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기업이 인지한 인프라 지원, 기술·사업화 지원이 신제품 개발 성과에 미치는 영향

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Alternative Title
Impact of Enterprise-aware about Infrastructure and Technology·Business Support on New Product Development Performance
Abstract
변화의 속도는 빠르고, 기업을 둘러싼 환경은 해를 거듭할수록 매우 복잡해지고 있다. 이러한 환경에서 기업은 시장 수요를 더 빨리 읽고 경쟁 우위에 유연하게 대응해야 한다. 그러나 기업이 가지고 있는 자원이 한정되어 있어 치열한 경쟁환경 속에서 시장 수요를 쉽고 빠르게 처리하기가 어렵다. 따라서 기업은 외부와의 협력을 통해 다양한 경영활동을 수행하고, 이 과정에서 정부가 기업을 지원하는 외부 주체로서 다양한 정책적 지원을 한다. 정부 지원은 기업이 기술개발부터 제품 생산, 상용화까지 경제적 성과를 창출할 수 있도록 돕는다. 이 과정에서 기업은 혁신으로 학습효과를 창출해 새로운 부가가치를 창출할 수 있는 제품 개발 역량을 축적한다. 이런 긍정적 사이클에 활력을 불어넣기 위해서는 정부 차원의 기업 지원이 필요하다.
이번 연구에서는 정부의 사업지원이 인프라 지원, 기술·사업화 지원, 네트워크 지원 등으로 분류됐으며, 각 사업지원이 신제품 개발역량(지식역량, 기술역량)과 신제품 개발성과에 영향을 미치는지를 확인했다. 아울러 신제품 개발 역량이 사업지원과 신제품 개발 실적의 매개 역할을 하는지 분석했다.
이를 위해 기존 연구를 바탕으로 가설과 측정 항목을 설계하고, 제주지역 스마트관광산업 기업을 대상으로 설문조사를 실시했다. 조사를 통해 얻은 데이터를 활용하여 구조 방정식 모델과 부트스트래핑을 통해 입증 및 분석하였다.
연구결과, 첫째, 사업지원과 신제품 개발역량의 관계에서 인프라 지원은 신제품 개발역량에 큰 영향을 미치지 않았으며, 기술 및 상용화 지원은 지식역량과 기술역량 모두 유의한 정의(+) 영향을 미쳤다. 둘째, 신제품 개발 역량과 신제품 개발 성과의 관계에서 유의한 정의 관계가 나타났다. 셋째, 기업 지원과 신제품 개발 실적의 관계는 통계적으로 유의한 관계가 나타나지 않았다. 마지막으로 기업지원과 신제품개발 성과의 관계에서 신제품개발 역량의 매개효과가 검증하였으며, 지식역량과 기술역량이 기술 및 사업화 지원에 대해 완전 매개효과가 있는 것으로 나타났다.
본 연구의 이론적 시사점은 기업의 지원을 인프라, 기술 및 사업화 지원, 네트워크로 분류할 수 있으며, 기업지원과 신제품 개발 성과와의 관계에 긍정적인 영향을 미치지 못한다는 것이다. 실무적 시사점으로는 기업지원기관과 정책결정자들이 기업의 지식역량과 기술역량을 향상시킬 수 있는 지원 프로그램을 파악하고 기업의 인지도를 높일 필요가 있다는 것이다.
이러한 결과에도 불구하고 이번 연구는 설문 설계과정에서 연구자와 응답자 간 의견 차이가 존재하는 모호한 표현이 사용됐다는 점, 응답기업 데이터 대부분이 영세기업인 점, 신제품 개발 성과 측정에 있어 기업의 정성적 조사를 바탕으로 진행되었다는 점을 한계로 들 수 있다.|The pace of change is fast, and the environment surrounding the company is becoming very complex over the years. In this environment, companies should read market demand faster and respond flexibly to competitive advantage. However, it is difficult to handle market demand easily and quickly in a fierce competitive environment due to limited resources held by companies. Therefore, companies carry out various management activities through cooperation with the outside world, and in this process, the government provides various policy support as an external entity supporting the company. Government support helps companies create economic results from technology development to production and commercialization of products. In this process, companies accumulate product development capabilities that can create new added value by creating learning effects through innovation. In order to revitalize this positive cycle, government-level business support is needed.
In this study, the government's business support was classified into infrastructure support, technology and business support, and network support, and it was confirmed whether each business support affects new product development capabilities (knowledge capabilities, technology capabilities) and new product development performance. It also analyzed whether new product development capabilities play a mediating role in business support and new product development performance.
To this end, hypotheses and measurement items were designed based on existing studies, and a survey was conducted on smart tourism industry companies in Jeju. Using the data obtained through the investigation, it was demonstrated and analyzed through a structural equation model and bootstrapping.
As a result of the study, first, in the relationship between business support and new product development capabilities, infrastructure support did not significantly affect new product development capabilities, and technology and business support had a significant positive (+) effect. Second, a significant positive relationship was found in the relationship between new product development capability and new product development performance. Third, there was no statistically significant relationship between corporate support and new product development performance. Finally, the mediating effect of new product development capabilities was verified in the relationship between business support and new product development performance, and it was found that knowledge capabilities and technology capabilities had a complete mediating effect on technology and business support.
The theoretical implication of this study is that business support can be classified into infrastructure, technology and business support, and network, and does not have a positive effect on the relationship between business support and new product development performance. The practical implication is that business support institutions and policymakers need to identify support programs that can improve corporate knowledge and technology capabilities and increase corporate awareness.
Despite these results, this study is limited by the use of ambiguous expressions that differ between researchers and respondents in the survey design process, most of the respondent's data are small companies, and based on a qualitative survey of companies in measuring new product development performance.
Author(s)
김신영
Issued Date
2022
Awarded Date
2022-08
Type
Dissertation
URI
https://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000010798
Alternative Author(s)
Kim, Sin-Young
Affiliation
제주대학교 대학원
Department
대학원 경영학과
Advisor
조부연
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구배경 1
2. 연구목적 4
3. 연구방법 5
Ⅱ. 이론적 배경 7
1. 기업지원 7
1) 인프라 지원 10
2) 기술사업화 지원 12
3) 네트워크 지원 14
2. 신제품 개발 역량 16
1) 지식역량 19
2) 기술역량 21
3. 신제품 개발 성과 23
Ⅲ. 연구 방법 24
1. 연구모형 24
2. 연구가설 설정 25
1) 기업지원과 신제품 개발 역량 25
2) 기업지원과 신제품 개발 성과 27
3) 신제품 개발 역량과 신제품 개발 성과 28
4) 신제품 개발 역량의 매개효과 29
Ⅳ. 연구 결과 34
1. 자료수집 및 표본의 특성 34
2. 기술통계 분석 39
3. 측정모형 검증 39
1) 타당도 및 신뢰도 검증 39
2) 판별타당성 검증 42
4. 연구모형 검증 43
1) 연구모형 적합도 43
2) 경로분석 가설검증 44
3) 매개효과 검증 46
Ⅴ. 결론 47
1. 연구의 요약 47
2. 연구의 시사점 49
1) 이론적 시사점 49
2) 실무적 시사점 50
3. 연구의 한계점 및 향후 연구방향 51
* 참고문헌 52
* 설문지 61
Degree
Master
Publisher
제주대학교 대학원
Appears in Collections:
General Graduate School > Business Administration
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
  • 엠바고2022-08-18
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