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제주의 유니크베뉴 선택속성에 관한 연구

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Alternative Title
Study on the Selection Attributes of Jeju Island’s Unique Venue :Focusing on Jeju Island
Abstract
전 세계적으로 MICE 산업에서 유니크 베뉴는 지역을 차별화하고 장소에 대한 중요성이 대두됨에 따라 우리나라에서도 유니크 베뉴에 대한 경쟁력 강화와 특색 있는 베뉴 발굴을 확충하는 전략을 추진하고 있다. 한국관광공사와 지역기관 및 단체에서도 공모를 통해 유니크 베뉴를 선정하고 MICE 행사 유치를 위한 지원 및 장소 마케팅에 대한 전략은 선행연구를 통해 중요하게 강조되고 있다. MICE 산업에서 유니크 베뉴에 대한 관심과 차별화된 상품개발로 지역의 독특한 문화체험과 활성화를 위한 장소 마케팅 전략과 지역의 선택속성에 대한 연구가 필요하다. 장소 마케팅을 토대로 장소라는 개념은 인간 활동의 중심이고, 자연과 인간의 경험과 공감을 통해 유니크 베뉴에 대한 속성을 알아보고자 한다.
본 연구에서는 MICE 산업에서 제주의 유니크 베뉴를 활성화하고 강화시킬 요인들을 도출하고 유니크 베뉴 수요자인 MICE 행사 주최자와 주관사인 PCO 업체의 설문을 통해 중요도와 만족도를 분석하는 것에 연구목적을 두었다. 제주의 유니크 베뉴 활성화를 위해 최근 MICE행사를 진행했던 장소를 토대로 설문에 응답을 요청했고, 측정요인의 개념적 정립에 대해 선행연구를 조사하였다. 또한 유니크 베뉴 활성화에 따른 문제점과 중요도를 알아보기 위해 유니크베뉴에 대한 추가적인 설문으로 유니크 베뉴 선정 심사 시 기초자료로 제시하고자 한다. 연구결과 제주의 유니크 베뉴 선호도가 가장 높은 장소는 숲 테마 관광지로 나타났다. 결과요인으로는 제주 지역만의 가지고 있는 특색있는 장소로 고유하고 자연 친화적인 프로그램과 환경적인 요인으로 지역 특색이 잘 나타나 있다. 뒤를 이어 박물관, 테마 관광지, 활동(Activity)적인 장소들이 높은 선호도가 나타났으며, 제주 유니크 베뉴의 숙박시설은 낮은 선호도로 조사되었다.
연구결과는 다음과 같다. 먼저 중요도와 만족도에서 안전과 보안에 대한 측정요인이 가장 높게 나타났으며, 다음으로는 직원의 친절과 마케팅 지원 요인이 높았다. 따라서 MICE 행사지로서의 전문화된 장소와 특별한 지역문화 경험을 위해서는 유니크 베뉴에 대한 전문성과 장소 마케팅에 대한 지원이 필요하다. 특히 제주의 유니크 베뉴는 호텔을 제외하고는 전반적으로 실외에 많은 비중을 차지하고 있다. 이에 실내의 유니크 베뉴에 대한 발굴과 지역 특색을 활용한 이색적인 MICE 행사 기획과 컨설팅이 필요하다.
