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陶淵明 「閑情賦」 해석 비교

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Abstract
도연명은 자연을 사랑한 은둔시인(隱遁詩人)이며, 군자로 알려져 있다. 그렇기에 그를 "고금은일시인지종(古今隱匿詩人之宗)"으로 말하며, 후세에 미치는 영향이 지대하고, 그에 대한 연구 또한 끊이지 않고 있다. 이러한 연구의 대부분은 도연명의 시와 사상에 관한 것이지만 그중 소재나 형식, 언어 등 여러 방면에서 볼 때 그의 다른 작품과 구별되는 작품이 있다. 이 작품은 도연명의 작품 중 유일하게 사랑을 주제로 한 것으로 매우 특별하다. 그럼에도 이 작품은 그의 다른 작품들과는 달리 유독 논란이 되고 있고, 호불호가 극명히 갈리고 있는 것을 볼 수 있다. 왜냐하면 은둔시인이자 군자(君子)로서의 도연명에게 사랑의 주제는 어울리지 않다는 것이 가장 큰 이유일 것이다. 그 특별한 작품은 바로「한정부(閑情賦)」이다.
위진남북조 시대에 성행했던 문체인 부(賦)로 쓰여진 「한정부」에 대한 평가는 크게 두 가지로 나뉜다. 하나는 「한정부」를 도연명의 사랑에 대한 추구로 '애정부(愛情賦)'로 보는 관점과 다른 하나는 아름다운 이상의 추구를 사랑이라는 비유로 나타낸 '비흥부(比興賦)'로 보는 관점이 있다. 즉, 「한정부」에 대한 평가는 "愛情說"과 "比興說" 두 가지로 나뉜다.
"愛情說"을 주장하는 소통(蕭統)은 도연명보다 40년 후 시대인 위진남북조 시대 남조(南朝) 양(梁)나라의 소명태자(昭明太子)로 『문선(文選)』을 편찬했고, 후세에 큰 영향을 미쳤던 인물이었다. 그는 『도연명집서(陶淵明集序)』에서 도연명의 덕을 높이 흠모하여 이 책을 편집했지만, 「한정부」에 대해서는 전반적으로 부정적인 주장을 채택하였다. 심지어 소통은 「한정부」에 대해서 '도연명의 많은 우수한 작품 가운데 흠집'이라 평가했다. 반면 "比興說"을 주장한 송(宋)대의 대문호 소식(蘇軾)은 소통의 이러한 평가를 '어린아이의 억지 이해에 불과할 뿐'이라고 말했다. 후대의 큰 영향을 끼친 두 문학가가 같은 작품에 대해 이렇게 상이한 평가를 내린 것이 필자로 하여금 「한정부」에 대한 연구를 시작하도록 동기를 부여했다.

사실 「한정부」에 대해서 고대인들만 연구가 있었던 것은 아니다. 현대의 고전연구학자인 엽가영(葉嘉瑩)과 원행패(袁行霈) 등도 「한정부」의 문학적 가치에 대해서 자신의 독특한 견해를 밝히고 있다. 엽가영은 '도연명이 「한정부」를 창작함으로 인해 비로소 온전한 인격을 완성하였다'라고 말하며, 원행패는 '비록 전대미문의 것은 아니지만 역시 절세의 가작'이라고 평가했다. 이러한 평가 역시 「한정부」에 대한 연구가 현대인으로 하여금 도연명을 더욱 깊이 있게 이해하고, 도연명의 다른 면들도 볼 수 있도록 문을 열어주었기에, 「한정부」는 오늘날의 고전 문학 연구에 있어서 높은 가치를 지니고 있음을 알 수 있다. 「한정부」에 대한 연구는 우리로 하여금 순박하고 자연 귀화적인 도연명의 시와 담박하며 은일(隱逸)한 그의 사상 외에 도연명 자신에 대한 더욱 깊은 이해와 그의 인간성을 주체적으로 보여줄 것이다.

