제주대학교 Repository

기업의 융합지향이 제품 및 공정혁신에 미치는 영향

Metadata Downloads
Alternative Title
Impacts of Convergence Orientation on Product and Process Innovation Performance : Focusing on the Mediating Effect of Knowledge Management
Abstract
최근 디지털기술을 포함한 혁신 기술들의 급진적 발전이 가속화됨에 따라 기업들은 경쟁자보다 더 큰 부가가치를 창출하여 경쟁우위를 선점하는 것이 가장 큰 목표라 할 수 있다. 경쟁력과 시장 지배력 확대를 위해서 새로운 것과 화학적 결합을 통해 새로운 가치를 창출하는 융합(Convergence)이 기업들에게 강조되어지고 있다.
융합은 완전히 새로운 것으로 창출을 시도하는 것으로 기업들은 내부 뿐 아니라 서로 다른 지식을 가진 조직과 교류와의 협력이 더욱 더 요구되고 있다. 이에 따라 기업들이 융합 지향을 통하여 기업들이 원하는 성과 창출을 위해서는 내부 뿐만 아니라 외부지식 경영활동이 필요하다. 유형의 상품을 제조하는 기업들은 대표적 혁신성과인 제품 및 공정혁신을 위해 융합을 지향하고 지식경영활동을 수행할 때 보다 높은 혁신성과를 창출할 것이다.
따라서 본 연구는 융합 지향 유형을 기술화, 서비스화, ICT화 지향으로 하여 융합 지향이 혁신성과(제품, 공정)에 미치는 영향과 내부 및 외부 지식경영활동이 혁신성과에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보고자 하는데 목적이 있다. 또한, 내부 및 외부 지식경영활동이 융합 지향과 혁신성과 간 매개역할을 하는지에 대해서 실증 및 분석하였다. 아울러, 조사대상 기업을 고기술 및 저기술 업종으로 구분하여 업종별 조절효과를 확인하였다.
이를 위해 선행연구를 바탕으로 가설 및 측정문항을 구성하였고 국내 제조 기업들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문조사를 통해 확보된 데이터를 활용하여 경로분석과 소벨테스트 등을 통하여 실증 및 분석하였다.
본 연구의 학문적·실무적 시사점은 다음과 같다.
학문적 시사점으로는 첫째, 융합의 유형에 따른 혁신성과와의 관계를 구조적으로 밝혔다. 융합 지향의 유형에 따라 혁신성과는 상이하게 나타나 혁신성과를 창출하기 위한 방향성을 제시하였다.
둘째, 내부 및 외부지식 경영활동이 혁신성과에 미치는 영향을 검증하였다. 셋째, 지식경영활동의 방향성과 상관없이 혁신성과를 이루기 위해서는 내부뿐만 아니라 외부 지식과의 지식교류 활동을 활발히 해야 함을 알 수 있다.
넷째, 융합 지향과 혁신성과 간 관계에서 지식경영활동의 매개효과를 밝혔다.
마지막으로, 기술집약도에 따라 저기술 업종과 고기술 업종에 따른 조절효과를 확인하였다.
실무적인 시사점으로는 첫째, 기술화 및 서비스화를 지향하는 기업들은 혁신 성과를 이루기 위해서는 내·외부 지식경영활동을 활발히 수행해야 한다.
둘째, 내부지식 경영활동은 혁신성과에 긍정적인 영향을 미쳐 내부 지식을 최대한 활용할 경우 혁신 성과를 창출할 수 있다.
셋째, 새로운 시장으로의 접근, 신규제품 개발 등 기업의 새로운 도전을 위해서 융합을 지향할 경우 내·외부 지식경영활동을 반드시 수행할 필요가 있다.
넷째, 기업이 속해있는 업종별 기술 수준을 고려하여 융합 지향 및 지식경영활동을 수행할 필요가 있다.
마지막으로, 기업을 지원하는 정책 담당자들에게 융합에 대한 기업지원 방향성을 제시 하였다.
이러한 시사점에도 불구하고 조사 대상 기업의 흡수역량을 고려하지 못한 점, 융합의 동기 요소를 고려하지 못한 점, 혁신성과를 시계열적으로 분석을 하지 못한 연구의 한계가 있었다.
