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가와바타 야스나리(川端康成) 작품 연구

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Alternative Title
A study on the works of Yasunari Kawabata : Focusing on the representative works of the Early, Middle and Completion period
Abstract
본 논문은 가와바타의 초기 작품에서부터 말기 작품에 이르기까지 일관적으로 그려지는 이원적인 세계에 주목하여 살펴보았다.
작품 선정은 김채수의 분류 기준에 따라 성립기의 대표작으로는 『이즈의 무희』, 확립기의 대표작으로는『설국』『천마리학』『산소리』, 완성기의 대표작으로는 『잠자는 미녀』 총 다섯 작품을 연구의 대상으로 삼았다. 그 이유는 이상의 다섯 작품은 시점인물들의 연대기적 성장을 잘 보여주고 있다고 판단했기 때문이다. 다시 말해서 청년기․장년기․노년기 각 시기별 가와바타의 정신세계를 보여주는 작품이라고 할 수 있기 때문이다.
가와바타의 작품 속 이원적 세계는 ‘터널’ 이전의 세계와 ‘터널’ 이후의 세계, 이계와 타계, 불계(佛界)와 마계(魔界), 현실의 세계와 꿈의 세계 등으로 이원화 되어 그려진다. 이러한 세계는 현실에 뿌리를 내린 세계와는 확연히 다르다. 현실의 세계와는 동떨어진 ‘몽환적 비장소’라는 특징이 있다. 그 안에서 움직이는 등장인물들은 가와바타만이 구사할 수 있는 상징적 기호와 장치를 통해 표상되는 것을 볼 수 있다. 가와바타의 작품세계 속 주인공들은 자신이 현재 직면한 세계와는 다른 ‘몽환적 비장소’를 체험함으로써 새롭게 거듭난다는 공통점이 있다.
본고는 ‘몽환적 비장소’라는 세계가 어떤 식으로 그려지는지 또 그 세계를 통해 가와바타가 말하고자 하는 메시지는 무엇인지 고찰했다.
1절에서 다룬『이즈의 무희』의 세계는 아마기(天城) 터널 이편의 세계와 저편의 공간으로 나뉘어 설정된다. 화자는 고아 근성과 자기혐오라는 현실의 고독과 번뇌를 안고 터널을 건너가게 된다. 터널 저편의 공간에서 유랑예인 가족들과의 동행을 통해 한 번도 경험하지 못했던 가족애를 느끼게 된다. 화자는 그들과의 만남을 통해 고독과 소외의식에서 벗어나 진정한 내면의 치유를 경험하게 된다. 특히 무희의 무조건적 신뢰와 순수한 우정을 통해 인간성을 회복하게 된다. 엘리트 지식인이 불가촉천민과의 동행을 통해 순수한 인간으로 정화․재생되는 파격적인 설정에서 신분 질서의 허구를 비판적으로 응시하고 있다고 고찰하였다.
2절에서 다룬 『설국』의 세계에는 한층 상징성이 강한 터널이 등장한다. 시점인물 시마무라를 태운 기차는 긴 터널을 지나 타나토스의 세계 설국에 도착한다. 그곳은 밤․어둠․차가움과 같은 감각적 요소, 은하수와 거울 등의 이미지를 통해 타나토스의 세계를 보여준다. 또 죽기 위해 고향으로 돌아가는 수구초심(首丘初心)의 함의가 있음을 보았다. 시점인물 시마무라가 은하수와 융합되는 모습에서 삶과 죽음은 하나라는 메시지를 발견할 수 있었다. 우주 안에서 하나가 될 때 삶과 죽음은 의미가 없다. 은하수로 상징되는 우주정신은 시마무라와 고마코를 포용하고 구원으로 이끈다. 또 요코의 죽음 또한 소멸이 아닌 자연이라는 본향으로 간 것이라고 도출했다.
3절에서『천마리학』의 세계에는 데모니슈의 공간 다실이 설정된다. 그곳은 전후의 혼돈과 무질서를 표상하는 상징적 공간으로서 인간의 허위와 질투, 욕망으로 가득한 세계이다. 패전 후 일본의 전통과 미덕이 사라져가는 현실을 개탄스럽게 바라보는 가와바타의 시선이 들어 있다고 보았다. 시점인물 기쿠지는 데모니슈의 힘에 이끌려 망부의 애인과 근친상간과도 같은 패륜을 저지르며 어두운 장막에서 빠져나오지 못한다. 그러나 후미코라는 처녀의 숭고한 사랑에 의해 인간성을 차츰 회복하게 된다. 나아가 전통적인 일본미 천마리학을 표상하는 유키코를 통해 완전히 회생하게 될 것이라고 도출하였다.
