제주대학교 Repository

자기 주도적 미술 학습 능력 향상을 위한 프로그램 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study on Art Education Programs to Improve Self-directed Art Learning Ability :Focusing on the Upper Grades of Elementary School
Abstract
2022 개정 교육과정은 미래 사회 변화에 적극적으로 대응할 수 있는 기초 소양과 역량을 함양하여 ‘포용성과 창의성을 갖춘 주도적인 사람’을 비전으로 제시하고 있다. 2015 개정 교육과정 이후 자기 주도적 학습에 대한 사회적 관심과 요구가 증대되었고, 2015 개정 미술과 교육과정에서는 교과 역량의 하나로 ‘자기 주도적 미술 학습 능력’을 제시하였다. 미술 교과는 학습자의 자기 주도성을 기반으로 학습자의 자율성과 능동성을 바탕으로 이루어진 교과이다. 따라서 본 연구는 자기 주도적 미술 학습 능력을 향상시키기 위한 프로그램을 개발하여 프로그램의 교육적 효과를 검증하는 데 목적을 두었다. 본 연구의 프로그램은 총 8차시로 구성하였으며, 프로그램 적용 결과 수집한 자료들을 근거로 자기 주도적 미술 학습 능력의 하위 요소인 자율성, 자기 계발, 자기 성찰, 공감·존중·배려, 협력의 5가지를 바탕으로 분석하였다. 분석 결과는 다음과 같다.
첫째, 학습자가 주도적으로 의미를 형성하고 학습 활동에 능동적으로 참여하는 자율성이 향상되었다. 학습자의 삶과 관련된 주제 선정과 아이디어 탐색 및 아이디어 구체화 단계를 통해 학생들은 학습 계획의 중요성을 인식하고 학습에 능동적으로 참여하는 태도를 확인할 수 있었다.
둘째, 학습자가 자신의 흥미와 재능, 잠재력을 발견하고 작품을 제작하는 자기 계발 능력이 향상되었다. 자기 주도적 미술 수업으로 자신의 흥미와 관심, 재능을 고려한 세부 주제를 선정하고, 실천 가능한 학습 목표를 설정하여 학습 활동을 진행함으로써 잠재력을 발견하고 발전시키는 계기가 되고 있음을 확인할 수 있었다.
셋째, 자기 주도적 미술 학습 능력 프로그램 적용으로 학습자는 학습 과정을 스스로 점검하고 자기 강화를 끌어내는 자기 성찰 능력이 향상되었다. 사전 설문 조사에서 미술 활동을 하는 동안 스스로 과정을 점검한다는 학생이 거의 없었으나 지속적인 프로그램의 적용으로 문제 제기식 과제 점검과 반성적 성찰 과정을 통해 자기 강화를 끌어내고 있음을 관찰할 수 있었다.
넷째, 학습자가 또래 학생들과 활동 중 친구들의 생각과 느낌을 이해하고 존중하며 상대방을 도와주려고 애쓰려는 것은 물론 교사와의 상호작용에서도 공감‧존중‧배려 능력이 향상되었다.
다섯째, 모둠 학습을 통해 학습 목표를 공유하고 합의를 통해 함께 실천하는 과정에서 협력 능력이 향상되었다. 협력 학습에서 교사의 역할은 구성원 간의 허용적이고 적극적인 상호작용이 이루어질 수 있도록 분위기를 조성하는 것이 중요함을 알 수 있었다.
결론적으로 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 개발한 프로그램은 자기 주도적 미술 학습 능력 향상에 효과가 있는 것으로 나타났다.
|The 2022 revised curriculum presents the vision of ‘a leader with inclusiveness and creativity’ by cultivating basic knowledge and capabilities to actively respond to future social changes. After the 2015 revised curriculum, social interest and demand for self-directed learning increased. Art subject is a subject made based on learner's autonomy and activity based on learner's self-initiation. Therefore, the purpose of this study was to develop a program to improve self-directed art learning ability and to verify the educational effect of the program. The program of this study consists of a total of 8 lessons, and based on the data collected as a result of applying the program, based on the five sub-elements of self-directed art learning ability: autonomy, self-development, self-reflection, empathy, respect, consideration, and cooperation. was analyzed. The analysis results are as follows.
First, the learner's autonomy to form meaning and actively participate in learning activities was improved. Through the steps of selecting a topic related to the learner's life, exploring ideas, and materializing ideas, the students were able to recognize the importance of the learning plan and confirm the attitude to actively participate in learning.
Second, the self-development ability of learners to discover their interests, talents, and potentials and to produce works has improved. It was confirmed that it is an opportunity to discover and develop potential by selecting a detailed topic in consideration of one's interest, concern, and talent as a self-directed art class, and setting actionable learning goals and conducting learning activities.
Third, through the application of the self-directed art learning ability program, the learner's self-reflection ability to self-check the learning process and draw self-reinforcement improved. In the preliminary survey, few students said that they checked the process by themselves during art activities, but it was observed that the continuous application of the program led to self-reinforcement through the process of problem-solving task check and reflective reflection.
Fourth, the ability of learners to understand and respect the thoughts and feelings of their peers during activities with their peers and to try to help others, as well as their ability to empathize, respect, and consider in interactions with teachers improved.
Fifth, the ability to cooperate was improved in the process of sharing learning goals through group learning and practicing them together through agreement. It was found that the role of the teacher in cooperative learning is important to create an atmosphere for permissive and active interaction among members.
Through the results of this study, it was found that the program developed to improve self-directed art learning ability had an educational effect.
In conclusion, the program developed to achieve the purpose of this study was found to be effective in improving self-directed art learning ability.
Author(s)
김유라
Issued Date
2023
Awarded Date
2023-02
Type
Dissertation
URI
https://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000011223
Alternative Author(s)
Kim Yu Ra
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 미술교육전공
Advisor
이창희
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구의 내용 및 방법 2
Ⅱ. 이론적 배경 5
1. 자기 주도적 학습의 개념 5
2. 자기 주도적 학습의 모형과 전략 7
3. 자기 주도적 미술 학습 능력과 프로그램 13
Ⅲ. 자기 주도적 미술 학습 능력 향상을 위한 프로그램 설계 18
1. 프로그램의 개발 방향 18
2. 수업 모형과 전략 19
3. 차시별 지도 계획 22
4. 교수학습 과정안 24
Ⅳ. 프로그램 적용 및 결과 분석 34
1. 프로그램의 적용 34
2. 결과 분석 35
Ⅴ. 결론 55
참고문헌 58
Abstract 60
부 록 63
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
김유라. (2023). 자기 주도적 미술 학습 능력 향상을 위한 프로그램 연구.
Appears in Collections:
Education > Fine Arts Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
  • 엠바고2023-02-17
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.