제주대학교 Repository

카지노 종사자의 조직공정성 인식이 고객지향성에 미치는 영향

Metadata Downloads
Alternative Title
The effect of casino worker’s perception of organizational fairness on customer orientation:Centering on casinos exclusively for foreigners in jeju
Abstract
The purpose of this study is to select and confirm each factor of
organizational justice that affects customer orientation as an independent
variable for foreigner exclusive casino members in Jeju Province, and to provide
practical basic data for foreigner exclusive casino.
For data collection, multiple regression analysis was performed on 313
subjects by convenience sampling of non-probability sampling method from 08
to 18 April 2022.
The results of the study are summarized as follows.
First, distribution justice did not have a statistically significant effect on
customer orientation.
Second, procedural justice had a statistically significant effect on customer
orientation.
Third, interaction justice had a statistically significant effect on customer
orientation.
As an implication of this study, foreigner exclusive casino companies in Korea
are expected to increase the number of foreign arrivals in accordance with the
government's tourism revitalization policy after COVID-19, so it is necessary to
prepare for this. In particular, foreigner exclusive companies in Jeju Province
can contribute to job creation and promote the local economy.
Therefore, foreigner exclusive casino CEOs and personnel managers will
establish fair personnel principles and establish rules and institutional
mechanisms for compensation of members to normalize casino management
following the revitalization of the tourism industry in the future
In addition, when foreigner exclusive casino managers make efforts to build a
positive culture that respects each other so that decisions can be made
according to reasonable procedures, their awareness of organizational justice
increases, which can lead to active customer orientation behavior.
Author(s)
고영우
Issued Date
2022
Awarded Date
2022-08
Type
Dissertation
URI
https://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000010778
Alternative Author(s)
Ko,Yeong Woo
Affiliation
제주대학교 대학원
Department
대학원 관광개발학전공
Advisor
남윤섭
Table Of Contents
제 1 장 서 론 1
제1절 연구의 배경 및 목적 1
제2절 연구문제 제기 6
제3절 연구의 범위 및 방법 6
1. 연구의 범위 6
2. 연구의 방법 7
제 2 장 이론적 배경 및 선행연구 9
제1절 카지노 산업 9
1. 카지노 기업 현황 9
2. 카지노 기업의 구성원 15
제2절 조직공정성 17
1. 조직공정성의 개념 17
2. 조직공정성의 구성요소 22
제3절 고객지향성 24
1. 고객지향성의 개념 24
2. 고객지향성의 구성요소 28
제4절 변인 간 선행연구 31
제 3 장 연구설계 36
제1절 연구 모형 및 가설 설정 36
1. 연구 모형 36
2. 가설 설정 37
제2절 조사설계 38
1. 연구 대상의 선정 38
2. 변수의 조작적 정의 및 측정도구 38
3. 자료수집 및 통계분석 방법 40
제 4 장 실증분석 41
제1절 표본의 특성 및 기술통계분석 41
1. 인구통계학적 분석 41
2. 기술통계 42
제2절 집단 간 평균비교 44
1. 조직공정성 전체 평균 비교 44
2. 분배공정성 평균 비교 46
3. 절차공정성 평균 비교 48
4. 상호작용공정성 평균 비교 49
5. 고객지향성 평균 비교 51
제3절 가설검정 53
1. 탐색적요인분석 53
2. 상관분석 55
3. 회귀분석 55
제4절 가설검정 결과 58
제 5 장 결론 60
제1절 연구결과의 요약 60
제2절 연구의 시사점 61
제3절 연구의 의의 및 한계점 63
참고문헌 65
ABSTRACT 79
부록 81
Degree
Master
Publisher
제주대학교 대학원
Appears in Collections:
Faculty of Data Science for Sustainable Growth > Tourism Development
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2022-08-18
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.