4절에서 다룬『산소리』에서는 현실과 대척점에 있는 이원적 세계로 꿈이 자주 등장한다. 이를 본고는 ‘몽환적 비장소’로 보았다.『산소리』는 이전의 작품들과는 달리 전후 중산층 가정을 무대로 현실에 뿌리내려 살아가는 인물들을 조형하고 있다. 시점인물 신고 또한 전후 황폐한 현실을 살아가는 초로의 노인이다. 그는 며느리 기쿠코에게서 청초한 순수함을 느끼고 끌린다. 신고는 ‘몽환적 비장소’인 꿈속에서 꿈틀거리는 내면의 욕망을 충족하지만 그 끝은 언제나 공허함만이 남는 것을 깨닫게 된다. 작가는 몽상가인 신고를 일상으로 귀환시키기 위해 신슈의 자연으로 이끈다. 종장(終章)에서 대자연으로 회귀하는 신고의 모습을 암시함으로써 전후 피폐한 삶을 살아가는 사람들에게 재건 의지와 희망을 심어주려 했다고 도출하였다.
5절에서 다룬『잠자는 미녀』에서는 수면제에 의해 잠재워진 미녀들이 있는 비밀의 집이 ‘몽환의 비장소’로 설정된다. 깊은 잠에 빠져 의식이 없는 소녀들은 시점인물인 에구치 노인의 오감을 자극하고 무한한 상상력을 펼치게 한다. 여섯 명의 미소녀들과 밤을 보냈지만 에구치 노인의 내면은 공허하다. 에구치는 허무와 결핍의 근원에 어머니가 있음을 발견하게 된다. 에구치는 모성성을 갈망하고 있었던 것이다. 모성성은 만물의 부활과 탄생의 근원이다. 그 안에는 대지모신(大地母神)으로서의 자연의 의미가 들어 있음을 도출했다.
지금까지의 고찰을 통해 가와바타의 문학은 자신의 개인적 체험을 기저로 하고 있지만 자신이 속한 시대에 대해서도 진지하게 고뇌하면서 구축해낸 산물임을 알 수 있었다.| This thesis focuses on the dual world that is consistently drawn from Kawabata's early works to his late works.
According to Kim Chae-soo’s classification criteria, a total of five works were selected as the subject of the study. 『Dancer of Izu』 as the representative work of the early establishment period, 『Snow Country』, 『One thousand crane』and『Sound of the Mountain』as the representative works of the middle period, and『Sleeping Beauty』as the representative works of the completion period. The reason is that the above five works show the chronological growth of the characters at that time. In other words, it can be said that it is a work that shows the spiritual world of Kawabata in each period of youth, adulthood, and old age.
The dual world in Kawabata's work is depicted in two ways: the world before the 'tunnel' and the world after the 'tunnel', the other world and the other world, the Buddhist world and the demon world, and the world of reality and the world of dreams. These worlds are distinctly different from the world rooted in reality. It is characterized as a 'dreamy non-place' that is far from the real world. The active characters in it are represented through symbolic signs and devices that only Kawabata can use. The main characters in the world of Kawabata's work have in common that they are newly born again by experiencing a 'dreamy non-place' different from the world they face today.
This study examined how the world of dreamy non-place was drawn and what message Kawabata wanted to convey through that world.
In Section 1, 『Dancer of Izu』, the world is divided into the world on this side of the Amagi Tunnel and the space on the other side. The narrator crosses the tunnel with solitude and anguish of the reality of orphan spirit and self-hatred. In the space on the other side of the tunnel, you can feel the love of family that you have never experienced through the companionship with the wandering family. The narrator escapes from loneliness and alienation and experiences true inner healing through this meeting. In particular, it recovers humanity through the dancer's unconditional trust and pure friendship. An elite intellectual is purified into a pure human being by accompanying the untouchables. Elite intellectuals being pure with accompanying untouchables was critically considered as fabrication of the status in an unconventional setting.
In Section 2, a more symbolic tunnel appears in the 『Snow country』. The train carrying the first character, Shimamura passes through a long tunnel and arrives at Thanathos’ world, the snow country. It shows the world of Thanathos through sensory elements such as night, darkness, coldness and images such as the Milky Way and mirrors. In addition, it was seen that people longed to go back to the hometown to die. Shimamura fused with the Milky Way gave the message that life and death are one. Life and death have no meaning when they become one in the universe. The cosmic spirit symbolized by the Milky Way embraces Shimamura and Komako and leads them to salvation. Moreover, it was derived that Yoko's death also went to the homeland of nature, not extinction.
