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초등과학 '식물의 구조와 기능' 단원에 대한 스톱모션 애니메이션을 활용한 STEAM 프로그램 적용 효과

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Alternative Title
Application Effect of STEAM Program Utilizing Stop Motion Animation for ‘Structure and Function of Plant’ Unit in Elementary Science
Abstract
현대 사회에서는 다양한 능력을 지니는 것, 그리고 그 능력을 잘 활용하여 문제를 수행해가는 인재를 필요로 한다. 앞으로 다가오는 미래는 더 나아가 다양한 정보와 지식을 융합하고 창의적으로 생각하는 인재를 요구한다. 교육 현장에서는 이를 위해 다양한 방법을 모색했는데, 그중 하나가 스마트기기 보급 및 활용을 통한 학생들의 창의성, 탐구력 향상이다. 하지만 현장에서 보급 의도와 다르게 스마트기기가 실질적으로 단순히 자료 검색용으로 그치는 경우가 많다. 스마트기기를 활용하면 단일교과가 아닌 여러 교과들을 통합적으로 교육할 수 있다. 그러므로 이 연구는 스마트 패드를 활용한 STEAM 프로그램을 초등학교 학생들에게 적용했을 때의 효과를 파악하는데 목적이 있다. STEAM 프로그램에 활용된 스톱모션 애니메이션은 스마트기기로 제작하기 쉬워 미술에 어려움이 있는 학생들이 흥미롭게 접근할 수 있으며 제작하는 방법에 따라 다양한 효과를 줄 수 있어 학생들의 창의성과 표현력에 도움이 된다. 따라서 스톱모션 애니메이션을 활용한 STEAM 프로그램 적용의 효과를 알아보고 미래 인재 양성에 도움이 되는 자료로 제공하고자 하였다. 본 연구는 적용한 프로그램이 학생들의 과학적 태도, 과학 탐구 능력 및 창의적 문제해결력에 어떤 영향을 미치는지 비교 분석하였다. 6학년 학생 32명에게 각각의 검사 도구를 사전, 사후 검사로 실시한 후 수집한 응답 자료를 독립 표본 t-검정 및 공변량 분석(ANCOVA)으로 통계 분석하였다. 분석 결과 적용한 프로그램은 과학적 태도의 협동성과 끈기성 영역에서 유의미한 차이가 있었다. 또한 과학 탐구 능력 향상에서는 유의미한 결과를 나타냈으나 창의적 문제해결력은 유의미한 결과가 나타나지 않았다. 이는 앞으로 어떻게 스마트기기를 활용한 효과적인 STEAM 프로그램을 개발하고 교육 현장에 적용해야 하는가에 대한 방법적 일면을 시사한다.| In modern society, it is necessary to have various abilities and to have talented people who perform problems by utilizing their abilities well. Furthermore, the upcoming future requires talented people who can combine various information, knowledge and think creatively. In the educational field, various methods were sought for this, one of which was to improve students' creativity and inquiry skills through the distribution and use of smart devices. However, unlike the intention to distribute in the field, smart devices are often used only for data retrieval. Using smart devices, it is possible to integrally educate various subjects rather than a single subject. Therefore, this study aims to understand the effectiveness of applying the STEAM program using smart pads to elementary school students. The stop motion animation used in the STEAM program is easy to produce with smart devices, which can be accessed interestingly by students with difficulty in art, and can have various effects depending on how they are produced, which helps students' creativity and expressiveness. Therefore, the effect of applying the STEAM program using stop motion animation was investigated and provided as data for fostering future talent. This study compared and analyzed how the applied program affects students' scientific attitudes, scientific inquiry skills and creative problem-solving skills. After conducting each test tool in advance and post-test on 32 sixth-grade students in 2021, the collected response data were statistically analyzed with independent samples t-test and analysis of covariance(ANCOVA). As a result of the analysis, the program applied had a significant difference in scientific inquiry ability and scientific attitude. However, there were no significant results for creative problem-solving ability. This suggests that an effective STEAM program using smart devices should be developed and applied to the educational field in the future.
Author(s)
현택근
Issued Date
2023
Awarded Date
2023-02
Type
Dissertation
URI
https://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000011059
Alternative Author(s)
Hyeon, Taek Geun
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 초등과학교육전공
Advisor
홍승호
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 문제 2
3. 연구의 제한점 3
Ⅱ. 이론적 배경 4
1. 스톱모션 애니메이션 4
2. STEAM 교육 7
3. 선행연구 8
Ⅲ. 연구 절차 및 방법 10
1. 연구 절차 10
2. 연구 대상 11
3. 교육과정 분석 12
4. 스톱모션 애니메이션을 활용한 STEAM 프로그램 개발 13
5. 검사 도구 16
6. 연구 설계 18
7. 자료 분석 18
Ⅳ. 연구 결과 및 고찰 19
1. 스톱모션 애니메이션을 활용한 STEAM 프로그램 적용 결과 19
Ⅴ. 결론 및 제언 26
1. 결론 26
2. 제언 26
참고문헌 28
ABSTRACT 30
부록 32
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
현택근. (2023). 초등과학 “식물의 구조와 기능” 단원에 대한 스톱모션 애니메이션을 활용한 STEAM 프로그램 적용 효과.
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Science Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
  • 엠바고2023-02-17
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