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제주지역 20대 성인의 영양표시 인지도 및 프랜차이즈 햄버거 구매와의 관련성 연구

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Alternative Title
A Study on the Association of Awareness of Nutrition Labeling with Purchase of Franchised Hamburgers of 20s Adults in Jeju
Abstract
본 연구는 제주지역 20대 성인을 대상으로 영양표시 인지 및 활용, 프랜차이즈 햄버거 점포 이용실태, 프랜차이즈 햄버거 영양표시에 대한 이해, 프랜차이즈 햄버거 영양표시의 활용 여부, 프랜차이즈 햄버거 영양표시에 대한 태도 및 구매 의사를 조사하여 영양표시와 프랜차이즈 햄버거 구매 간의 상관관계를 알아보고자 하였다. 이를 토대로 20대 성인의 프랜차이즈 햄버거 영양표시에 대한 인식과 이해를 높이고 업체의 영양표시 개선방안을 모색하기 위한 기초자료를 제공하고자 하였다.
이를 위해 제주지역 20대 성인 305명을 대상으로 2022년 3월 28일부터 4월 17일까지 온라인 설문조사를 실시하였으며, 회수된 설문지 중 302부를 최종 분석 자료로 사용하였다. 조사된 자료는 SPSS Win Program (ver 26.0) 이용하여 분석하였다. 조사 내용별 분석 방법은 상관계수, 빈도분석을 사용하여 빈도와 백분율, 기술통계량을 분석하여 평균±표준편차, X2-test, t-test, ANOVA를 실시하였고, Duncan's multiple range test를 이용하여 사후 검증하였다.

본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.

1. 조사대상자는 남성 45.7%, 여성 54.3%로 나타났고, 연령은 23-26세 45.4%, 체질량지수(BMI)는 정상 44%, 최종학력은 대학 졸업 79.1%, 직업은 대학(원)생 39.1%, 결혼 여부는 미혼 93.1%, 거주 형태는 자택 60.3%, 월평균 식비는 20-50만원 미만이 43.0%로 높게 나타났다.

2. 조사대상자의 83.4%가 식품의 영양표시를 인지하고 있었으며, 영양표시를 알게 된 경로는 학교 수업(53.6%)이 가장 높게 나타났다. 식품 선택 시에 영양표시 확인 여부는 27-29세의 ‘가끔 확인(73.2%)’ 비율이 가장 높게 나타났으며, 영양표시를 확인하는 이유는 ‘타사 제품 비교’에서 23-26세(25.3%)의 비율이 다른 연령대에 비해 높게 나타났다.

3. 조사대상자의 영양표시 항목 이해는 8점 만점 중 평균 5.03점으로 나타났으며, 영양표시 이해가 높은 집단(43.0%)보다 영양표시 이해가 낮은 집단(57.0%)의 비율이 높게 나타났다.

4. 조사대상자의 프랜차이즈 햄버거 이용 경험은 98.0%로 높게 나타났으며, 이용 이유는 ‘맛이 좋아서(49.0%)’이 가장 높았다. 성별 및 연령에 따른 프랜차이즈 햄버거 구매 시 고려하는 사항은 맛이 가장 높았고, 영양성분이 가장 낮게 나타났다.

5. 프랜차이즈 햄버거 영양표시에 대한 객관적 이해는 7점 만점에 평균 5.27점으로 나타났으며, 객관적 이해가 높은 집단(62.9%)이 객관적 이해가 낮은 집단(37.1%)에 비해 비율이 높게 나타났다.

6. 프랜차이즈 햄버거 영양표시에 대한 주관적 견해는 프랜차이즈 햄버거 영양표시에 대한 객관적 이해가 높은 집단에서 3.40점(5점 만점), 프랜차이즈 햄버거 영양표시에 대한 객관적 이해가 낮은 집단에서 2.80점(5점 만점)으로 나타났다.

7. 프랜차이즈 햄버거 영양표시 확인 여부는 ‘확인하지 않음’의 비율이 높게 나타났으며, 프랜차이즈 햄버거 영양표시를 확인하는 이유는 남성은 ‘영양성분 확인(45.1%)’, 여성은 ‘체중관리(60.5%)’가 높게 나타났다. 프랜차이즈 햄버거 영양표시를 확인하지 않는 이유는 남성은 ‘관심 없음(54.0%)’, 여성은 ‘습관적으로 구매(48.9%)’의 비율이 높게 나타났다.

8. 프랜차이즈 햄버거 영양표시에 대한 태도는 성별에 따라서 남성이 3.68점, 여성이 3.76점으로 나타났으며, 연령에 따라서는 23-26세 3.78점, 27-29세 3.68점, 20-22세 3.65점 순으로 나타났다. 프랜차이즈 햄버거 영양표시에 대한 구매 의사는 남성이 3.68점, 여성이 3.65점으로 나타났으며, 연령에 따라서는 23-26세 3.78점, 27-29세 3.61점, 20-22세 3.46점 순으로 나타났다.

