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중국 지리자동차의 해외시장 진출 전략에 관한 연구

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Alternative Title
A Study on the Strategy of Chinese Geographic Automobiles to Enter Overseas Markets : Focusing on the comparison with Hyundai Motor Company
Abstract
Facing the FTA era, Jeju local government is focusing on the improvementand the expansion of support policies to industrial companies and trade basissystems. However, there are only few studies about human resourcedevelopment for Jeju. Moreover, it is difficult to conduct trade-related businessefficiently because Jeju is suffering from the lack of the infrastructures ofhuman resources for trade. In this thesis, theoretical approach and empiricalapproach are used to study about human resource development program of tradefor Jeju. In the theoretical approach, economic trends and employment trends ofJeju special self-governing province are investigated about statistical data from2004 to 2016. In the empirical approach, a questionnaire survey is performed toanalyze the employment status of trade professionals. The questionnaire surveytargets are export companies and university students in Jeju. The results of theinvestigations show the export companies highly require more trade professionalsand the university students want the jobs which meet their conditions. The major reasons for this employment mismatch are the lack of practical businessabilities and the disagreement over pay conditions. To overcome these problems,four methods for human resource development are proposed. First, Jeju localgovernment should expand the support policies of human resource developmentwhich include educational trade programs for university students. Second, theimprovement of consciousness about export mind of Jeju local government.Third, university education curricula should be improved and practicallyexperienced experts should be invited to inspire the university students. Fourth,industry- government-university collaborations should be enhanced to maintainthe human resource development program during the long-term. This study onhuman resource development program of the trade is expected to contribute tothe growth of trade infra of Jeju special self-governing province.
Author(s)
사가
Issued Date
2022
Awarded Date
2022. 2
Type
Dissertation
URI
https://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000010449
Alternative Author(s)
Shi, Ka
Affiliation
제주대학교 대학원
Department
대학원 무역학과
Advisor
홍재성
Table Of Contents
제 1 장 서론 1
제1절 연구 배경 및 목적 1
제2절 연구 방법 및 범위 3
제 2 장 중한 자동차의 발전 및 선행연구 3
제1절 중한 자동차의 발전 3
1. 중국 자동차의 발전 3
1) 독립적인 국산 브랜드 단계 5
2) 합작기업 단계 5
3) 민영 기업으로의 발전 단계 6
(1) 중국산 자동차 브랜드 종류 8
(2) 신재생 에너지로의 이동 9
(3) 해외 시장 확대 9
2. 한국 자동차의 발전 10
제2절 중한 자동차의 해외 시장 진출 현황 16
1. 중국 자동차의 해외 시장 진출 현황 16
2. 한국 자동차의 해외 시장 진출 현황 18
제3절 중국 지리 자동차와 한국 현대자동차의 발전 과정 및 현황 19
1. 중국 지리 자동차(Geely Auto)의 발전 과정 및 현황 19
1) 중국 지리 자동차의 발전 과정 19
2) 중국 지리 자동차의 발전 현황 21
2. 한국 현대자동차(Hyundai Auto)의 발전 과정 및 현황 25
1) 한국 현대자동차의 발전 과정 25
2) 한국 현대자동차의 발전 현황 26
제4절 선행연구 30
제 3 장 중국 지리 자동차와 한국 현대자동차에 대한 SWOT 분석 35
제1절 중국 지리 자동차와 한국 현대자동차의 해외 시장 진출 현황 35
1. 중국 지리 자동차의 해외 시장 진출 현황 35
2. 한국 현대자동차의 해외 시장 진출 현황 39
제2절 중국 지리 자동차와 한국 현대자동차에 대한 SWOT 분석 40
1. 중국 지리 자동차에 대한 SWOT 분석 40
1) 강점(Strength) 40
2) 약점(Weakness) 41
3) 기회(Opportunities) 41
4) 위험(Threats) 42
2. 한국 현대자동차에 대한 SWOT 분석 44
1) 강점(Strength) 47
2) 약점(Weakness) 48
3) 기회(Opportunities) 48
4) 위험(Threats) 48
제3절 SWOT 분석을 통한 시사점 52
1. 브랜드 인지도의 구축 52
2. 인재 영입을 통한 인적 자원 체계의 완비 52
3. 시장의 수요 파악 52
4. 신재생 에너지 자동차의 증가 53
5. 자동차 부품 조달의 체계화 53
6. 정부의 자동차 산업에 대한 지원 53
7. 기업 내부의 안정적인 관리 54
8. A/S 인프라 구축 54
제 4 장 중국 지리 자동차 기업의 해외 시장 진출 전략 55
1. 브랜드의 글로벌 인지도를 제고 55
2. 연구 및 개발의 혁신을 위한 환경 조성 56
3. 글로벌 인적 자원을 활용한 기업 경쟁력 제고 57
4. 해외 시장 변화에 대한 시스템 완비 58
5. 글로벌 인재 양성을 위한 업무 훈련 시스템 완비 59
6. A/S 체계의 관리 강화 60
제 5 장 결론 61
참고문헌 63
Abstract 67
Degree
Master
Publisher
제주대학교 대학원
Appears in Collections:
General Graduate School > International Trade
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