제주대학교 Repository

초등학교 과학과 검정 교과용도서에 제시된 창의ㆍ융합 활동의 STEAM 요소 분석 – 3~4학년군을 중심으로 –

Metadata Downloads
Abstract
이 연구의 목적은 2022년부터 국정 발행체제에서 검정 발행체제로 전환되는 초등학교 과학과 교과용도서의 창의·융합 활동에 STEAM 요소가 얼마나 포함되어 있고, STEAM 요소들이 어떻게 융합되었는지 그 유형을 알아보고자 하였다. 이 연구를 위해 초등학교 3~4학년 과학과 검정 교과용도서 7종 중 6종을 선정하여 학년별, 단원별 창의·융합 활동 차시에 제시된 내용에서 STEAM 요소 및 요소 간 융합유형을 추출하여 분석하였다. 이 연구에 대한 결과는 다음과 같다.
첫째, 각 출판사별 교과서의 창의·융합 활동에 STEAM 요소가 다양하게 포함되지 않았으며, 과학(S) 요소를 제외한 나머지 4개의 요소 중 예술(A) 요소의 빈도는 높으나 수학(M) 요소의 빈도가 매우 낮다. 융합인재교육(STEAM)의 기본 취지가 수학, 과학을 중심으로 한 융합적 교육이라는 측면에서 수학(M) 요소의 빈도가 매우 낮은 것은 그 기본 취지와 부합하지 않는 것으로 보인다. 둘째, 각 출판사의 교과서에는 창의·융합 활동 차시임에도 불구하고 STEAM의 요소가 3개 이상 또는 4개 이상 복합적으로 융합된 활동이 현저히 부족하다. 단원을 마무리하면서 창의·융합 활동을 통하여 창의융합적 사고력을 신장시킬 수 있는 학습 기회를 제공하기 위해 다양한 STEAM 요소가 포함된 창의·융합 활동을 제시할 필요가 있다. 셋째, 학년-학기별 교과서의 STEAM 요소는 학생들이 학습하는 단원에 따라 일부 차이가 있으나, 전체적으로 모든 학년-학기별 교과서에 예술(A) 요소가 가장 많이 포함되어 있고, 기술(T) 요소와 공학(E) 요소는 비슷하게 포함되어 있으며 수학(M) 요소는 포함된 빈도가 현저하게 낮다. 넷째, 과학 분야별로 살펴보았을 때 운동과 에너지, 물질 분야 단원에서는 기술(T)과 공학(E) 요소가 포함된 활동 위주로 구성되어 있고, 지구와 우주, 생명 분야 단원에서는 대체로 예술(A) 요소가 포함된 활동으로 구성되어 있다.
이 연구의 결과는 검정 교과용도서의 창의·융합 활동 차시를 개발할 때 3개 이상의 STEAM 요소가 포함된 복합적이고 다양한 활동이 되도록 해야 하며, 상대적으로 빈도가 적은 수학(M) 요소가 포함된 창의·융합 활동 차시를 구성하도록 하는 데 시사점을 제시한다.
| The purpose of this study was to find out how much STEAM elements were included and fused in the creative and convergent activities of elementary school science textbooks that were converted from the national issuance system to the authorized system in 2022. For this study, 6 of the 7 types of authorized science textbooks in the 3rd and 4th grades of elementary school were selected and the STEAM elements and the type of convergence between the elements were extracted and analyzed from the contents presented during creative and convergent activities by grade and unit. The results of this study are as follows.
First, textbooks for each publisher did not include STEAM elements in various creative and convergent activities of textbooks for each publisher, and among the remaining four elements except for science (S), the frequency of art (A) elements were high, but the frequency of math (M) elements were very low. The fact that the basic purpose of convergence talent education STEAM is convergence education centered on mathematics and science, low frequency of math (M) elements seems to be inconsistent with its basic purpose. Second, each publisher's textbook lacks activities in which three or more, or four or more elements of STEAM are combined in complex, even though it is a period for creative and convergent activities. At the end of a unit, in order to provide learning opportunities to enhance creative convergence thinking through creative and convergent activities, it is necessary to present creative and convergence activities which includes STEAM elements. Third, the STEAM elements in textbooks by grade or semester vary in part depending on the unit students learn, but overall, art (A) elements are most included, technology (T) and engineering (E) elements are included in similar amounts, and math (M) elements are significantly less frequently included in all textbooks. Fourth, when looked at each field of science, in the units of motion, energy, and matter, they are mainly composed of activities including technology (T) and engineering (E), and in the units of Earth, space, and life, they are generally composed of activities including art (A) elements.
The results of this study suggest that when developing creative and convergence activities for authorized textbooks, they should be complex and diverse activities with three or more STEAM elements. It also suggests implications for constructing creative and convergence activities that include relatively low frequency math (M) elements.
Author(s)
김성룡
Issued Date
2022
Awarded Date
2022-08
Type
Dissertation
URI
https://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000010865
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 초등과학교육전공
Advisor
신애경
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 문제 2
3. 연구의 제한점 3
Ⅱ. 이론적 배경 4
1. 융합인재교육(STEAM) 4
2. STEAM 요소에 대한 선행 연구 10
Ⅲ. 연구 절차 및 방법 15
1. 연구 대상 15
2. 분석 기준 및 분석틀 설정 15
3. 자료 분석 과정 18
Ⅳ. 연구 결과 21
1. 출판사별 STEAM 요소 분석 21
2. 출판사별 STEAM 요소 융합유형 분석 24
3. 학년-학기별 STEAM 요소 분석 27
4. 과학 분야별 STEAM 요소 분석 29
V. 결론 및 제언 31
1. 결론 31
2. 제언 32
참고 문헌 34
ABSTRACT 37
부 록 3
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Science Education
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2022-08-18
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.