본고가 「한정부」에 대해 엽가영과 원행패, 두 명의 고대 문학자들의 연구를 고찰하고자 하는 이유와 목적은 아래와 같다. 엽가영과 원행패는 중국 고대문학 연구 영역의 선구자로서 각각 고전문학 연구의 두 방향을 대표한다. 엽가영은 서양 문학 비평의 영향을 많이 받았으며, 학술 연구 영역이 광범위하고 고전 시사(詩詞) 비평 방면에서 매우 뛰어난 성적을 가지고 있다. 그녀의 시 비평은 전통적인 방법과 현대적인 시각이 어우러져, 시사의 감상과 평가(詩詞评赏)가 세밀하고 독특하며, 단순 감상에 그치지 않고 논리적인 평가가 뛰어나다. 엽가영은 자신의 고전 시에 대한 깊은 이해와 서양 이론의 '遺貌取神(형태는 버리고 정신은 취한다)'을 적절하게 결합하였다. 엽가영은 전통적인 문학 이론 비평 방식이나 서양의 신구 문학 비평 이론이든 자신이 필요한 것을 택한 후 다시 응용하였다. 엽가영은 '중서화통(中西化通)'이라는 비평 방법을 채택하여 그 자신만의 독특한 문학이념인 "흥발감동(興發感動)"을 제시하였다. 엽가영의 "흥발감동"의 문학이념은 이해하기 어려운 고전 문학을 깊이 있게 분석하여 이해하기 쉬운 현대의 구어체로 명확하게 해석하는 것이다. 그래서 "흥발감동"의 이론은 현대인의 고전 문학 연구에서 많은 문학적 융합을 일으켰다. 원행패는 학술 저서가 매우 풍부하고, 중국 고전 시사에 대한 연구가 독특하고 심오하며, 여러 학문이 교차하는 융합된 이념과 방법을 중시하여 자신의 독특한 문학이념인 "횡통과 종통 (橫通與縱通)"을 제시하였다. 원행패의 「한정부」에 대한 연구 역시 도연명의 많은 연구 중에 매우 독특한 방식으로 현대인들 하여금 도연명이 문학예술에 조예가 있을 뿐 아니라 도연명이 처한 시대적 배경과 환경을 이해할 수 있게 하였다.
본고는 "興發感動"과 "橫通與縱通"의 문학적 이념을 통해 향후 고전 문학 연구에 있어서 시대에 대한 분석과 작품 자체의 "感發"의 힘을 통해 작품과 저자를 더 깊이 있게 볼 것을 제안한다. "興發感動"과 "橫通與縱通"을 결합은 고전 문학 해석에 '作者-作品-讀者'의 패턴에 새로운 기준을 마련하여, 저자는 독자에게 감성과 지성을 전달하고, 독자 자신의 생명 歷程에 응용함으로써 고전이 진정 인간을 치유하는 역할을 할 수 있다는 가치를 확인할 수 있게 한다.
陶淵明作為"古今隱逸詩人之宗",對後世的影響絕對是首屈一指,後世對陶淵明的研究也 一直沒有間斷過。但是這些研究大多數是關於陶詩或者陶淵明思想的,特別是對陶淵明的田園 詩、飲酒詩、詠懷詩的研究更是數不勝數, 其實在陶淵明的作品中,有一篇作品非常的特別,無論是題材還是形式語言等多方面來看 都區別於陶淵明的其他作品,那就是以愛情為主題寫成的"賦"—『閑情賦』。這篇用魏晉南北 朝時期盛行的駢體文寫成的"愛情"賦,成為了陶淵明作品中最受爭議的部分,好的評價與壞的 評價爭論不休,對『閑情賦』的爭議主要是此賦是否是陶淵明對愛情的追求,或者是以"愛情" 為體裁,陶淵明借喻對美好理想的追求。『閑情賦』中出現的"愛情"話題,也是陶淵明僅有的 以愛情為體裁的作品。 對『閑情賦』的評價主要分為,否定『閑情賦』文學價值的"愛情說",和肯定『閑情賦』 文學價值的"比興說"。 在『閑情賦』的眾多評論者中,主張"愛情說"的蕭統對後世的影響巨大。作為第一位为陶 渊明编篡诗集的崇拜者,他在『陶渊明集序』中这样写道:"余爱嗜其文,不能释手;尚想其 德,恨不同时。故更加搜求,粗为区目。" 這足以見證蕭統對陶淵明的喜愛甚多,但蕭統對陶 淵明的『閑情賦』採用的是全盤否定的主張。同樣是在『陶渊明集序』中,蕭統對『閑情賦』 的評價卻是這樣的。"白璧微瑕者,惟在『闲情』一赋。杨雄所谓劝百讽一者,卒无讽谏,何 必摇其笔端?惜哉,无是可也!"其中的"白壁微瑕"更是對後世"賦"這種文體的延續與創造造成 了很大的不良影響。作為一個崇拜者,對陶淵明的『閑情賦』及其他作品的評價竟是這樣的天 壤之別,實在是讓人好奇,到底『閑情賦』是為什麼會被蕭統稱為"白壁微瑕"呢? 主張"比興說"的宋代大文豪蘇軾,將蕭統的評價認為是"小而強做解事者"。蘇軾對『閑情 賦』的評價與蕭統截然不同。"渊明『闲情赋』,正所谓『国风』'好色而不淫',正使不及『周 南』,与屈宋所陈何异?而统乃讥之,此乃小儿强作解事者。" 同樣是影響後世深淵的文學 家,對同一個作品卻有如此之大的差別,這讓筆者對『閑情賦』產生了濃厚的研究興趣。 其實,不只是古代人對『閑情賦』有研究,現代的國學大師葉嘉瑩與袁行霈等人也對『閑 情賦』的文學價值有自己的獨特見解。正如國學大師、詩詞大家葉嘉瑩所說的那樣 "就是因為 寫了這篇賦以後,陶淵明的人才完整",對『閑情賦』的研究可以讓我們更加深入地了解陶淵 明,了解除了淳樸自然的陶詩和淡泊隱逸的思想外,陶淵明在其它人性方面的具體體現。同樣 作為現代國學大師,史學家的袁行霈更是認為『閑情賦』是"虽非空前亦乃绝后之佳作"。這也 說明對『閑情賦』的研究可以讓現代人更全面、更深入地了解"自然、淳樸"的陶淵明,了解陶 淵明的另一面,所以『閑情賦』在當今的古典文學研究中仍然具有很高的文學價值。 除了對『閑情賦』具有強烈的好奇心以外,本論文選擇葉嘉瑩與袁行霈這兩位現代國學大 師作為研究對象,也是有充分的理由與明確的目的的。 作為現代中國國學研究領域的領軍人,葉嘉瑩和袁行霈分別代表了國學研究的兩種方向。 葉嘉瑩深受西方文學批評影響,学术研究领域非常广泛,在古典诗词批评方面成绩尤其卓著。 她的诗歌批评既有传统的方法又有现代的意识,评赏精微独到,议论擘肌入理。她将自己对古 典诗歌的深刻体悟和对西方理论的遗貌取神两种手段恰到好处地结合在一起。在批评实践中, 无论是傳統的文學理論批評方式還是西方的新旧文學批評理论,她"都仅只是择其所需而取 之,然后再将之加以个人之融会结合的运用"。 葉嘉瑩采用"中西化通"的批评策略,形成了自己獨特的治學理念"興發感動"。葉嘉瑩運用 "興發感動"的治學理念,總能將晦澀難懂的古典文學分析得深入透徹,用簡單易懂的現代白話 解釋地清晰明了。所以"興發感動"的理論,在現代人對古典文學的研究中起到了很大的融會貫 通作用。本文希望通過葉嘉瑩對『閑情賦』的評論,可以總結出"興發感動"理論對古典文學在 現代社會的研究中所發揮的作用。 袁行霈一位文化积淀深厚,学术著作颇丰,在自己的领域中受人敬仰的大家,对中国古典 诗歌的研究独到且精深,他从诗歌语言、意象、意境及诗人风格这几个方面分析和鉴赏诗歌, 全面而系统,为我们分析和鉴赏古诗词提供了借鉴。 袁行霈治学,还注重多学科交叉融合的理念与方法,提出了自己獨特的治學理念"橫通與縱 通"。"橫通"就是指將多個學科交叉研究,"縱通"就是指把握研究對象的來龍去脈。例如,在诗 歌艺术探索中,與昂興平认为,就一个诗人来说,人格、气质、心理、阅历、教养、师承等都 起作用;就一个时代来说,政治、哲学、绘画、音乐、民俗等都有影响。只有把诗人诗作放在 广阔的时代背景中,才有可能看到艺术的奥妙。特別是在陶渊明研究中,他不局限于文学史, 还从魏晋思想史、哲学史、政治史甚至艺术史、社会风俗史中去讨论,全面、立体地揭示陶渊 明的思想、个性与艺术风格。而袁行霈對『閑情賦』的研究也是陶淵明眾多研究中十分獨特的 存在,可以讓現代人不僅了解陶淵明的文學藝術造詣,還可以了解陶淵明所處的時代背景。