In section 3, a demonish space is set in the world of 『One thousand crane』. It is a symbolic space that represents post-war chaos and disorder, and is a world full of human lies, jealousy, and desire. It contained Kawabata's gaze upon the reality of Japan's traditions and virtues disappearing after the defeat. The character, Kikuji, is led by the demonish's power and commits an immoral act like incest with a his deceased lover, unable to escape from the power of dark . However, Fumikora is gradually restored to her humanity through her noble love. Furthermore, it would be completely revived through Yukiko, who represents Cheonmarihak, traditional Japanese aesthetics.
In Section 4, 『Sound of the Mountain』 dreams often appear in a dual world that is opposite to the reality. This paper viewed this as a 'dreamy non-place'. Unlike the previous works, 『Sound of the Mountain』 is a sculpture of characters who live rooted in reality based on the the middle-class family after the war. The character, Shingo is also an elderly man living in a devastated reality after the war. He is attracted to his daughter-in-law, Kikuko’s pure innocence. Shingo fulfills his inner desire in a the 'dreamy non-place' in his dream, but realizes that only emptiness always remains at the end. The author leads the dreamer, Shingo, to nature of Shinshu in order to return back to everyday life. By alluding to Shingo's return to nature the author tried to instill will and hope for reconstruction in people living in postwar poverty.
In section 5, 『Sleeping Beauty』 the secret house where the beauties put to sleep by sleeping pills is set as a 'dreamy fantasy'. The unconscious girls who have fallen into a deep sleep stimulate the five senses of the old man Eguchi, and let his imagination unfold infinitely. Although he spent the night with six beautiful girls, the old man, Eguchi is empty inside. Eguchi discovers that his mother is at the source of his emptiness and lack. Eguchi was longing for her motherhood. Motherhood is the source of the resurrection and birth of all things. It ontains the meaning of nature as a godmother to the earth.
Through the study so far, it was found that Kawabata's literature is based on his own experience, but it can be seen as a product built while seriously agonizing over his era.
Author(s)
윤정
Issued Date
2023
Awarded Date
2023-02
Type
Dissertation
URI
https://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000011003
Alternative Author(s)
Yun Jung
Affiliation
제주대학교 대학원
Department
대학원 일어일문학과
Advisor
김난희
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구 목적 및 연구 범위 1
2. 선행연구 검토 및 연구 방법 6
Ⅱ. 작품의 세계 11
1. 이즈의 무희(伊豆の踊子)론 11
1.1 들어가며 11
1.2 '나(私)'의 여행의 계기와 의의 13
1.3 유랑예인이라는 타자를 통한 자기 발견 19
1.3.1 가족애의 발견 19
1.3.2 우정과 신뢰를 통한 구원 30
1.4 나오며 35
2. 설국(雪)론 37
2.1 들어가며 37
2.2 비일상 세계로의 통로 : 터널 39
2.3 타나토스의 메타포로서의 '설국' 41
2.4 고마코와 요코의 상징적 역할 46
2.5 나오며 54
3. 천마리학(千羽鶴)론 56
3.1 들어가며 56
3.2 '데모니슈' 공간의 상징으로서의 다실 58
3.3 여성인물의 표상 64
3.3.1 오타 부인 64
3.3.2 지카코 67
3.3.3 후미코 70
3.3.4 유키코 73
3.4 '천마리학 보자기'의 상징성 77
4. 산소리(山の音)론 81
4.1 들어가며 81
4.2 전후를 살아가는 여성의 유형 82
4.2.1 고전적 심미적 유형 82
4.2.2 소박한 민중적 유형 88
4.2.3 자존감이 결여된 패배주의 유형 92
4.2.4 전후 출현한 데카당스 유형 94
4.3 몽환적 비장소 97
4.4 나오며 103
5. 잠자는 미녀(眠れる美女)론 106
5.1 들어가며 106
5.2 '잠자는 미녀'를 설정한 이유 108
5.3 에구치 노인의 의식의 흐름의 추이 113
5.4 나오며 129
Ⅲ.결론 132
참고문헌 136
Abstract 145
Degree
Doctor
Publisher
제주대학교 대학원
Citation
윤정. (2023). 가와바타 야스나리(川端康成) 작품 연구.
Appears in Collections:
General Graduate School > Japanese Language and Literature
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  • 엠바고2023-02-17
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