핑관광수용태세의 개념 17
2) 쇼핑관광수용태세의 구성요소 17
4. 만족도 22
1) 만족도의 개념 및 구성요소 22
2) 만족도의 측정항목 25
5. 중국 관광객의 현황 27
6. 제주지역 쇼핑관광의 현황 29
1) 쇼핑목적의 현황 29
2)쇼핑장소의 현황 30
3)쇼핑품목의 현황 31
4)쇼핑활동의 현황 32

Ⅲ. 연구설계 33

1. 연구모형의 설계 33
2. 변수의 조작적 정의 34
1) 쇼핑관광수용태세 34
2) 만족도 35
3. 가설의 설정 36
4. 조사의 설계 37
1) 조사의 개요 37
2) 설문지의 구성 및 내용 37
3) 분석의 방법 38

Ⅳ. 실증분석 39

1. 표본의 인구 통계적 특성 39
2. 신뢰도.타당성 검증 및 상관관계 분석 42
1) 쇼핑관광수용태세의 신뢰도 및 타당성 분석 43
2) 만족도의 신뢰도 및 타당성 분석 45
3) 상관관계분석 46
3. 가설의 검증 48
1) 가설1의 검증 48
2) 가설2의 검증 58

Ⅴ. 결론 61

1. 연구의 요약 61
2. 연구의 시사점 64
3. 연구의 한계점 및 향후 연구의 방향 65

참고문헌 66
설문지 72
ABSTRACT 78
Degree
Master
Publisher
제주대학교 대학원
Citation
엄하연. (2021). 제주지역 쇼핑관광수용태세가 중국 관광객의 만족도에 미치는 영향
Appears in Collections:
Tourism Management > ETC
General Graduate School > Tourism Management
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.