Tao Yuanming, as the " model of ancient and modern recluse p.oets", his influence on the later generations is absolutely second to none, and the research on Tao Yuanming has never been interrup.ted in later generations. However, most of these studies are about Tao's p.oems or Tao Yuanming's thoughts, esp.ecially the studies of Tao Yuanming's p.astoral p.oems, drinking p.oems and intone p.oems are numerous. In fact, among Tao Yuanming's many works, one of them is very sp.ecial. It is different from Tao Yuanming's other works in terms of subject matter and formal language, and that is an "ode" with love as the main top.ic -- " Ode to Leisure". This "love" ode, written in the p.arallel style that was p.revalent during the Wei, Jin and Southern and Northern Dynasties, has become one of the most controversial of Tao's works. The evaluation is p.olarized, the good evaluation and the bad evaluation argue endlessly. The controversies about " Ode to Leisure " mainly focus on whether this ode is Tao Yuanming's p.ursuit of love or whether it takes "love" as its genre, which Tao Yuanming uses as a metap.hor for the p.ursuit of beautiful ideals. The top.ic of "love" ap.p.ears in " Ode to Leisure", which is also the only one of Tao Yuanming's works that takes love as its genre. The evaluation of " Ode to Leisure" can be divided into "love theory" which negates the literary value of " Ode to Leisure" and "buesching theory" which affirms the literary value of " Ode to Leisure". Among the many critics of " Ode to Leisure", Xiao Tong, who advocated "love theory", had a great influence on later generations. As the first admirer to comp.ile an anthology of Tao Yuanming's p.oems, he wrote in the "Tao Yuanming Collection p.reface": "I have always liked his p.oems and p.rose, I can't p.ut them down, I admire his moral character greatly, and I regret that I did not live in the same era with him. So I collected and corrected his works and simp.ly made a collection of p.oems." This is enough to witness that Xiao Tong loved Tao Yuanming a lot, but Xiao Tong adop.ts a totally negative attitude towards Tao Yuanming's " Ode to Leisure". Also in the p.reface to the Collection of Tao Yuanming, Xiao Tong commented that "among many excellent works, only one of them is defective. Although the title contains the suggestion of satire and admonitions, there is no satire and admonitions in the text. It is a p.ity that this work has no redeeming p.oints!" Among them, the " white wall with slight flaws " has caused a great bad influence on the continuation and creation of the "ode" style in later generations. As an admirer of Tao Yuanming's Ode to the Feeling of Leisure and other works, his comments are quite different from each other. The reason why "Xian Qing Fu" was collectively referred to by Xiao Tong as the "white wall with slight flaws" is really curious. Su Shi, a great writer in the Song Dynasty who advocated " buesching theory ", regarded Xiao Tong's evaluation as " he did not understand the author's intention but forcibly exp.lained." Su Shi's evaluation of " Ode to Leisure" is comp.letely different from Xiao Tong. He believes that "Tao Yuanming's " Ode to Leisure" is like