제주대학교 Repository

초등 과학 영재 학생들의 과학배움과정 분석

Metadata Downloads
Alternative Title
Analysis of the Science Learning Processes of Elementary School Scientifically Gifted Students
Abstract
이 연구를 통하여 초등 과학 영재 학생들이 과학 학습 과정에서 경험하는 것의 본질을 분석 및 설명하고자 하며, 이들 경험과 관련된 특성들을 확인하고 규명하고자 하였다. 인간의 경험이란 그 인간이 처해있는 개인적, 사회적, 문화적 맥락 내에서 이루어지는 것이므로 과학 학습 또한 그러한 맥락에서 이해하는 것이 필요하다.
이 연구는 중·소도시 규모의 초등 과학 영재 6학년 학생을 대상으로 이루어졌다. 자발적으로 연구에 참여할 의향이 있는 15명의 참여자와 인터뷰를 진행하였으며 질적연구의 한 방법인 근거이론을 적용하여 살펴보았다. 초등 과학 영재 학생들의 과학배움과정을 근거이론 방법으로 적용한 결과 나온 여러 범주를 학생이 처해있는 개인적, 사회적, 문화적 맥락으로 분류하였다. 범주의 흐름을 분석하여 초등 과학 영재 학생들의 과학배움과정을 분석할 수 있었다. 배움과정을 분석해 본 결과 학생들은 진로, 가족, 사회발전, 학업의 흥미와 같은 이유로 학습을 하고 있으며 각각의 학습 이유에 따라 어려움과 그 대처 방법이 상이하게 나타났다. 이 연구 결과는 초등 과학 영재 학생들의 학습 동기를 파악하고 예상되는 학습에서의 어려움과 알맞은 대처 방법을 제공하는 것을 시사점으로 제시하고 있다.| The purpose of this study was to analyze and explain the nature of what elementary science advanced students experience in the science learning process, and to ascertain and clarify characteristics related to these experiences. Since human experience takes place within the personal, social, and cultural context in which the human is placed, it is necessary to understand science learning in the same context.
This study was conducted on 6th-grade students of elementary science advanced students in small and medium-sized cities. Interviews were conducted with 15 participants who were willing to voluntarily participate in the study, and the grounded theory, a method of qualitative research, was applied in the process. The various categories resulting from applying the grounded theory method to the science learning process of elementary science advanced students were classified into the personal, social, and cultural contexts in which students were placed. By analyzing the flow of categories, it was possible to analyze the science learning process of elementary science advanced students. As a result of reviewing the learning process, students are learning for reasons such as career, family, social development, and academic interest, and difficulties and how they handle them were different depending on each learning reason.
The results of this study suggest implications for identifying the learning motives of elementary science advenced students and providing expected learning difficulties and appropriate coping methods. It is necessary to expand the research participants from elementary science gifted students in J region on a small and medium-sized city scale to examine the science learning process of elementary school students of realistic content programs to other grades and other subjects.
Author(s)
김정무
Issued Date
2022
Awarded Date
2022-08
Type
Dissertation
URI
https://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000010926
Alternative Author(s)
Kim, Jung-Moo
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 초등과학교육전공
Advisor
신애경
Table Of Contents
Ⅰ. 연구로의 초대 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구의 제한점 2
Ⅱ. 이론적 배경 3
1. 학습 동기 3
2. 과학 영재 학생 6
3. 질적연구, 해석주의, 근거이론에 관하여 7
Ⅲ. 연구 절차 및 방법 11
1. 연구 방법 11
2. 연구 참여자 선정 및 윤리적 고려 12
3. 자료 수집 방법 13
4. 자료 분석 방법 15
Ⅳ. 연구 결과 16
1. "과학을 배우는 이유는 어디에 있습니까" 17
2. "과학을 배운다는 의미는 무엇입니까" 21
3. "과학을 배우면서 어떤 어려움이 있습니까" 23
4. "왜 그런 어려움을 해결하려고 합니까" 26
5. "그런 어려움을 해결하고 나면 어떻습니까" 28
Ⅴ. 연구 여정을 마치며 31
1. 결론 31
2. 제언 32
참고 문헌 33
ABSTRACT 35
부 록 37
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Science Education
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2022-08-18
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.