As the radical developments of innovative technology, including digital technology, have recently accelerated, the top goal of companies is to create greater added value than their competitors to gain a competitive advantage. In order to expand competitiveness and market dominance, convergence, which creates new value, just like how chemical combinations are derived from base components to make something new, is being emphasized to companies. Convergence is an attempt to create something entirely new, and companies are increasingly required to cooperate and exchange with both external and internal organizations which have different knowledge. Accordingly, in order for a company to create desired results through convergence-oriented management activity, both internal and external knowledge management activities are required. Companies that manufacture tangible products will create more highly innovative outcomes when they pursue convergence for product and process innovation, which are representative innovation outcomes, and perform knowledge management activities. This study aims to examine the effects of each convergence orientation on the innovation performance of products and processes and the effects of internal and external knowledge management activities on innovation performance when types of convergence orientation are classified into technicalization, servitization and ICT conversion. In addition, it was demonstrated and analyzed whether internal and external knowledge management activities play a mediating role between convergence orientation and innovation performance. And, by classifying the target companies into high-tech and low-tech industries, the moderating effects by sector were confirmed. To this end, hypotheses and measurement items were constructed based on prior research, and a survey was conducted on a domestic manufacturing company. Using the data obtained through the survey, it was demonstrated and analyzed through Path Analysis and the Sobel test. The theoretical and practical implications of this study are as follows. As for theoretical implications, first, the relationship with innovation performance according to the type of convergence was structurally classified. Since innovation performance appeared differently according to the types of convergence orientation, I suggested a direction for creating innovation performance. Second, the effects of internal and external knowledge management activities on innovation performance were verified. Third, it can be seen that, regardless of the directions of knowledge management activities, knowledge exchange activities with internal as well as external knowledge must be actively performed in order to archive innovative results. Fourth, the mediating effects of knowledge management activities were revealed in the relationship between convergence orientation and innovation performance. Finally, the moderating effects, according to the low-tech and high-tech industries, were confirmed according to the degree of technological intensity. As for practical implications, first, companies that aim for technology and service conversion must actively conduct internal and external knowledge management activities to achieve innovative results. Second, internal knowledge management activities have a positive effect on innovation performance, and innovation performance can be created when internal knowledge is optimized to the maximum. Third, it is necessary to carry out internal and external knowledge management activities in case of convergence for new challenges, such as access to new markets and the development of new products. Fourth, it is necessary to conduct convergence-oriented and knowledge management activities in consideration of the technological level of each industry to which the company belongs. Finally, the directions of corporate support for convergence was presented to policy founders. Despite these results, there were limits in this study that did not take into account the absorption capacity of the surveyed companies, did not take into account the motive factor of convergence, and did not analyze the innovation performance in a time-series.
Author(s)
손성민
Issued Date
2021
Awarded Date
2021. 8
Type
Dissertation
URI
https://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000010323
Alternative Author(s)
Sohn, Seong Min
Affiliation
제주대학교 대학원
Department
대학원 경영학과
Advisor
조부연
Table Of Contents
제1장 서 론 1
제1절 연구의 배경 1
제2절 연구의 목적 4
제3절 연구의 방법 5
제4절 연구의 구성 5
제2장 이론적 배경 7
제1절 융합지향 7
1. 융합의 개념 7
2. 기술화 지향 11
3. 서비스화 지향 14
4. ICT화 지향 20
제2절 지식경영활동 25
1. 지식경영활동 25
2. 내부지식 경영활동 29
3. 외부지식 경영활동 30
제3절 혁신성과 34
1. 혁신성과 34
2. 제품혁신성과 35
3. 공정혁신성과 36
제4절 제조업과 지식경영 38
1. 제조업 지식경영활동 38
2. 업종별 지식경영활동 특성 41
3. 제조업 주요 업종별 산업 특성 43
제3장 연구설계 및 조사 45
제1절 연구모형 45
제2절 가설설정 47
1. 융합지향, 지식경영활동, 혁신성과 간의 관계 47
2. 지식경영활동과 혁신성과 간의 관계 53
3. 융합지향, 혁신성과 간의 관계에서 지식경영활동의 매개효과 56
4. 융합지향, 지식경영활동, 혁신성과 간의 관계에서 업종에 따른 조절효과 60
제3절 조사설계 63
1. 구성개념의 조작적 정의 및 측정 변수 측정 63
2. 설문지 구성 69
3. 표본설정과 조사방법 72
제4절 분석방법 73
제4장 연구결과 74
제1절 표본특성 74
제2절 기술통계 분석 76
제3절 구성개념의 신뢰성 및 타당성 분석 77
1. 확인적 요인 분석 및 타당성 분석 77
제4절 연구모형 검증 81
1. 연구모형 적합도 81
2. 융합지향, 지식경영활동, 혁신성과 간의 관계에 의한 연구모형 검증 85
3. 매개효과 검증 90
4. 업종 특성의 조절효과 93
제5장 결론 99
제1절 연구의 요약 및 결론 99
제2절 연구의 시사점 102
1. 이론적 시사점 102
2. 실무적 시사점 103
제3절 연구의 한계점 및 추후 연구방향 105
* 참고 문헌 107
* 설문지 125
Degree
Doctor
Publisher
제주대학교 대학원
Citation
손성민. (2021). 기업의 융합지향이 제품 및 공정혁신에 미치는 영향
Appears in Collections:
General Graduate School > Business Administration
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.