the " Lecherous but not lewd " in " National Customs ". Even if it is not comp.arable to the national style, it is not inferior to QuSong's p.oems. However, p.ang Tong satirized it in this way, because he did not understand the author's intention but forced interp.retation." The same writer who influenced the abyss of later generations has such a big difference in the same work, which makes the author have a strong research interest in " Ode to Leisure". In fact, not only the ancients did research on " Ode to Leisure", modern Chinese masters Ye Jiaying and Yuan Xingp.ei also have their own unique views on the literary value of " Ode to Leisure". As Ye Jiaying, a master of Chinese studies and p.oetry, said, "Tao Yuanming's life is comp.lete only after writing this ode." The study of " Ode to Leisure" can give us a deep.er understanding of Tao Yuanming. We can learn about Tao Yuanming's concrete manifestations in other asp.ects of human nature, in addition to the simp.le and natural p.oetry of Tao Yuanming and his indifferent and secluded thoughts. Also as a master of modern Chinese studies, historian Yuan Xingp.ei believes that " Ode to Leisure" is "an unp.recedented masterp.iece." These evaluations show that the study of "Xian Qing Fu" can give modern p.eop.le a more comp.rehensive and in-dep.th understanding of the "natural and simp.le" Tao Yuanming, and understand the other side of Tao Yuanming's human nature. Therefore, "Xian Qing Fu" still has a high literary value in the current classical literature research. In addition to having a strong curiosity about "Xian Qing Fu", this thesis chooses Ye Jiaying and Yuan Xingp.ei, two modern Chinese masters as the research objects, with sufficient reasons and clear goals. As leaders in the field of modern Chinese studies of Sinology, Ye Jiaying and Yuan Xingp.ei resp.ectively rep.resent two directions of studies of Sinology. Ye Jiaying is deep.ly influenced by Western literary criticism, so she has a wide range of academic research fields, esp.ecially in classical p.oetry criticism. Her p.oetry criticism has both traditional methods and modern consciousness. Her criticism is subtle and unique, and her analysis is very meticulous. She combined her p.rofound understanding of classical p.oetry and the two methods of discarding the similarity and choosing the similarity in Western theories. In the p.ractice of criticism, whether it is the traditional literary theory criticism method or the old and new literary criticism theories in the West, she "only adop.ts the theories she needs, and then combines them with p.ersonal integration." Ye Jiaying adop.ts the critical strategy of "Integrating Chinese and Western" to form her own unique academic p.hilosop.hy " when the association triggered by the image of p.oetry touches the heart, it naturally reveals the emotion " Through the use of academic p.hilosop.hy of "when the association triggered by the image of p.oetry touches the heart, it naturally reveals the emotion", Ye Jiaying can always analyze the obscure and incomp.rehensible classical literature thoroughly, and exp.lain clearly in simp.le and easy-to-understand modern vernacular. Therefore, the theory of "the