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도시재생 관광개발 사업에 대한 지역주민의 사회적 자본이 장소 정체성과 관광개발 지지에 미치는 영향

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Alternative Title
The Effect of Local Residents’ Social Capital on Urban Regeneration Tourism Development Projects on Place Identity and Tourism Development Support : Focusing on original downtown(Mogwan district) of Jeju City
Abstract
Recently, areas where urban regeneration projects are being promoted are attracting attention as tourist destinations. This means that the city is being recognized as an attractive place, and that the uniqueness and specificity of the city is increasing its potential as a tourism resource. However, much attention and continuous efforts are still required to restore and revitalize the urban vitality of the old downtown. In this study, I have paid attention to the social capital, place identity, and support for tourism development of local residents where urban regeneration tourism development projects are being promoted as a strategy for revitalizing the declining old city center. From the perspective of local residents, who are major stakeholders in the urban regeneration tourism development project, the relationship between social capital, place identity, and support for tourism development was examined by applying the C-A-B(Cognition-Affect-Behavior) model. To this end, the opinions of local residents for the urban regeneration project in the original downtown (Mogwan district) of Jeju City were gathered, and the data from the survey collected from 323 local residents were analyzed using a structural equation model.
According to the data analysis results, social capital consisting of social trust, social norms, and social networks of local residents subject to urban regeneration projects in the old city center of Jeju City affects the formation or improvement of place identity, and this had a significant effect on support for comprehensive tourism development including urban regeneration projects. In addition, it was confirmed that place identity acts as a mediator in the path to support tourism development affected by social capital. In particular, the path coefficients between place identity and support for tourism development was the largest, revealing that these two variables are very closely influenced one another. This means that the improvement of ‘cognition’ of social capital represented by social trust, social norms and social networks reinforces ‘affect’, which interacts with human relations centered on local places, which plays a role in triggering the ‘behavior’ of supporting tourism development by local residents. In addition, the results of previous studies that social capital is a significant predictor of place identity were confirmed on the mutual relationship between each factor, and place identity was approved it mediating role in supporting tourism development including urban regeneration tourism development projects. In other words, it was confirmed that the components of social capital are the basic elements that can improve place identity through the result that enhancing the place identity of community members is most effective in increasing support for regional tourism development.
This study provides theoretical and practical implications for building trust and collaboration with local residents in related fields in the future, laying a theoretical foundation for the expansion of participation and support of local residents, a major stakeholder in urban regeneration tourism development projects, and provides theoretical and practical implications for building trust and collaboration with local residents in related fields in the future.
Author(s)
오신애
Issued Date
2023
Awarded Date
2023-02
Type
Dissertation
URI
https://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000011089
Alternative Author(s)
Oh Shin Ae
Affiliation
제주대학교 대학원
Department
대학원 관광개발학과
Advisor
정승훈
Table Of Contents
제1장 서론 1
제1절 연구의 배경 1
제2절 연구의 목적 4
제3절 연구의 범위 및 방법 6
1. 연구의 범위 6
2. 연구의 방법 및 절차 6
제2장 이론적 배경 9
제1절 도시재생과 관광개발 9
1. 도시재생의 개념 9
2. 도시재생과 연계한 관광개발 12
3. 도시재생 관광개발과 주민참여 16
제2절 사회적 자본 19
1. 사회적 자본의 개념 19
2. 사회적 자본의 구성요소 21
3. 도시재생 관광개발과 사회적 자본 24
제3절 장소 정체성 27
1. 장소와 정체성의 개념 27
2. 장소 정체성의 개념 및 특성 28
3. 장소 정체성과 주민참여 31
제4절 관광개발 지지 33
1. 관광개발 지지의 개념 33
2. 관광개발 지지와 사회교환이론 35

제3장 연구설계 37
제1절 연구모형과 가설의 설정 37
1. 연구모형 37
2. 가설의 설정 38
1) 사회적 자본과 장소 정체성 간의 관계 38
2) 장소 정체성과 관광개발 지지 간의 관계 38
3) 사회적 자본과 관광개발 지지의 관계에서 장소 정체성의 매개 역할 39
제2절 조사 설계 41
1. 변수의 조작적 정의 및 측정 41
1) 사회적 자본 41
2) 장소 정체성 41
3) 관광개발 지지 42
제3절 자료수집 및 분석방법 43
1. 조사대상 지역 43
2. 자료 수집 46
3. 분석 방법 46
제4장 실증분석 49
제1절 표본의 일반적 특성 49
1. 일반적 특성 49
2. 인구통계학적 특성 49
제2절 측정 도구의 신뢰성 및 타당성 검증 52
1. 측정항목 및 도구에 대한 기술통계 분석 52
2. 구조방정식 측정모델의 평가 - 신뢰도 56
3. 구조방정식 측정모델의 평가 판별타당도 58
제3절 연구가설의 검증 60
1. 경로분석을 통한 연구모형의 검정 60
2. 집단별 연구모형의 검정 63
3. PLS-구조방정식 모델의 적합성 분석 67
제4절 분석 결과의 요약 69
제5장 결론 72
제1절 연구결과 요약 72
제2절 연구의 시사점 75
1. 이론적 시사점 75
2. 실무적 시사점 77
제3절 연구의 한계점 및 향후 연구 80
Degree
Master
Publisher
제주대학교 대학원
Citation
오신애. (2023). 도시재생 관광개발 사업에 대한 지역주민의 사회적 자본이 장소 정체성과 관광개발 지지에 미치는 영향.
Appears in Collections:
Faculty of Data Science for Sustainable Growth > Tourism Development
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
  • 엠바고2023-02-17
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