제주대학교 Repository

효과적인 오페라 감상수업 지도방안 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study of the Teaching Plan for Effective Opera Appreciation Education : Focusing on Blended Learning
Abstract
본 연구는 블렌디드 러닝을 활용한 효과적인 오페라 감상 수업지도안을 구상하고, 온라인 컨텐츠를 활용하여 학생들에게 다양한 교육경험을 제공하는 것에 연구 목적을 두고 진행되었다.
지도안 개발을 위하여 먼저 블렌디드 러닝에 대해 연구하였으며, 블렌디드 러닝을 활용한 음악수업 선행연구에 대한 분석을 진행하였다. 그 후 오페라의 역사, 구성요소 및 종류에 대해 파악한 후 ‘2015 개정 음악과 교육과정 - 일반선택 교육과정 음악 ’과 ‘2015 음악과 고등학교 음악교과서’ 10종을 조사하였다. 이러한 내용을 바탕으로 하여 블렌디드 러닝을 활용한 고등학교 음악과 오페라 감상 수업지도안을 개발하였으며, 수업지도안에 대하여 현직 교사를 대상으로 설문조사를 진행, 내용 타당도 및 현장 적합성을 검증하고자 하였다.
본 연구의 결론을 정리하면 다음과 같다.
첫째, 블렌디드 러닝을 통한 오페라 감상수업을 통하여 학생들은 온라인 컨텐츠의 활용을 경험하고 정보통신기술(ICT)의 융합으로 이루어지는 차세대 온라인 감상활동을 체험할 수 있다.
둘째, 본 연구를 통해 제시하는 블렌디드 러닝을 활용한 오페라 감상수업은 실시간 쌍방향 컨텐츠를 활용하여 비대면 수업 시에도 교사와 학생간의 소통 가능한 수업을 제공한다.
셋째, 본 오페라 감상 수업지도안은 수업시간 외에 이루어지는 원격토론 및 개별적인 감상활동을 통하여 대면수업을 진행하였을 때보다 학생들의 자유로운 감상활동과 활발한 참여를 유도한다.
본 연구에서 작성한 오페라 감상수업 지도안은 학생들이 음악수업을 통하여 오페라를 친숙하게 느낄 수 있도록 할 뿐만 아니라 2015 개정 교육과정에서 추구하는 ‘전인적’ 인재 양성에 가치를 두고 다양한 수업활동을 통해 설계하였다. 블렌디드 러닝을 활용한 음악교과의 연구가 계속되어 4차 산업혁명 시대의 많은 미디어와 컨텐츠를 적극적으로 활용, 학생들이 많은 학습 경험을 할 수 있게 되기를 기대하는 바이다.|This study was conducted with the aim of planning effective opera appreciation classes using blended learning and providing various educational experiences to students via online content.
In order to develop a teaching plan, blended learning was first studied, and an analysis was conducted on the previous study of music classes that utilized blended learning. With the understanding of the history, composition, and type of Opera, '2015 Music curriculum-revised general elective curriculum' and 10 types of '2015 Music and high school music textbooks' were investigated. A teaching plan for high school music and Opera appreciation classes based on blended learning was designed, and a survey on the proposed teaching plan was conducted on current teachers to verify the validity of the content and suitability of the field.
The conclusion of this study is as follows.
First, through Opera appreciation classes based on blended learning, students can experience the use of online content as well as the next-generation online appreciation led by the ICT convergence.
Second, Opera appreciation classes using blended learning presented through this study provides classes that enable communication between teachers and students even during virtual classes using real-time interactive content.
Third, this Opera appreciation class guide encourages students to freely enjoy and actively participate in offline classes through remote discussion activities and individual appreciation activities.
The Opera appreciation class map prepared in this study not only allows students to familiarize themselves to Opera through music classes, but also values the cultivation of ‘whole-person’ talents promoted in the 2015 revised curriculum. In the era of the 4th Industrial Revolution, it is expected that research on music subjects that enable blended learning will continue by actively utilizing various media and contents, and students will be able to experience different types of learning.
Author(s)
오한비
Issued Date
2022
Awarded Date
2022-08
Type
Dissertation
URI
https://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000010686
Alternative Author(s)
Oh, Han-Bi
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 음악교육전공
Advisor
김정희
Table Of Contents
I. 서론 1
1. 연구의 목적 및 필요성 1
2. 연구의 내용 및 방법 3
II. 이론적 배경 4
1. 블렌디드 러닝(Blended learning) 4
1) 블렌디드 러닝의 정의 4
2) 마이클 혼과 헤더 스테이커의 블렌디드 러닝 모형 5
3) 블렌디드 러닝을 위한 온라인 수업 컨텐츠 및 원격수업 운영형태 9
2. 오페라(Opera) 12
1) 오페라의 어원 12
2) 오페라의 역사 12
3) 오페라의 구성요소 16
4) 오페라의 종류 17
3. 2015 개정 고등학교 음악과 교육과정 및 교과서 분석 19
1) 2015 개정 고등학교 음악과 교육과정 19
2) 고등학교 음악 교과서 분석 22
3) 2015 개정 고등학교 음악교과서 분석에 관한 고찰 33
4. 블렌디드 러닝을 활용한 음악수업지도안 선행연구 36
1) 블렌디드 러닝을 적용한 현대음악 수업지도안 선행연구 36
2) 블렌디드 러닝을 적용한 국악 수업지도안 선행연구 36
3) 블렌디드 러닝을 적용한 음악연주 수업지도안 선행연구 37
III. 오페라 감상 수업지도안 연구 39
1. 오페라 감상 수업지도안 39
2. 오페라 감상 수업지도안 59
3. 지도안에 대한 내용 타당성 및 현장 적합성 검증 78
Ⅳ. 결론 80
1. 요약 및 시사점 80
2. 연구의 한계와 향후 연구방향 81
부록 83
참고문헌 84
Abstract 87
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Appears in Collections:
Education > Music Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
  • 엠바고2022-08-18
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.