제주대학교 Repository

대학생의 애착외상이 정서조절곤란에 미치는 영향:정신화의 매개효과

Metadata Downloads
Alternative Title
Effect of attachment trauma on emotional dysregulation in college students :The mediating effect of mentalization
Abstract
본 연구에서는 대학생의 애착외상이 정서조절곤란에 미치는 영향에서 정신화 의 매개효과를 검증하고자 하였다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 애착외상, 정서조절곤란, 정신화 간에 유의미한 관계가 있는가?
연구문제 2. 애착외상과 정서조절곤란과의 관계에서 정신화가 매개효과가 있는가?
본 연구는 전국 만 18세 이상 30세 미만의 4년제 대학생으로 온라인 설문을 조사하여 자료를 수집하였다.
측정도구는 애착외상 척도, 정서조절곤란 척도, 정신화 척도 및 인구통계학적 특성 조사문항으로 구성된 설문지를 사용하였다.
본 연구에서 수집한 자료는 통계분석 프로그램인 SPSS 26.0을 사용하여 분석하였다. 대학생의 애착외상, 정서조절곤란, 정신화 척도의 신뢰도 검증을 위하여 신뢰도 분석을 실시하였다. 그리고 대학생들의 인구통계학적 특성을 파악하기 위 하여 빈도와 백분율을 산출하고, 각 변인 간의 관련성을 확인하기 위해 각 변수 간 상관분석을 실시하였다. 또한 애착외상이 정신화와 정서조절곤란에 미치는 영 향과 정신화가 정서조절곤란에 미치는 영향을 분석하기 위하여 단순회귀분석을 실시하였다. 이를 바탕으로 애착외상이 정서조절곤란에 미치는 영향에서 정신화 가 매개효과를 하는지 검증하기 위해 Baron & Kenny(1986)가 제안한 매개효과 검증절차를 실시하였고, 마지막으로 매개효과의 통계적 유의한지를 검증을 위해 Sobel test를 실시하였다.
첫째, 대학생의 애착외상, 정서조절곤란, 정신화의 상관분석을 실시한 결과, 애 착외상과 정서조절곤란 간에는 유의미한 정적상관, 애착외상과 정신화 간에는 유 의미한 부적상관, 정신화와 정서조절곤란간의 유의미한 부적상관이 나타났다. 둘째, 대학생의 애착외상이 정서조절곤란과의 관계에서 정신화의 매개효과를 검증하기 위해 Baron & Kenny(1986)가 제안한 매개효과 검증절차를 실시한 결 과, 부분매개효과가 나타났다.
연구 결과를 종합해보면 애착외상과 정서조절곤란과의 관계에서 정신화의 매 개효과를 확인하였다. 이러한 결과는 정신화 수준을 높이는 것이 정서조절곤란에 문제를 감소시킬 수 있는 개입이 될 수 있음을 보여준다. 따라서 애착외상을 경 험한 대학생의 정서조절곤란과 이를 매개하는 정신화라는 심리적 기제를 밝힘으 로써 효과적인 상담개입 방안에 대한 이론적 근거를 제공한 데 있다.|The purpose of this study was to examine the mediating effect of mentalization on the effects of attachment trauma on emotional regulation difficulties in college students. The research questions set to achieve the purpose of the study are as follows.
Research Questions 1. Is there a significant relationship between attachment trauma, emotional dysregulation, and mentalization?
Research Question 2. Does mentalization have a mediating effect on the relationship between attachment trauma and emotional regulation difficulties?
In this study, data were collected by conducting an online survey of four-year college students aged between 18 and 30 across the country.
As a measurement tool, a questionnaire consisting of attachment trauma scale, emotional regulation difficulty scale, mentalization scale, and demographic characteristics survey questions was used.
The data collected in this study were analyzed using SPSS 26.0, a statistical analysis program. Reliability analysis was conducted to verify the reliability of college students' attachment trauma, emotional regulation difficulties, and mentalization scales. Then, frequency and percentage were calculated in order to understand the demographic characteristics of college students, and correlation analysis was performed between each variable to confirm the relationship between each variable. In addition, simple regression analysis was performed to analyze the effects of attachment trauma on mentalization and emotional regulation difficulties and the effects of mentalization on emotional regulation difficulties. In addition, in order to verify whether mentalization has a mediating effect in the effect of attachment trauma on emotional regulation difficulty, the mediating effect verification procedure proposed by Baron & Kenny (1986) was carried out, and the Sobel test was conducted to verify the statistical significance of the mediating effect. did
First, as a result of correlation analysis of attachment trauma, emotional regulation difficulty, and mentalization of college students, there was a significant positive correlation between attachment trauma and emotional regulation difficulty, a significant negative correlation between attachment trauma and mentalization, and a significant negative relationship between mentalization and emotional regulation difficulty. correlation appeared.
Second, in order to verify the mediating effect of mentalization in the relationship between attachment trauma and emotional regulation difficulties in college students, the mediating effect verification procedure proposed by Baron & Kenny (1986) was conducted, and as a result, a partial mediating effect was found.
Combining the results of the study, the mediating effect of mentalization was confirmed in the relationship between attachment trauma and emotional regulation difficulties. These results show that increasing the mentalization level can be an intervention that can reduce the problem of emotional dysregulation. Therefore, the purpose of this study is to provide a theoretical basis for effective counseling intervention by illuminating the psychological mechanism of difficulties in emotional regulation of college students who have experienced attachment trauma and mentalization that mediates them.
Author(s)
문일수
Issued Date
2022
Awarded Date
2022-08
Type
Dissertation
URI
https://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000010818
Alternative Author(s)
Moon, Il Soo
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 상담심리전공
Advisor
김성봉
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 및 가설 7
3. 연구모형 8
4. 용어의 정의 9
Ⅱ. 이론적 배경 11
1. 애착외상 11
가. 애착외상의 개념 11
나. 애착외상의 유형 13
2. 정서조절곤란 16
가. 정서의 기능과 특성 16
나. 정서조절 18
다. 정서조절곤란 19
3. 정신화 19
가. 정신화의 개념 20
나. 정신화의 다양한 측면 23
4. 각 변인과의 관계 27
가. 애착외상과 정서조절곤란의 관계 27
나. 애착외상과 정신화의 관계 29
다. 정서조절곤란과 정신화의 관계 30
라. 애착외상과 정서조절곤란, 정신화의 관계 32
Ⅲ. 연구방법 35
1. 연구대상 및 절차 36
2. 측정도구 36
가. 애착외상 척도 36
나. 정서조절곤란 척도 37
다. 정신화 척도 38
3. 자료처리 및 분석 40
Ⅳ. 연구결과 및 해석 41
1. 주요 변인의 기술통계 41
2. 주요 변인의 상관관계 42
3. 애착외상이 정신화에 미치는 영향 분석 43
4. 애착외상이 정서조절곤란에 미치는 영향 분석 44
5. 정신화가 정서조절곤란에 미치는 영향 분석 45
6. 애착외상이 정서조절곤란과의 관계에서 정신화의 매개효과 검증 45
Ⅴ. 논의 및 제언 48
Ⅵ. 참고문헌 53
Abstract 66
부록 69
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Appears in Collections:
Education > Counseling Psychology
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
  • 엠바고2022-08-18
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.