9. 영양표시와 프랜차이즈 햄버거 구매 간의 상관관계는 영양표시 항목 이해와 프랜차이즈 햄버거 영양표시의 객관적 이해(r=.421), 영양표시 항목 이해와 프랜차이즈 햄버거 영양표시에 대한 태도(r=.259), 영양표시 항목 이해와 프랜차이즈 햄버거 영양표시에 대한 구매 의사(r=.222), 프랜차이즈 햄버거 영양표시에 대한 태도와 프랜차이즈 햄버거 영양표시의 객관적 이해(r=.311), 프랜차이즈 햄버거 영양표시에 대한 구매 의사와 프랜차이즈 햄버거 영양표시의 객관적 이해(r=.223), 프랜차이즈 햄버거 영양표시에 대한 구매 의사와 프랜차이즈 햄버거 영양표시에 대한 태도(r=.681)가 모두 정적인(+) 상관관계를 나타냈다. (p<0.001)

이상의 연구 결과를 토대로 살펴볼 때, 제주지역 20대 성인의 경우 영양표시 인지 및 활용, 프랜차이즈 햄버거 구매 경험 비율은 높게 나타났으나, 프랜차이즈 햄버거 영양표시 확인 비율은 낮게 나타났다. 따라서 소비자들의 프랜차이즈 햄버거 영양표시 인식과 이해를 높이는 방안을 모색하는데 프랜차이즈 햄버거 업장과 정부의 체계적이고 적극적인 지원과 동참이 필요한 것으로 사료 된다.
또한 프랜차이즈 햄버거 영양표시가 조사대상자의 태도 및 구매 의사에 영향을 미치는 것으로 미루어 볼 때, 영양표시 정보에 대한 태도를 긍정적으로 할 수 있는 마케팅 및 교육자료 연구가 필요할 것으로 사료 된다. |This study investigated the awareness and utilization of nutrition labeling, the actual use status of franchise hamburger stores, the understanding level of franchise hamburger nutrition labeling, and the attitude and purchase intention of franchise hamburger nutrition labeling for adults in their 20s living in Jeju, thereby intending to figure out the association of nutrition labeling with franchise burger purchase. Based on this, it also aimed to provide fundamental data to help the adults in their 20s not only enhance the awareness and understanding of franchise hamburger nutrition labeling but also seek ways to improve the nutrition labeling of relevant companies.
To that end, an online survey was conducted on 305 adults in their 20s living in Jeju from March 28 to April 17, 2022, and 302 of the collected questionnaires were used as the final analysis data. The SPSS Win Programs (ver 26.0) were used to analyze the investigated data. In terms of the analysis method by surveyed content, the study performed the average ± standard deviation, X2-test, t-test, and ANOVA by analyzing frequency, percentage, and descriptive statistics using correlation coefficient and frequency analysis. Afterward, the post-hoc test was performed through Duncan's multiple range test.

The followings are the summarized results of this study.

1. The survey subjects accounted for 45.7% in men and 54.3% in women, 45.4% in 23-26 years old, 44% in normal status for the body mass index (BMI), 79.1% in college graduates of education level, 39.1% in college students for occupation, 93.1% in unmarried for the marital status, 60.3% in the family house for residential status, and 43.0% in between KRW 200 and 500 thousand for the average monthly meals cost.

2. Of the entire survey subjects, 83.4% were aware of the nutrition labeling of food, and the highest route for acquiring the information on nutrition labeling was the school classes accounting for 53.6%. With regard to the confirmation of nutrition labeling when selecting food, the 'sometimes checking' was the highest in the age ranges of 27-29 accounting for 73.2%. In addition, for the reason for confirming nutrition labeling, the ratio of 23-26 years old accounted for was 25.3%, which is relatively higher than that of other age groups.

3. The understanding level of nutrition labeling items by the survey subjects was 5.03 on average out of 8 points, and the ratio of the group with a low understanding of nutrition labeling (57.0%) was higher than that with a high understanding of nutrition labeling (43.0%).

4. The survey subjects exhibited a high rate of experience in using the franchise hamburgers at 98.0%, and the reason for using the franchise hamburgers was ‘because of good taste’, which is the highest at 49.0%. For considerations by gender and age when purchasing the franchise hamburgers, the taste was the highest and the nutrition was the lowest.

5. The score of objective understanding of franchise hamburger nutrition labeling exhibited 5.27 on average out of 7, and the group with a high objective understanding (62.9%) showed a higher rate than that with a low objective understanding (37.1%).

