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近體詩의 율격과 내용과의 상관관계 고찰

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Alternative Title
A Study on the Relationship between Rhythm and Content of Chinese Jin-Ti-Shi(近體詩) : Focusing on Ao-Ti-Lu-Shi(拗體律詩) of the three hundred poems of T'ang dynasty
Abstract
近體詩는 오랜 세월에 걸쳐 성립되었으며 그중 律詩는 부단한 노력 끝에 이루어진 만큼 평측이 율격에 들어맞고 성음이 가장 조화로운 경지에 도달한 詩體이다. 그럼에도 불구하고 정련된 율시 가운데 평측의 어그러짐, 즉 拗가 나타나는 원인은 무엇일까?
이에 대하여 본 논문은 《唐詩三百首》의 오·칠언 율시 가운데 격률을 따르지 않은 평측 배열이 나타난 시를 연구 대상으로 삼아 拗가 나타나는 원인을 두 가지 측면에서 고찰하였다. 필자는 근체시에서 拗가 나타나는 원인을 ‘시인의 不平한 심사 토로’와 ‘虛와 實의 조응을 통한 분위기 조성’에서 찾고자 하였다. 본고 제2장에서는 율시 평측 배열의 변화가 나타나는 시를 대상으로 한 구체적인 용례를 표와 그래프로 나타내었다. 제3장에서는 《唐詩三百首》에 보이는 拗體律詩와 작품에 담긴 내용의 상호연관성 측면에서 拗가 나타나는 원인을 구체적으로 살펴보았다.
唐代 시인들은 作詩를 할 때 시의 형식과 내용 모두를 고려하였을 것이다. 따라서 拗의 활용으로 인한 시의 의미 강화가 형식과 내용의 不調和를 초래할 수 있다는 단편적이고 부정적인 관점이 아니라, 이를 전체적이고 긍정적인 측면에서 탐구하려는 필요성이 제기된다고 하겠다. 아울러 拗體律詩를 평가함에 율격이 지닌 음악성과 함께 시의 내용과 연계하여 拗를 구사한 필연적인 이유를 명확하게 밝히는 것이 先行된다면, 작품해석은 물론이고 시의 工拙에 관한 다양하고 심층적인 관점에서의 논의가 가능하리라고 기대한다.
본 논문은 지금껏 中國 古典 詩歌 文學에 대한 논의가 활자화된 텍스트 중심의 해석과 연구 지향에서 벗어나 율격이 지닌 음악성과 텍스트의 관계를 규명함으로써 시가 문학 연구의 입체적 접근을 가능케 할 수 있다는 점에서 의미를 지닌다고 하겠다.|【ABSTRACT】

Chinese Jin-Ti-Shi(近體詩) was established over a long period of time, of which Lu-Shi(律詩) was completed through constant efforts, and Ping-Ze(平仄) conforms to the Rhythm(律格), and the sound reached the most harmonious Chinese poetic style. Nevertheless, what caused Ao(拗) to occur in purified Lu-Shi(律詩)?
In this regard, this paper Among the Wu·Qi-Yan-Lu-Shi(五·七言 律詩) of 《the three hundred poems of T'ang dynasty(唐詩三百首)》, poetry that shows an arrangement of Ping-Ze(平仄) that does not follow Chinese Jin-Ti-Shi(近體詩)'s the rules was used as the subject of the study. After doing that, the cause of the occurrence of Ao(拗) We looked at it from two aspects.
this paper tries to explain the reason why Ao(拗) appeared in Chinese Jin-Ti-Shi(近體詩) from two aspects: "reveal the poet's dissatisfaction" and "the atmosphere is created through Shi(實) and Xu(虛). In Chapter 2 of this paper, Specific examples of changes in the arrangement of Lu-Shi-Ping-Ze(律詩平仄) are shown in tables and graphs. In Chapter 3 of this paper, specifically explored the cause of Ao(拗)'s occurrence in terms of the correlation between the contents of the poem and 《the three hundred poems of T'ang dynasty(唐詩三百首)》 Ao-Ti-Lu-Shi(拗体律詩).
When writing a poem, poets of T'ang dynasty would have considered the form and content of the poem together. Therefore, it is necessary to explore this part from a holistic and positive perspective, not just from the point of view that the use of Ao(拗) causes the inharmony between the form and the content of the poem.
In addition, in evaluating Ao-Ti-Lu-Shi(拗体律詩), If it is first to clarify the inevitable reason for using Ao(拗) in connection with the content of the poem along with the musicality of Rhythm(律格), it is expected that it will be possible not only to interpret the work but also to discuss Ao-Ti-Lu-Shi(拗体律詩) from various and in-depth perspectives.
This paper is meaningful in that the discussion of Chinese poetry literature enables a three-dimensional approach to poetry literature research by identifying the relationship between musicality and text in Rhythm(律格), away from text-oriented interpretation and research orientation.
Author(s)
박희숙
Issued Date
2023
Awarded Date
2023-02
Type
Dissertation
URI
https://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000011113
Alternative Author(s)
Park, Hee-Suk
Affiliation
제주대학교 대학원
Department
대학원 중어중문학과
Advisor
최석원
Table Of Contents
▣ 국문초록ⅰ
▣ 목차 ⅱ
Ⅰ. 서론 1
1. 연구 목적 및 방법 1
2. 선행연구 검토 3
Ⅱ. 근체시의 성립과 율격의 운용 8
1. 근체시의 성립과 그 범주 8
2. 율격의 운용 상황 10
Ⅲ. 唐詩三百首 拗體律詩와 내용의 상관관계 22
1. 시인의 不平한 심사 토로 22
2. 虛와 實의 조응을 통한 분위기 조성 39
Ⅳ. 律詩에 나타나는 음악성 회복의 문학사적 의미 55
Ⅴ. 결론 58
▣ 참고문헌 59
▣ 中文摘要 69
▣ ABSTRACT 70
Degree
Master
Publisher
제주대학교 대학원
Citation
박희숙. (2023). 近體詩의 율격과 내용과의 상관관계 고찰.
Appears in Collections:
General Graduate School > Chinese Language and Literature
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2023-02-17
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