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퇴계 『성학십도』의 수양치료적 의의

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Alternative Title
Therapeutic Significance of Self-Cultivation on Toegye's The Ten Diagrams on Sage Learning: Focused on Diagram of the Study of the Mind
Abstract
이 논문은 퇴계의 『성학십도』에서 를 중심으로 하여 인욕으로 병든 본성을 회복하는 방법을 수양치료적 관점으로 해석하고 의의를 찾는 것이다. 『성학십도』는 성인이 되기 위한 학문을 열 개의 그림과 해설로 담은 책이다. 퇴계는 성리학의 핵심을 모아 책을 편집하였지만 500년이라는 시간 동안 그의 사상은 점점 잊히고 희미해졌다. 동시에 인간은 인욕을 끌어안은 채 살아가고 있다. 인욕은 성장과 발전을 이루게 하지만 한편으로는 타인을 해칠 수도 있는 파르마콘이다. 인욕이 독이 되어 인간의 본성은 병들어가고 있다. 그러나 우리 인간은 본성이 병들어 있는 것인지조차 인식하지 못하고 인욕만을 향하여 달려간다. 그 인욕 안에서 행해지는 잘못된 선택들은 인간들의 삶을 어렵게 만들고 마음을 아프게 한다. 이 논문에서 연구자는 인간의 삶에서 인욕을 막아 본성을 지키고 천리를 보존하는 장치로 경(敬)의 수양치료 개념을 도입했다.
지나친 인욕에 흔들리지 않도록 마음을 다잡는 장치가 경의 수양치료이다. 수양치료는 경을 통해 인욕을 막고 천리를 보존하는 마음공부를 완성시켜줄 것이다. 퇴계는 경을 만병의 약이라고 말한다. 이 약은 인간의 마음을 갈고 닦아 본성을 기르게 하는 수양으로 인욕에 의해 병든 인간의 마음을 치료한다. 퇴계는 󰡔성학십도󰡕에서 성인됨의 처음과 끝은 경으로 통한다고 말하며 경의 수양방식을 강조했다. 경의 수양을 기반으로 한 퇴계의 수양치료는 경으로 자기 자신을 갈고닦아 병든 본성을 치료하는 치료제가 될 것이다. 자신의 몸과 마음을 경으로 갈고 닦는 수양을 통해 인욕에 의해 병들어가는 본성을 잡을 수 있다.
수양치료는 경에 의한 마음공부인 심학에 집중한다. 이는 천리를 보존하고 인욕을 막는다는 존천리알인욕(存天理遏人欲)을 향해 나아가는 것이다. 끊임없이 탐구하고 실천하면 이치에 다다를 수 있음을 뜻하며, 그 중심에는 항상 경이 위치한다. 경을 항상 품는 지경(持敬)의 삶이 우리를 도심으로 이끌 것이다. 경을 알고 경을 행함으로써 인욕을 막고 천리를 보존하는 노력을 쌓아간다면 활연히 관통하여 궁구하지 않아도 저절로 지경의 상태를 유지할 수 있다. 앎과 행동이 아울러서 함께 가는 지행병진을 지향 시선하여 타고난 선한 본성을 잡아 지킬 수 있도록 해야 할 것이다.
This thesis aims to interpret the way to restore the sick human nature due to human desire from the perspective of self-cultivation therapy and find its significance, focused on the diagram of the study of the mind from The Ten Diagrams on Sage Learning, written by Toegye Yi Hwang. The Ten Diagrams on Sage Learning is a book that contains ten drawings and commentaries regarding studies on becoming an adult. Yi Hwang, also known by his pen name Toegye, compiled the book by collecting the essence of Neo-Confucianism, but his ideas have gradually been forgotten and have faded over the course of the last 500 years. At the same time, humans have been living by embracing human desire. Human desire makes growth and development possible, but, on the other hand, it is also a pharmakon that can hurt others. Human desire has become poison, and as a result, human nature has fallen ill. However, we human beings are running only towards human desire, without even realizing that our nature sickens. The wrong choices made due to human desire make the lives of humans difficult and hurt their hearts. In this paper, the researcher has introduced the concept of Self-Cultivation Therapy of mindfulness as a device to protect human nature and preserve the Principle of Heaven by preventing human desire in human life.
It is the Self-Cultivation Therapy of mindfulness that works as a device to hold one's mind tightly so that one would not be shaken by excessive desire. Self-Cultivation Therapy will complete the study of mind, which prevents human desire and preserves the Principle of Heaven through mindfulness. Toegye says that mindfulness is the cure for all diseases. The cure is Self-Cultivation that disciplines and polishes human mind and cultivates human nature, and it treats human minds sickened by human desire. In The Ten Diagrams on Sage Learning, the scholar emphasizes the cultivation method of mindfulness, saying that the beginning and the end of becoming an adult lead to mindfulness. Toegye's Self-Cultivation Therapy, based on the cultivation of mindfulness, would serve as a cure that heals the ailing human nature by letting one hone and cultivate oneself through mindfulness. Through Self-Cultivation that cultivates one's body and mind with mindfulness, it is possible to indemnify human nature sickened by human desire.
Self-Cultivation Therapy focuses on the study of the mind by mindfulness. This is like heading toward Joncheolli arinyok (存天理遏人欲), meaning preserving the Principle of Heaven and preventing human desire. It also means that constant exploration and practice will lead to the truth, and in the center of it always lies mindfulness. The life of Jigyeong (持敬, always maintaining mindfulness) will guide us to the moral mind. If one makes efforts to prevent human desire and preserve the Principle of Heaven by knowing and practicing mindfulness, it is possible to naturally maintain the state of Jigyeong without actively conducting thorough investigaton. By pursuing Jihaeng byeongjin (知行竝進), meaning knowledge and actions go together in harmony, one should be able to maintain and protect his or her inborn good nature.
Author(s)
김은지
Issued Date
2021
Awarded Date
2021. 8
Type
Dissertation
URI
https://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000010236
Alternative Author(s)
Kim, Eun Ji
Affiliation
제주대학교 사회교육대학원
Department
사회교육대학원 심리치료학과
Advisor
서명석
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성과 목적 1
2. 연구방법 3
Ⅱ. 성학십도의 퇴계심학 7
1. 존천리알인욕의 개념 7
2. 경권의 이해 8
Ⅲ. 수양치료와 경의 하모니 12
1. 수양과 치료의 결련(結連) 12
2. 퇴계 수양치료에서 경의 위상 14
Ⅳ. 퇴계 성학십도의 수양치료적 의의 18
1. 의 수양치료적 해석 18
2. 지행병진의 전유 21
Ⅴ. 결론 23
참고문헌 25
ABSTRACT 29
Degree
Master
Publisher
제주대학교 사회교육대학원
Citation
김은지. (2021). 퇴계 『성학십도』의 수양치료적 의의
Appears in Collections:
Graduate School of Social Education > Psychotherapy
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