제주대학교 Repository

중국 초·중등학교 인공지능 교육 현황 분석

Metadata Downloads
Alternative Title
Analysis of AI Education in Elementary and Secondary Schools in China
Abstract
In today's multi-polar world and in-depth economic globalization, technological innovation is not the core driving force for economic development, but also a key factor for sustainable development. The importance of science and technology has become increasingly prominent. Scientific and technological progress and innovation have become the pillars of economic and social development and the primary productive force to promote national development. The improvement of labor productivity not only depends on the progress and innovation of science and technology, but the development of social productivity also requires the progress of science and technology and the development of innovation. At the same time, it can bring science, education, culture, health and art into a new stage of development. The level of scientific and technological development can measure a country's comprehensive national strength. The higher the level of science and technology, the more conducive it is to the country's voice in the world. It can even be said that the higher the level of science and technology, the higher the country's international status. The key elements of national scientific and technological strength, innovation ability and national competitiveness are scientific and technological talents, so the cultivation of scientific and technological talents and the improvement of innovation ability have become the key content of education in various countries.
The formation and development of an information technology ecosystem represented by big data, cloud computing, and mobile Internet has driven the rapid development of artificial intelligence technology and promoted the educational application and research of artificial intelligence. The core of this change lies in the artificial intelligence based on deep learning represented by AlphaGo, which caused a sensation in the world in 2016. Therefore, in terms of education, it is necessary to be prepared and have the ability to adapt to the era of artificial intelligence brought by social changes.
The purpose of this study is to investigate the actual state of elementary and secondary education in the age of artificial intelligence and to present a meaningful analysis in terms of educational contents and methods in the age of artificial intelligence.|세계의 다극화와 경제 세계화가 심화 발전하는 현대 사회에서 과학 기술 혁신은 각국이 경제 발전을 촉진하는 핵심 동력이 아니며 지속 가능한 발전을 실현하는 핵심요소이기도 하며 과학기술의 중요성은 점점 더 두드러지고 있다. 과학기술 진보와 혁신은 경제 사회 발전의 기둥이 되었고 국가 발전을 촉진하는 첫 번째 생산력이 되었다. 노동생산성의 향상은 과학기술의 진보와 혁신에 의존할 뿐만 아니라 사회생산력의 발전도 과학기술의 진보와 혁신의 발전을 필요로 하며 동시에 과학, 교육, 문화, 보건, 예술 사업을 새로운 발전 단계로 이끌 수 있다. 과학기술 발전수준은 한 나라의 종합 국력을 가늠할 수 있으며, 과학기술 수준이 높을수록 자국의 국제에서의 발언권에 유리하며, 심지어는 과학기술 수준이 높을수록 국가의 국제에서의 위상이 높다고 할 수 있다. 국가 과학기술력, 혁신력, 국가경쟁력의 핵심요소는 과학기술인재이므로 과학기술 인재양성과 혁신역량 향상이 각국 교육의 중심내용이 되었다.
빅데이터, 클라우드 컴퓨팅, 모바일 인터넷 등으로 대표적인 정보기술 생태계 형성과 발전은 인공지능(AI, artificial intelligence)기술의 급속한 발전을 이끌어냈고 인공지능의 교육적 응용과 연구를 촉진시켰다. 이러한 변화의 핵심에는 2016년 세상을 떠들썩하게 했던 알파고로 대변되는 딥러닝에 기반한 인공지능에 있다. 따라서 교육에 있어서도 사회변화에 발맞추어 도래한 인공지능 시대에 적합한 역량을 갖추어 나아가야 할 준비가 필요하다.
본 연구는 인공지능 시대의 초·중등 교육에 대한 실태를 조사하고 인공지능 시대의 교육 내용과 방법의 측면에서 의미 있는 분석을 제시하는 데 목적을 두었다.
Author(s)
장전경
Issued Date
2023
Awarded Date
2023-02
Type
Dissertation
URI
https://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000011126
Affiliation
제주대학교 대학원
Department
대학원 행정학과
Advisor
강영훈
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 배경 1
2. 연구의 필요성 및 목적 2
3. 연구 방법 4
Ⅱ. 이론적 배경 6
제1절 인공지능 관련 개념 6
1. 인공지능의 개념 6
2. 인공지능의 기본 특징 9
3. 인공지능의 발전 11
제2절 중국 교육 관련 이론 15
1. 중국의 교육 제도 15
2. 중국의 교육 발전 17
제3절 중국 인공지능 교육 관련 이론 26
1. 인공지능 교육 기본개념 26
2. 인공지능 교육의 발전 26
3. 인공지능 교육 응용 핵심기술 28
Ⅲ. 중국 초·중등학교 인공지능 교육의 현황 및 문제점 30
제1절 인공지능 교육 응용 현황 분석 30
1. 인공지능의 교육 분야 현황 분석 30
2. 인공지능의 학습 분야 현황 분석 33
3. 인공지능의 평가 분야 현황 분석 35
4. 인공지능의 관리 분야 현황 분석 36
제2절 중국 초·중등 인공지능 교육의 문제점 39
1. 초·중등 인공지능 교육의 문제 39
2. 인공지능을 교육에 적용하는 윤리적 문제 43
Ⅳ. 중국 초·중등학교 인공지능 교육에 대한 개선 방안 50
제1절 초·중등 인공지능 교육 시행 대책 50
1. 커리큘럼 표준을 완비 50
2. 체계적인 인공지능 교육 시리즈 교재 만들기 51
3. 교사의 양과 질을 확보 52
4. 수업의 변혁을 촉진 53
5. 시너지 효과 응집력을 기르기 53
제2절 인공지능이 교육에 응용되는 리스크 회피 54
1. 인공지능 교육 윤리의 구축 54
2. 인공지능 교육의 기술 윤리 준칙을 규범화 55
3. 인류의 주체 책임 의식을 증강 56
Ⅴ. 요약 및 결론 58
참고문헌 60
ABSTRACT 63
Degree
Master
Publisher
제주대학교 대학원
Citation
장전경. (2023). 중국 초·중등학교 인공지능 교육 현황 분석.
Appears in Collections:
General Graduate School > Public Administration
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
  • 엠바고2023-02-17
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.