제주대학교 Repository

2015 개정 교육과정에 따른 초등수학 국정 교과서와 검정 교과서의 비교·분석-3~4학년 분수 단원을 중심으로 -

Metadata Downloads
Alternative Title
Comparison and Analysis of Elementary Mathematics National Textbooks and Authorized Textbooks in the 2015 Revised Curriculum -Focused on 3rd and 4th Grade Fraction Units-
Abstract
본 연구는 2015 개정 교육과정에 따른 초등학교 3~4학년 검정 교과서 10종과 국정 교과서를 대상으로 분수 단원을 중심으로 단원 도입의 배경과 구성 방식, 본차시에 사용된 시각적 모델, 생각 수학과 탐구 수학의 구성 방식과 제시된 수 학 교과 역량을 비교·분석하였다. 이를 통해 얻은 결론은 다음과 같다.
단원 도입의 배경은 만화와 삽화로 이루어진 교과서가 가장 많았으며, 구성 방 식으로는 단원 학습 목표를 문장형으로 제시하고 있는 교과서와 차시의 흐름을 제시하고 있는 교과서가 많았다. 본차시에 사용된 시각적 모델로는 3학년 1학기 분수와 소수 단원에서는 영역 모델이 가장 많았고, 3학년 2학기 분수 단원에서는 이산량 모델이 가장 많았으며, 4학년 2학기 분수의 덧셈과 뺄셈 단원에서는 길이 모델이 가장 많았다. 생각 수학은 주로 문장제 문제가 제시되었으며 수학 교과 역량 중 문제 해결 역량과 추론 역량의 비중이 가장 컸으며, 탐구 수학은 주로 놀이 활동으로 전개되며 수학 교과 역량 중 태도 및 실천 역량의 비중이 가장 컸다.|This study is about the background and composition method of unit introduction, focusing on the fraction unit, the visual model used in the main session, the thinking mathematics and inquiry mathematics of 10 kinds of authorized textbooks and national textbooks for 3rd to 4th grades of elementary school according to the 2015 revised curriculum. The composition method and the presented mathematics curriculum competency were compared and analyzed. The conclusions drawn from this are as follows.
The background of unit introduction was most often textbooks with cartoons and illustrations, and in terms of composition, there were many textbooks that presented the learning goals of units in the form of sentences and textbooks that presented the flow of lessons. As for the visual models used in this class, area models were the most common in the fractions and decimals unit of the 1st semester of the 3rd year, discrete models were the most common in the fractions unit of the 2nd semester of the 3rd year, and addition and subtraction of fractions in the 2nd semester of the 4th year. Most of the models were long. In thinking mathematics, sentence system problems were presented, and the proportions of problem-solving and reasoning competencies were the highest among mathematics curriculum competencies.
Author(s)
김성훈
Issued Date
2023
Awarded Date
2023-02
Type
Dissertation
URI
https://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000011062
Alternative Author(s)
Kim, Seong Hoon
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 초등수학교육전공
Advisor
김해규
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 문제 3
3. 용어의 정의 3
4. 기대되는 효과 4
5. 연구의 제한점 4
Ⅱ. 이론적 배경 5
1. 분수의 의미 5
2. 시각적 모델 7
3. 분수 연산에서 사용되는 시각적 모델 7
4. 수학 교과 역량 11
Ⅲ. 연구 방법 15
1. 연구 절차 15
2. 연구 대상과 범위 16
3. 자료 수집 및 분석 방법 16
4. 분석 준거 틀 18
Ⅳ. 연구 결과 22
1. 단원 도입 비교분석 22
2. 본차시 시각적 모델 비교분석 41
3. 생각 수학과 탐구 수학 비교분석 73
Ⅴ. 결론 92
1. 요약 92
2. 결론 92
3. 제언 93
참고 문헌 94
ABSTRACT 96
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
김성훈. (2023). 2015 개정 교육과정에 따른 초등수학 국정 교과서와 검정 교과서의 비교·분석-3~4학년 분수 단원을 중심으로 -.
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Mathematics Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
  • 엠바고2023-02-17
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.