feeling of emotion that is naturally revealed when the association triggered by the image of p.oetry touches the heart" has p.layed a great role in the study of classical literature by modern p.eop.le. This article hop.es that through Ye Jiaying's comment on " Ode to Leisure", we can summarize the role of the theory of "the touching feelings that are naturally revealed when the association triggered by the image of p.oetry touches the heart" on the study of classical literature in modern societyYuan Xingp.ei is a great p.erson with a p.rofound cultural heritage, a wealth of academic works, and he is admired in his own field. His research on Chinese classical p.oetry is unique and p.rofound. He analyzes and ap.p.reciates p.oetry from the asp.ects of p.oetic language, imagery, artistic concep.tion and p.oet style, and comp.rehensively and systematically p.rovides us with a reference for analyzing and ap.p.reciating ancient p.oems. In addition, Yuan Xingp.ei also p.aid attention to the idea and method of multi-discip.line integration when he was doing academic research, and p.ut forward his own unique academic p.hilosop.hy "horizontal and vertical". "Horizontal" refers to cross-study of multip.le discip.lines, and "horizontal" refers to grasp.ing the ins and outs of the research object. For examp.le, in the exp.loration of p.oetry art, Yu Ang Xingp.ing believes that for a p.oet, p.ersonality, temp.erament, p.sychology, exp.erience, education, and mentorship. all p.lay a role. For an era, p.olitics, p.hilosop.hy, p.ainting, music, folklore, etc. all have influence. Only when the p.oets' p.oems are p.laced in the background of the era, can we see the mystery of art. Esp.ecially in the p.rocess of researching Tao Yuanming, Yuan Xingp.ei is not limited to the history of literature, but also discusses from the history of Weijin thought, p.hilosop.hy, p.olitics, and even art and social customs, in order to reveal Tao Yuanming's comp.rehensively and three-dimensionally. Thought, p.ersonality and artistic style. Yuan Xingp.ei's research on " Ode to Leisure" is also very unique among Tao Yuanming's many studies. His research can make modern p.eop.le not only have a deep.er insight into Tao Yuanming's literary and artistic attainments, but also understand the background of Tao Yuanming's era.
Author(s)
왕취
Issued Date
2021
Awarded Date
2021. 8
Type
Dissertation
URI
https://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000010395
Alternative Author(s)
Wang Cui
Affiliation
제주대학교 대학원
Department
대학원 중어중문학과
Advisor
조성식
Table Of Contents
I. 서 론 1
1. 선행연구 1
2. 연구의 목적 및 방법 5
II. 閑情賦의 해석 7
III. 陶淵明 閑情賦에 대한 평가 13
1. 부정적인 평가 13
2. 긍정적인 평가 17
3. 기타 평가 20
IV. 葉嘉瑩, 袁行霈의 연구 특성 22
1. 葉嘉瑩의 詩詞 연구 22
2. 袁行霈 의 文學史 연구 26
V. 葉嘉瑩 閑情賦에 대한 해석과 그 의미 30
1. "興發感動"의 문학 이념 30
2. 閑情賦 해석에 대한 고찰 33
1) 권고부 40
2) 작품 평가의 패쇄성 42
VI. 袁行霈 閑情賦에 대한 해석과 그 의미 46
1. "橫通與縱通"의 문학 이념 46
2. 閑情賦 해석에 대한 고찰 48
1) 모방부 53
2) 작품 평가의 개방성 55
VII. 결 론 58
考文 61
中文摘要 64
[ABSTRACT] 66
Degree
Master
Publisher
제주대학교 대학원
Citation
왕취. (2021). 陶淵明 「閑情賦」 해석 비교
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General Graduate School > Chinese Language and Literature
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