제주대학교 Repository

중국 경극과 이태리 오페라의 비교 및 융합에 관한 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
A Comparative and Convergence Studies of Chinese Peking Opera and Italian Opera
Abstract
현재 각국의 문화는 타국 문화와의 융합을 통해 새로운 변화를 겪고 있으며 한 지역에서만 국한 되지 않고 다원화된 발전을 이루며 세계화의 길을 걷고 있다. 중국의 전통적인 극음악인 경극 도 마찬가지이다. 경극은 중국의 예술이라는 틀에서 벗어나 다양한 세계 사람들과 함께 소통하는 예술형태가 될 수 있도록 현재 많은 개혁과 변화의 길을 걷고 있다. 본 논문은 이러한 문화융합 과 세계화의 흐름에 맞게 중국의 경극과 서양의 오페라를 비교 분석하고, 양자를 융합하는 방안 을 제시함으로써 경극이 한층 발전할 수 있는 틀을 연구하고자 한다.
본 논문은 서론, 문헌연구와 이론적 배경, 경극과 오페라의 비교 분석과 사례분석, 경극과 오페 라의 융합방안, 결론 등의 순으로 진행된다. 서론에 이어 경극과 오페라를 분석한 기존연구에 대 한 고찰과 함께 동서양의 역사와 문화차이를 분석함으로써 경극과 오페라를 비교분석하는데 필 요한 이론적 배경을 제시하였다.
본론에서는 경극과 오페라를 일반사항과 창법으로 구분하여 비교분석하였다. 경극과 오페라의 각각의 역사, 배역 구성, 유파와 작곡가, 구성 요소, 대본 내용, 무대분장, 반주악기 등의 일반사 항을 종합적으로 비교분석하고, 경극과 오페라의 각각의 호흡법, 발성법, 공명법 등의 창법을 자 ii 세하게 비교분석하였다. 또한 경극 와 오페라 의 사례분석을 통해 경 극과 오페라의 차이점을 보다 구체적으로 비교분석하였다. 비교분석과 사례분석을 바탕으로 창 법, 성악이론 및 반주악기 등의 분야에서 경극과 오페라의 융합 방안을 제시하였다. 결론에서는 연구내용을 요약하고 연구의 기여도, 시사점 및 연구의 한계와 향후 연구 방향을 정 리하였다.
베이징 오페라로 불리우는 경극 발전을 위해 서양 오페라의 장점을 도입하는 융합 방안을 제시 한 본 연구를 통해 중국의 다양한 연령과 민족의 사람들이 경극을 보다 친숙하게 받아들일 수 있 도록 할 뿐만 아니라 세계무대로 경극이 진출할 수 있기를 기대한다.
|Nowadays, culture is no longer a concept limited to a single region, but a globalized concept which varies from minute to minute, as illustrated by the Peking Opera in China.
The Peking Opera is standing out from Chinese art classes. Peking Opera keeps is not a stable art, as it keeps on revolutionizing changing to be a more globalized culture.
Based on this trend of globalization, this study compares and analyzes Chinese Peking Opera and Italian Opera, and studies the method of their integration and development. This dissertation is conducted in the order of preface, literature research and theoretical background, comparative and case analysis of Peking Opera and Italian Opera, fusion of Peking Opera and Italian Opera, and conclusion. First of all, it reviews and analyzes the existing researches of Peking Opera and Italian Opera. It compares the culture and history of the East and the West, and sorts out the differences.
Then, it demonstrates the comparative analysis of Peking Opera and Italian Opera. The comparative analysis is divided into two parts(general matters and singing styles). The comparison of general matters is based on the history, role composition, schools, composers and constituent elements, script content, stage decoration and accompaniment instruments of Peking Opera and Italian Opera. The comparison of singing styles is based on vocalization, breathing, resonance. It also makes a more profound comparative analysis through the case analysis of Peking Opera and Italian Opera . Based on the above mentioned comparative and case analyses, it puts forward the fusion of breathing method, phonation method, resonance method, the reference fusion of vocal music theory, and the fusion of accompaniment instruments of Peking Opera and Italian Opera.
Finally the conclusion includes the summary, contribution, enlightenment, research limitations and future research directions.
This study aims to analyze and investigate the integration of Peking Opera traditions with Italian Opera merits in the development of Chinese Peking Opera, which not only makes Chinese people of different ages and nationalities more familiar with Peking Opera, but also points out the direction for the development of Chinese Peking Opera on the world stage.
Through the integration of Peking Opera and Italian Opera, Peking Opera will become a world-renown Opera, and the development of Peking Opera is expected to be more prosperous.
Author(s)
고연
Issued Date
2022
Awarded Date
2022-08
Type
Dissertation
URI
https://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000010928
Alternative Author(s)
Gu Juan
Affiliation
제주대학교 대학원
Department
대학원 음악학과
Advisor
김정희
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구 목적 1
2. 연구 필요성 2
3. 연구 방법 2
4. 연구 내용 2
Ⅱ. 문헌연구와 이론적 배경 5
1. 기존연구에 대한 고찰 5
2. 이론적 배경: 동서양 역사문화 비교 21
Ⅲ. 경극과 오페라의 비교분석 31
1.일반사항의 비교분석 32
1.1 역사적 배경과 발전과정 비교 32
1.2 배역 구성의 비교 44
1.3 중국 경극과 서양 오페라의 유파와 작곡가 비교 49
1.4 구성요소 비교 53
1.5 대본내용 비교 58
1.6 무대분장 비교 61
1.7 반주악기 비교 65
2. 창법의 비교분석 67
2.1 호흡법 67
2.2 발성법 79
2.3 공명법 91
3. 역사문화적인 관점에서 본 경극과 오페라의 비교분석 104
Ⅳ. 사례분석: 경극 와 오페라 108
1. 역사적 배경 108
2. 배역 110
3. 작곡가 111
4. 구성 요소 113
5. 창법 114
6. 대본 내용 115
7. 무대 분장 118
8. 반주 악기 120
9. 역사문화적인 관점에서 본 와 의 비교분석 120
Ⅴ. 경극과 오페라의 융합 123
1. 창법의 융합 125
2. 성악 이론 참고 128
3. 반주 악기 융합 129
Ⅵ. 결론 131
1. 요약 및 기여도 131
2. 시사점 132
3. 연구의 한계와 향후 연구 방향 133
참고 문헌 135
ABSTRACT 142
摘要 144
Degree
Doctor
Publisher
제주대학교 대학원
Appears in Collections:
General Graduate School > Music
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
  • 엠바고2022-08-18
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.