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미술 중심 융합인재교육(STEAM) 프로그램 개발 연구

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Alternative Title
A Study on the Development of Art Centered Convergence Talent Education (STEAM) Program :Focusing on the Theme-Oriented Integrated Approach
Abstract
Since the advent of the Fourth Industrial Revolution, the revolution and convergence of various technologies so-called disruptive technologies have embraced the flow of change across the social sector. The heart of the core competencies presented by the World Economic Forum (WEF), which first announced the Fourth Industrial Revolution in 2016, is the importance of the ability to lead the future based on technology. Starting with the revised curriculum in 2009, the Ministry of Education has emphasized creative and convergence talents and curriculum convergence. However, there is still a gap in the actual school site even now when the revised curriculum in 2015 is in effect. Therefore, in order for Korea to predict change beyond firmness and become a country that leads the times despite the emergence of another industrial revolution in the near future, it must be accompanied by seeking the direction of change as a different education than before.
It is a monotonous and one-dimensional education that has been conducted before or to this day, that is, it is necessary to educate students to foster the ability to solve the problems they face in their real lives through the development and application of multi-dimension
al education that organically connects knowledge and principles with other subjects, away from the repetition of education that learns the knowledge and principles of a single subject, and the reason is that the problems we face in real life no longer require a single knowledge, but require a variety of knowledge. Therefore, in the field of education, we should break away from meaningless classes and teaching and learning methods that allow students to learn only a single subject, and focus on meaningful classes and teaching and learning methods through convergence with various other subjects.
The researcher marked a side point at the point of the connection between changes and convergence talent education (STEAM) that results from the Fourth Industrial Revolution, and developed an art-oriented convergence talent education (STEAM) to foster creative convergence talents with the capabilities required by society.
This study aimed to integrate a total of 4 subjects, middle school art, science, technology and home economics, and history, which are the curriculum revised in 2015, with an interdisciplinary approach and an integrated subject-oriented approach. The developed convergence education program consists of a total of 12 classes and is designed to foster science and technology emphasized in priority by convergence talent education (STEAM), and along with that, the interest and understanding of art, technology, and history, convergent thinking, creativity, and problem-solving skills in real life.
The researcher also developed details of the convergence education program, such as themes and contents, goals, general program table, utilization of artificial intelligence (AI) learning tools, time-specific convergence talent education (STEAM) lesson plan, time-specific student evaluation standard and method, and activity book.
It is hoped that the convergence education program of this thesis will be of significant help to the application and development of convergence education programs of incumbent teachers.| 4차 산업혁명이 도래한 이후로 파괴적 기술이라 불리는 여러 기술들의 혁명 및 융복합으로 사회 분야 전반에 걸쳐 변화의 흐름이 아우르게 되었다. 2016년, 4차 산업혁명을 처음으로 공표하였던 세계경제포럼(World Economic Forum)이 제시한 핵심 역량들의 주요 핵심은 기술을 기반으로 하여 미래를 주도해나갈 수 있는 능력의 중요성이다. 교육부는 2009 개정 교육과정부터 시작하여 창의·융합인재 및 교과 융합을 필두로 강조해왔다. 하지만, 2015 개정 교육과정이 시행되고 있는 지금까지도 실제 학교 현장과의 간극은 존재한다. 따라서 머지않은 미래에 또 다른 산업혁명의 등장에도 한국이 중심을 잃지 않고 굳건한 것을 넘어 변화를 예측하고 시대를 주도하는 국가로 나아가려면 이전과는 다른 교육으로서의 변화 방향성을 모색하는 것이 반드시 수반되어야 한다.
이전까지 이루어진 혹은 현재까지도 이루어지고 있는 천편일률적이고 일차원적인 교육, 즉 단일 교과의 지식과 원리를 학습시키는 교육의 반복에서 벗어나 타 교과들과의 지식과 원리를 유기적으로 연결해 학습시키는 다차원적인 교육의 개발 및 적용으로 학생들이 실제 생활 속에서 마주하는 문제들을 해결할 수 있는 능력을 함양할 수 있도록 교육하여야만 하는데 그 이유는 실제 생활 속에서 마주하게 되는 문제들이 이제는 더 이상 단 한 가지의 지식만을 요구하지 않고, 다방면의 지식을 요구하기 때문이다. 그러므로 교육 현장에서는 단일 교과만을 학습하도록 하는 무의미한 수업 및 교수학습 방법에서 탈피하여, 여러 타 교과와의 융합으로 유의미한 수업 및 교수학습 방법에 주력해야 한다.
본 연구자는 4차 산업혁명으로 비롯된 변화와 융합인재교육(STEAM)이 연결되는 지점에 방점을 찍고, 사회가 요구하는 역량들을 지닌 창의 융합형 인재로서의 양성을 위한 미술 중심 융합인재교육(STEAM)을 개발하였다.
본 연구는 2015 개정 교육과정 중학교 미술과, 과학과, 기술·가정과, 역사과 총 4개의 교과를 간학문적 접근, 주제 중심 통합적 접근으로 융합하고자 하였다. 개발된 융합 교육프로그램은 총 12차시로 구성되어 있으며, 융합인재교육(STEAM)이 중점적으로 내세우는 과학 기술, 이에 더불어 미술, 기술, 역사에 대한 흥미와 이해, 융합적 사고력, 창의력, 실생활에서의 문제해결력 등을 함양시킬 수 있도록 설계하였다.
본 연구자는 융합 교육프로그램의 주제 및 내용, 목표, 프로그램 총괄표, 인공지능(AI) 학습 도구 활용, 차시별 융합인재교육(STEAM) 수업지도안, 차시별 학생 평가기준 및 방법, 활동지 등 세부 사항을 함께 개발하였다.
본 논문의 융합 교육프로그램이 현직 교원들의 융합 교육프로그램 적용 및 융합 교육프로그램 개발에 활용되는 데에 유의미한 도움이 될 수 있기를 기대한다.
Author(s)
정민주
Issued Date
2023
Awarded Date
2023-02
Type
Dissertation
URI
https://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000011224
Alternative Author(s)
Jeong, Min Ju
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 미술교육전공
Advisor
이승수
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 내용 및 방법 2
Ⅱ. 이론적 배경 5
1. 융합인재교육(STEAM)의 개념 5
2. 융합인재교육(STEAM)의 필요성 8
3. 2015 개정 교육과정과 융합인재교육(STEAM) 16
4. 2022 개정 교육과정과 융합인재교육(STEAM) 23
Ⅲ. 융합인재교육(STEAM) 프로그램 개발 25
1. 융합 교육프로그램의 모형 25
2. 융합 교육프로그램의 개발 절차 29
Ⅳ. 프로그램 구성 57
1. 융합 교육프로그램 소개 59
2. 융합 교육프로그램 목표 61
3. 차시별 수업목표 63
4. 조선시대 화조화, 화훼화, 사군자 중심의 학습 내용 72
5. 차시별 수업지도안 73
6. 차시별 학생 평가기준 및 방법 96
Ⅴ. 결론 101
참고문헌 105
Abstract 110
부록 113
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
정민주. (2023). 미술 중심 융합인재교육(STEAM) 프로그램 개발 연구.
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Education > Fine Arts Education
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  • 공개 구분공개
  • 엠바고2023-02-17
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