제주대학교 Repository

플립드 러닝(Flipped Learning)을 적용한 중학교 음악과 지도방안연구

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study on Instructional Plan for Music of Middle School Applying to Flipped Learning :Focused on the Realm of Music in Daily Life
Abstract
본 연구의 목적은 중학교 음악과 생활화 영역의 수업에 플립드 러닝을 적용하여 지도방안을 연구함으로써 기존 음악 교과에 주어진 시수를 효율적으로 운영하고, 2015 개정 교육과정에서 추구하는 21세기형 창의 · 융합형 미래인재 양성을 위한 핵심역량을 기르며 학생들이 음악의 역할과 가치를 인식하고 삶 속에서 음악을 즐기고 활용하는 능력을 함양시키는 것에 있다.
이를 위해 본 연구자는 이론적 배경에서 플립드 러닝의 개념과 설계, 특징 및 교육적 효과와 생활화 영역의 내용 체계와 성취기준을 고찰하였다. 플립드 러닝을 음악 교과에 적용한 선행연구를 통해 현장에서의 교육적 효과를 확인하였으며, 이를 토대로 플립드 러닝을 적용한 중학교 음악과 생활화 영역의 지도방안을 4차시에 걸쳐 수업 전과 본 수업으로 나누어 제시하였다.
수업 전에 사전학습 영상을 제공하여 생활화 영역의 내용 요소인 ‘음악과 행사’와 ‘음악과 산업’과 관련하여 음악의 유통, 저작권, 연주회 감상 예절에 대한 개념학습을 진행한 후, 본 수업에서는 수업 전에 학습한 개념을 바탕으로 모둠 활동을 통해 심화학습과 응용학습을 진행하여 최종적으로 홍보 음악 동영상 산출물을 제작함으로써 음악을 생활화하는 태도를 기르고, 2015 개정 교육과정에서 추구하는 미래인재 양성을 위한 6가지 핵심역량을 기를 수 있도록 설계하였다. 모든 차시의 지도안은 수업 전과 본 수업으로 나누어 제시하였고, 활동지와 평가지 또한 차시별로 제시하여 학교 현장에서 플립드 러닝을 적용한 음악 수업을 진행함에 있어 용이하게 활용될 것으로 예상된다.
본 연구를 통해 학교 현장에서 학습자의 능동적인 참여와 자기 주도 학습능력의 향상을 이끌어내고, 학습자와 교수자 간의 상호작용을 활발하게 하여 생활화 영역의 음악수업이 더욱 비중있고 효과적으로 이루어지길 바라며, 플립드 러닝을 적용한 생활화 영역의 음악수업 지도안 연구가 활발하게 이루어지기를 기대한다.
|The purpose of this study is that the instructional plan for music of middle school applying to Flipped Learning is to allow the number of time given to the existing subject of music to be operated efficiently, to develop the core ability to foster the 21st-century type of creative and convergent future talent to be pursued in the curriculum in the revision of 2015, and for students to recognize and cultivate the ability to enjoy and utilize music in their daily lives.
This led to the researchers' consideration of the criteria of achievement with the system of content in the area of daily life with the design, characteristic and educational effects of flipped learning in the researcher's theoretical context. Prior research on the application of flipped learning to the subject of music confirmed the effect of education in the field, and the method of guidance in the area of life of middle school music, to which flipped learning was applied, was suggested to be divided into the main class from the four previous classes.
Learning of concepts related to "music and industry" with "music and events" as a part of the way of life, the production of the output of in-depth learning and application of learning based on the concepts learned before the class, as well as a group of activities based on the concepts learned in this class was designed to foster an attitude of making music a way of life, and it was designed to develop six key questions for the training of future talents to be pursued in the course of the revision of 2015. It is expected that the guidance of all classes will be divided from the previous class to the main class, and it is expected that the evaluation sheet with the activity site will be presented on a case-by-case basis, which will be used to facilitate the progress of music classes with the application of flipped learning at the school site.
It is hoped that this study will lead to the improvement of self-directed learning ability with the active participation of learners in the field of the school, or that the teaching of music in the realm of daily life as the interaction between the learner and the professor becomes more active, and it is expected that this study will be actively conducted in the teaching on the Realm of Music in Daily Life with the application of flipped learning.
Author(s)
오소담
Issued Date
2022
Awarded Date
2022-08
Type
Dissertation
URI
https://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000010854
Alternative Author(s)
Oh, So-Dam
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 음악교육전공
Advisor
허대식
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구의 내용 및 방법 3
3. 연구의 범위 및 제한점 4
Ⅱ. 이론적 배경 및 선행연구 5
1. 플립드 러닝 5
1) 플립드 러닝의 개념 5
2) 플립드 러닝의 특징 및 교육적 효과 6
3) 플립드 러닝의 수업 설계 9
2. 2015 개정 교육과정 중학교 음악과 생활화 영역 고찰 11
1) 생활화 영역의 변천 11
2) 생활화 영역의 내용체계 및 성취기준 12
3. 선행연구 14
Ⅲ. 플립드 러닝을 적용한 중학교 생활화 영역 수업지도안 20
1. 플립드 러닝을 기반으로 한 생활화 영역 음악교육 연구의 당위성 20
2. 생활화 영역 지도를 위한 플립드 러닝 수업의 설계 21
1) 플립드 러닝 수업 설계 21
2) 학습 요소 및 활동 선정 22
3) 차시별 지도 계획 22
4) 평가 계획 26
3. 차시별 학습 지도안의 실제 27
1) 1차시 수업 전 지도안 27
2) 1차시 본 수업 지도안 31
3) 2차시 수업 전 지도안 35
4) 2차시 본 수업 지도안 39
5) 3차시 수업 전 지도안 43
6) 3차시 본 수업 지도안 47
7) 4차시 수업 전 지도안 50
8) 4차시 본 수업 지도안 54
Ⅳ. 결론 및 제언 58
참고문헌 60
ABSTRACT 63
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Appears in Collections:
Education > Music Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
  • 엠바고2022-08-18
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.