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하이난 방문한 중국관광객의 선택속성과 만족도에 대한 연구

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Alternative Title
A Study on the Selective Attributes and Satisfaction of Chinese Tourists Visiting Hainan
Abstract
최근에 중국 사람들은 여가활동으로서 관광은 행복한 삶을 추구하기 위한 수단으로 인식되고 있다. 중국에는 관광을 선호하는 사람이 계속 늘어나고 있으며 중국에서 관광은 점점 더 중요한 역할을 하고 있다. 관광객들은 문화와 자연, 해변을 탐험하고 타지에 가서 다양한 본토음식 먹는 거도 선호하고 가까운 곳에 가서 최저교통비용으로 최고 품질의 관광활동도 선호하고 있다. 그런데 작년부터 코로나 때문에 외국에 나가서 편한 마음으로 관광을 다니는 게 조금 어려운 시절이라서 더 많은 사람이 국내여행을 선호한다.
관광지 선택과 관련된 의사결정은 관광객 끌어오는 요인 중 중요한 부분이며, 만족도의 향상 시키는 측면에서 중요한 과제로서, 관광 목적지를 선택하는 과정은 관광객의 개인적 특성과 관광지의 특성은 물론 사회 환경, 지리위치, 문화, 경제 등 기타 다양한 변수들에 의해서도 영향을 받는 것이다. 2018년부터 중국하이난성은 중국 주로 관광지로서 국가 지원을 많이 받으면서, 최근에 빠른 속도로 지속적인 발전하고 있으니 중국하이난성은 관광목적지로서 어떤 매력이 있는지 연구를 필요하다고 생각한다. 관광객들이 관광목적지 선택 시 의사결정에 다양한 영향요소가 될 수 있는 추구 파악, 선호하는 관광활동 및 원하는 체험활동, 개인의 특성 혹은 관광목적지 선택 관련 의사결정 고려요인과 제한요인에 따라 다르게 나타날 수 있으며 따라서 관광 마케팅 시 다양한 상황과 변수를 가장 먼저 고려해 그래야 한다. 그리고 중국하이난성은 제주도하고 비슷한 섬 속성이고 비슷한 지리위치하고 같은 국제도시인데 중국하이난성을 방문한 중국관광객이 제주도보다 더 많기 때문이 중국관광객 중국하이난성 방문하기 동기가 무엇이며 탐구하고 싶다.
본 연구의 목적은 첫 째, 중국하이난성 방문한 관광객들의 관광목적지 선택속성의 만족도를 알아본다. 둘 째, 중국하이난 방문한 후에 관광객들의 관광목적지 선택속성에 따라 재방문의도에 대해 알아본다. 셋 째, 중국하이난성은 국제 관광도시로서 어떤 방향으로 발전해야 되는지 제안한다.
본 연구는 연구의 목적을 달성하기 위하여 문헌연구와 실증조사를 병행하여 실시한다. 문헌연구에서는 관광목적지, 관광목적지 선택속성에 대한 이론적 고찰을 위해 국내 및 국외 연구 문헌 및 기타 자료를 활용 하여 개념을 정리하였고 이를 바탕으로 실증연구를 위한 연구모형을 설정하였다. 실증연구에서는 중국하이난을 직접 방문한 관광객 및 중국하이난성에 거주하며 관광지 이용한 경험이 있는 사람으로 대상으로 설문조사를 실시하였다. 코로나인한 설문조사는 온라인으로 진행하여 총 220부 실시되었으며, 최종적으로 217부 설문지가 회수되어 분석에 사용되었다. 그 다음에 spss 25 프로그램을 사용하여 분석연구를 한다.
연구결과를 요약하자고 하면, 관광지 선택 속성이 전반적 만족도에 미치는 영향에 대한 가설 1을 검증한 결과, 하이난 관광객이 인지하는 접근성, 시설수준, 서비스 품질은 전반적인 만족도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 검증되었고, 결과적으로 가설 1-2(하이난 관광객이 인지하는 접근성은 전반적인 만족도에 영향을 미칠 것이다), 1-3(하이난 관광객이 인지하는 시설수준은 전반적인 만족도에 영향을 미칠 것이다 ), 1-6(하이난 관광객이 인지하는 서비스 품질은 전반적인 만족도에 영향을 미칠 것이다 )은 채택되었다.
관광지 선택 속성이 재방문 의도에 미치는 영향에 대한 가설 2를 검증한 결과, 하이난 관광객이 인지하는 매력성, 적극성, 서비스 품질은 재방문 의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 검증되었고, 결과적으로 가설 2-1(하이난 관광객이 인지하는 매력성은 재방문 의도에 영향을 미칠 것이다), 2-2(하이난 관광객이 인지하는 접근성은 재방문 의도에 영향을 미칠 것이다), 2-6(하이난 관광객이 인지하는 서비스 품질은 재방문 의도에 영향을 미칠 것이다)은 채택되었다.
전반적 만족도가 재방문 의도에 미치는 영향인 가설 3을 검증한 결과, 하이난 관광객의 전반적인 만족도는 재방문 의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 검증되었고, 결과적으로 가설 3은 채택되었다.
