제주대학교 Repository

중국 전자상거래의 성공요인

Metadata Downloads
Alternative Title
Reasons for China’s E-Commerce Success :Focus on Alibaba’s ability
Abstract
1990년대 말 인터넷은 중국 시장에 진출하기 시작했고 이를 통해 발전의 길을 열었다. 최근 20년간 중국의 전자 상거래는 인터넷에 의존해 빠르게 발전했다. 인터넷이 중국에 들어온 지 10년 만에 중국은 2억 5300만 명의 네티즌 수로 미국을 제치고 전 세계 인터넷 인구 1위 국가가 되었다. 인터넷과 전자 상거래는 컴퓨터에서 휴대전화, 태블릿, PC에서 모바일, 오프라인에서 온라인으로 사람들의 생활을 점차 변화시키고 있다. 중국 전자 상거래는 이미 단계적 성공을 거두었다. 본 논문은 우선 이론적 토대와 국내외 연구 기관 및 학자들의 성과를 짚어 보았다. 이를 바탕으로 중국 전자 상거래의 발전 현황과 문제점을 분석하였다. 경쟁이 치열한 전자 상거래 시장에서 성장한 알리바바 그룹은 알리바바의 예를 들어 SWOT 분석법으로 기업의 외부 환경과 내부 환경을 체계적으로 분석하였다. 기업 발전의 장점, 약점, 기회와 위협을 도출하였다. 마지막으로 중국의 전자 상거래 발전이 직면한 문제에 대해 보안, 기업 내부, 법률, 문화, 국제 발전 등 다섯 가지 측면에서 발전 방안을 제시하였다.
In the late 1990s, the Internet began to enter China, and have a long journey of development since then. During the past 20 years, e-commerce has a rapidly growth in China, related to the develop of Internet. Only after 10-year-development, China becomes to the world's largest population of Internet, with 253million users over America. The popularity of the Internet and e-commerce has changed people's lives, from computer to Pad, from PC side to mobile side, from online to offline, with many kinds of ways like group buying, online shopping and so on. China is e-commerce business has been successful in phases. This article first reviewed the relevant theoretical basis and research institutions and scholars of the existing research results at home and abroad. Based on this, the present situation and problems of e-commerce in China are discussed. Alibaba Group has grown in the competing e-commerce market, and the SWOT method is used to systematically examine the external and internal environment of the company. To derive the advantages, disadvantages, opportunities and threats of enterprise development. Finally, development plans will be put forward on the five levels of security, internal enterprise, legal, cultural and international development.
Author(s)
장정
Issued Date
2022
Awarded Date
2022. 2
Type
Dissertation
URI
https://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000010435
Alternative Author(s)
Zhang, Jing
Affiliation
제주대학교 대학원
Department
대학원 행정학과
Advisor
강영훈
Table Of Contents
제I장 서론 1
제1절 연구의 배경 및 목적 1
1. 연구의 배경 1
2. 연구의 목적 2
제2절 연구의 방법 및 구성 3
1. 연구의 방법 3
2. 연구의 구성 4
제II장 전자상거래이론 6
제1절 전자상거래 개관 6
1. 전자상거래의 개념 6
2. 전자상거래의 특징 10
3. 전자상거래의 유형 11
4. 비즈니스 모델 이론 13
제2절 중국 전자상거래의 개황 14
제3절 선행연구의 고찰 16
제III장 알리바바 사례분석 21
제1절 알리바바 22
1. 알리바바 기업 소개 22
2. 알리바바 발전 과정 23
제2절 전자상거래의 발전 현황과 문제 25
1. 전자상거래 직면한 상황 25
2. 전자상거래의 발전 문제 25
제3절 알리바바 SWOT 분석 38
1. SWOT 분석 개념 38
2. SWOT 분석 39
제IV장 전자상거래의 발전 방안 50
제1절 보안적 측면 50
제2절 기업적 측면 51
1. 전통 기업의 융합 51
2. 기업 관리의 혁신 51
제3절 법률적 측면 53
제4절 문화적 측면 53
제5절 국제화 측면 55
1. 핵심 경쟁력 강화 55
2. 조직 구조의 최적화 56
3. 인재 영입 56
4. 기업 자금 확대 57
제V장 결론 58
제1절 연구의 개요 58
제2절 연구의 시사점 60
제3절 향후 연구 방향 60
참고문헌 62
ABSTRACT 66
Degree
Master
Publisher
제주대학교 대학원
Appears in Collections:
General Graduate School > Public Administration
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.