본 연구에서는 수요자인 측면에서 연구가 이루어졌고, 공급자인 측면에 대한 연구가 추후 필요할 것이다. 더불어 실내·외에 대한 건물과 관광지에 대한 만족도 분석도 필요할 것으로 사료된다. | The importance of regional differentiation and location characteristics is being emphasized in the MICE industry worldwide. Korea is also pushing for a strategy to strengthen its competitiveness in unique veneers and expand its discovery of distinctive veneers. The Korea Tourism Organization, local institutions, and organizations are also selecting Unique Venue through public offerings. In addition, mice host the event for marketing support, and place strategy is important and is emphasized by previous studies. Accordingly, research on unique Venue's location marketing strategy and regional selection attributes are needed for the differentiated cultural experience and revitalization of the region in the MICE industry. Based on place marketing, the meaning of place is the center of human activities, and it is intended to find out the attributes of the unique Venue through experience and empathy in nature.The purpose of this study is to derive factors that will activate and strengthen Jeju's unique Venue s in the MICE industry by analyzing its importance and satisfaction through surveys of MICE event organizers and PCO companies. The survey was requested based on places where MICE events were recently held in Jeju Island. Additionally, previous studies were also investigated for this research. In order to find problems as well as importance of activating the Unique Venue, and to present it as basic data when reviewing the selection as an additional questionnaire. As a result of factor analysis, "Gotjawal" was the place with the highest preference for Jeju's unique Venue. As the result factor, it is a unique place that well represents Jeju’s regional characteristics as well as nature-friendly programs and environmental factors. Following this, museums, tourist attractions, and activity-oriented places showed high preference. Jeju's accommodation facilities are also attractive unique Venue places with various experience programs. As a result of the study, the factors for safety and security were the highest for importance and satisfaction. Next, the kindness of employees and marketing support factors were high. For specialized local culture experience in MICE event venues, expertise in marketing support is needed. Jeju's Unique Venue occupies mostly outdoor areas, except for hotels. It is necessary to discover, consult, and plan indoor unique veneers for MICE events using local characteristics. In this study, research was conducted in terms of consumers. In the future, research on the aspect of suppliers is needed. Additionally, satisfaction analysis of buildings and tourist attractions indoors and outdoors is also needed in the future. MICE events have not been activated for the past two years from 2020 to 2021 because of the COVID-19. Due to this reason, there were limits to research on the Unique Venue.Key Terms: Place Marketing, Unique Venue, Jeju Unique Venue, Selective Attributes, IPA Analysis
Author(s)
김미경
Issued Date
2022
Awarded Date
2022-08
Type
Dissertation
URI
https://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000010870
Alternative Author(s)
Kim, Mi Kyung
Affiliation
제주대학교 경영대학원
Department
경영대학원 관광경영학과
Advisor
홍성화
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 배경 및 문제제기 1
1) 연구의 배경 1
2) 문제제기 3
2. 연구의 목적 4
3. 연구의 방법과 범위 5
1) 연구방법 5
2) 연구의 흐름도 6
Ⅱ. 이론적 고찰 7
1. 장소 마케팅 7
1) 장소와 장소 마케팅의 개념 7
2) 장소 마케팅의 접근 14
3) 장소 마케팅의 성공요인 및 사례 15
2. 유니크 베뉴 22
1) 유니크 베뉴의 정의 및 유형 22
2) 유니크 베뉴의 특성 및 현황 26
3. 제주의 유니크 베뉴 36
1) 제주의 유니크 베뉴 현황 36
2) 제주 유니크베뉴의 MICE 시설 및 경험 현황 44
4. 선택속성 46
1) MICE 선택속성 46
2) 호텔 선택속성 51
3) 관광지 선택속성 53
5. IPA 분석이론 55
Ⅲ. 연구설계 57
1. 연구문제 57
2. 자료대상과 자료수집 58
3. 척도의 구성 59
4. 변수의 측정 및 정의 61
Ⅳ. 연구결과 63
1. 표본의 일반적 특성 63
2. 요인변수들의 기초통계량 및 신뢰도 65
3. 수정된 IPA 선택속성 68
4. 제주의 유니크베뉴 관광지 및 호텔 빈도분석 71
5. 유니크베뉴 활성화 방안을 위한 결과 73
Ⅴ. 결론 77
1. 결과요약 77
2. 이론적 및 실무적 시사점 79
3. 연구의 한계점 및 향후 연구 방향 80
참고문헌 82
설문지 89
ABSTRACT 95
Degree
Master
Publisher
제주대학교 경영대학원
Appears in Collections:
Graduate School of Business Administration > Tourism Management
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
  • 엠바고2022-08-18
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