관광지 선택 속성과 재방문 의도 사이에서 전반적 만족도의 매개효과에 대한 가설 4를 검증한 결과, 하이난 관광객이 인지하는 접근성, 시설수준, 서비스 품질과 재방문 의도 사이에서 전반적인 만족도는 매개역할을 하는 것으로 검증되었고, 결과적으로 가설 4-2(하이난 관광객이 인지하는 접근성과 재방문 의도 사이에서 전반적 만족도는 매개역할을 할 것이다), 4-3(하이난 관광객이 인지하는 시설수준과 재방문 의도 사이에서 전반적 만족도는 매개역할을 할 것이다), 4-6(하이난 관광객이 인지하는 서비스 품질과 재방문 의도 사이에서 전반적 만족도는 매개역할을 할 것이다)은 채택되었다.
Tourism has recently been accepted by the Chinese as a way of living a happier life as a leisure activity. In China, tourism is becoming increasingly common, and it is playing an increasingly important role. Tourists tend to visit other places to learn about history, nature, and beaches, eat a variety of local foods, and visit nearby places, and they prefer the highest quality tourism activities at the lowest cost of transportation. However, because it has become more difficult to fly abroad to go sightseeing with a clear mind after last year due to the corona, more people are opting for domestic travel.
The process of selecting a tourist destination includes not only the personal characteristics of tourists and the characteristics of the tourist destination, but also the social atmosphere, geographic place, and culture. As an essential activity in terms of improving satisfaction, the process of selecting a tourist destination includes not only the personal characteristics of tourists and the characteristics of the tourist destination, but also the social environment, geographic location, and culture. It is also influenced by a number of other factors such as the economy, the economy, and so on. Since 2018, Hainan Province, China, has received a lot of national support as a major tourist destination in China, and it has been growing rapidly and steadily in recent years, I believe it is important to research the attractiveness of Hainan Province as a tourist destination in China. When tourists select a destination, they should consider the following factors. Tourists can classify the pursuits that can be various driving factors in their decision-making, favorite tourism activities and desired experience activities, individual characteristics or decision-making factors related to the selection of tourism destinations, and may appear differently based on factors that are considered and restricting. In tourism marketing, various situations and variables should be considered first. In addition, China Hainan Province is an island property similar to that of Jeju Island, has a similar geographic location, and the same international city. Since there are more Chinese tourists visiting Hainan Province than Jeju Island, what is the motivation for Chinese tourists to visit Hainan Province, China, and I want to explore.
First, the purpose of this study is to find out the satisfaction level of tourist destination selection attributes of tourists visiting Hainan Province, China. Second, after visiting Hainan, China, we examine the intention of revisiting according to the tourist destination selection attributes. Third, it proposes what direction to develop as an international tourism city in Hainan Province, China.
In order to achieve the purpose of this study, this study is conducted in parallel with literature research and empirical research. In the literature study, the concept was organized by using domestic and foreign research literature and other data to theoretically examine tourism destinations and the attributes of tourism destination selection, and based on this, a research model for empirical research was established. In the empirical study, a survey was conducted on tourists who visited Hainan Province, China, and those who lived in Hainan Province and had experience using tourist destinations. The coronain survey was conducted online and a total of 220 copies were conducted, and finally, 217 questionnaires were collected and used for analysis. Then, use the spss 25 program to conduct analytical research.
To summarize the research results, as a result of verifying the effect of the tourist attraction selection attribute on the overall satisfaction, the accessibility, facility level, and service quality perceived by Hainan tourists were verified to have a positive effect on the overall satisfaction. As a result of verifying the effect on visit intention, it was verified that the attractiveness, aggressiveness, and service quality perceived by Hainan tourists positively influence the intention to revisit. In addition, as a result of verifying the mediating effect of overall satisfaction between tourist attraction selection attributes and revisit intention, it was verified that the overall satisfaction between Hainan tourists perceived accessibility, facility level, service quality, and revisit intention plays a mediating role.
Author(s)
교유
Issued Date
2021
Awarded Date
2021. 8
Type
Dissertation
URI
https://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000010263
Alternative Author(s)
Qiao, Yu
Affiliation
제주대학교 대학원
Department
대학원 관광경영학과
Advisor
홍성화
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1. 문제의 제기 1
2. 연구의 목적 2
3. 연구의 범위와 방법 3
Ⅱ. 이론적 고찰 6
1. 중국하이난성 소개 6
2. 중국하이난성 관광 현황 7
3. 관광목적지에 선택속성 10
4. 관광만족도의 개념 16
5. 재방문의도의 개념 21
6. 제주도 선택속성 22
Ⅲ. 연구의 설계 24
1. 연구 가설 24
2. 조사 설계 27
Ⅳ. 실증분석 31
1. 표본의 일반적 특성 31
2. 타당성 및 신뢰성 검증 37
3. 기술통계 및 상관관계 40
4. 가설 검증 44
Ⅴ. 결론 및 시사점 54
1. 연구결과의 요약 54
2. 연구의 시사점 58
3. 향후의 연구방향 59
설문지 60
참고문헌 74
1. 국내문헌 74
2. 국외문헌 78
3. 기타문헌 80
연구의 요약 81
ABSTRACT 84
Degree
Master
Publisher
제주대학교 대학원
Citation
교유. (2021). 하이난 방문한 중국관광객의 선택속성과 만족도에 대한 연구
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General Graduate School > Tourism Management
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