6. The subjective view of franchise hamburger nutrition labeling exhibited 3.40 points out of 5 points in the group with a high objective understanding of franchise hamburger nutrition labeling and 2.80 points in the group with a low objective understanding of franchise hamburger nutrition labeling.

7. The rate of 'not confirming' exhibited high in the confirmation of the franchise hamburger nutrition labeling, and regarding the reason for confirming the franchise hamburger nutrition labeling, 'Nutritional component confirmation’ was high for men and ‘Weight management’ was high for women, accounting for 45.1% and 60.5%, respectively. As reasons for not confirming the franchise hamburger nutrition labeling, the rate of 'no interest' was high for men and ' habitually buying’ was high for women, accounting for 54.0% and 48.9%, respectively.

8. The attitude for the franchise hamburger nutrition labeling by gender exhibited 3.68 points for men and 3.76 points for women, and that for the age groups of 23-26, 27-29, and 20-22 years old accounted for in order of 3.78, 3.61, and 3.65 points, respectively. The purchase intention for the franchise hamburger nutrition labeling was 3.68 points for men and 3.65 for women. It also exhibited in order of 3.78, 3.61, and 3.46 points for each age group of 23-26, 27-29, and 20-22 years old.

9. With regard to the association of the nutrition labeling with the franchise hamburger purchase, a positive (+) correlation. (p<0.001) was exhibited all between understanding of nutrition labeling items and objective understanding of franchise hamburger nutrition labeling (r=.421), between understanding of the nutrition labeling items and attitudes toward the nutrition labeling of franchise hamburgers (r=.259), between understanding of the nutrition labeling items and purchasing intention for franchise hamburger nutrition labeling (r=.222), between attitude of franchise hamburger nutrition labeling and objective understanding of franchise hamburger nutrition labeling (r=.311), between purchasing intention of franchise hamburger nutrition labeling and objective understanding of franchise hamburger nutrition labeling (r=.223), and between purchasing intention for franchise hamburger nutrition labeling and attitude toward franchise hamburger nutrition labeling (r=.681).

Based on the results of the study thus far, the adults in their 20s at Jeju exhibited a high rate in not only the awareness and use of the nutrition labeling but also the experience in purchasing franchise hamburgers, but exhibited a low rate in confirmation of franchise hamburger nutrition labeling. Therefore, it is thought that systematic and proactive support and involvement from the franchise hamburger businesses and the government are necessary to seek the measures in order to improve the awareness and understanding of consumers for the franchise hamburger nutrition labeling. Furthermore, considering that franchise hamburger nutrition labeling affects the attitude and purchase intention of the survey subjects, it seems that studies for marketing and educational materials are necessary for positively demonstrating the attitude toward nutrition labeling information.
Author(s)
오지영
Issued Date
2022
Awarded Date
2022-08
Type
Dissertation
URI
https://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000010662
Alternative Author(s)
Oh, ji-young
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 영양교육전공
Advisor
강인혜
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
Ⅱ. 이론적배경 3
1. 영양표시제도 3
1) 영양표시제도 정의 3
2) 국내 외식 영양표시제도 현황 4
3) 국내 외식 영양표시 관련 소비자 연구 실태 5
2. 프랜차이즈 햄버거 7
1) 패스트푸드 정의 7
2) 프랜차이즈 햄버거 시장 현황 7
3) 프랜차이즈 햄버거 구매 관련 소비자 연구 실태 8
Ⅲ. 연구 내용 및 방법 9
1. 조사대상 및 기간 9
2. 조사내용 및 방법 9
3. 조사 분석 및 통계 처리 11
Ⅳ. 연구 결과 및 고찰 13
1. 조사대상자의 일반사항 13
2. 영양표시 인지 및 활용 15
1) 영양표시 인지 여부 15
2) 영양표시 활용 18
3) 영양표시 항목 이해 21
3. 프랜차이즈 햄버거 점포 이용실태 24
1) 프랜차이즈 햄버거 점포 이용 특성 24
2) 프랜차이즈 햄버거 구매 시 고려사항 26
4. 프랜차이즈 햄버거 영양표시에 대한 이해 28
1) 객관적 이해 28
2) 주관적 견해 32
5. 프랜차이즈 햄버거 영양표시 활용 34
6. 영양표시와 프랜차이즈 햄버거 구매와의 관련성 37
1) 프랜차이즈 햄버거 영양표시에 대한 태도 37
2) 프랜차이즈 햄버거 영양표시에 대한 구매 의사 40
3) 영양표시와 프랜차이즈 햄버거 구매 간의 상관관계 42
Ⅴ. 결론 및 제언 44
Ⅵ. 참고문헌 48
1) 부록 52
2) Abstract 62
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Appears in Collections:
Education > Nurtition Education
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2022-08-18
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