제주대학교 Repository

세계시민교육 관점에서 고등학교 세계지리 교과서 사진 읽기

Metadata Downloads
Alternative Title
Reading High School World Geography Textbook Pictures from the Perspective of Global Citizenship Education :Focusing on 2015 revised curriculum
Abstract
세계지리 교육은 세계국가에 대한 균형 잡힌 지식을 바탕으로 해당 국가의 정체성, 문화 등을 이해할 수 있는 관문을 제공해 주고 있다. 이에 시대의 요구를 반영하여 2022 개정 교육과정에서 ‘세계시민과 지리’가 고등학교 지리과 일반선택 과목으로 편성되었다. 시민교육을 주요 교육 목적으로 하는 사회과에서 세계시민을 교과명으로 직접적으로 제시한 교과는 지리 교과가 유일하다. 따라서 앞으로의 지리 교과는 세계시민교육의 중심적인 교과로서 세계시민교육에 초점을 맞추는 형태가 되어야 할 것이다. 그러나 그동안 고등학교 세계지리 교과서를 세계시민교육 관점에서 비판적으로 살펴 본 선행연구는 드물었다.
본 연구의 목적은 세계시민교육 관점에서 고등학교 세계지리 교과서 지역지리 단원의 사진을 비판적으로 독해하는 것이다. 교과서를 분석하기 위하여 Andreotti의 세계시민교육 분류와 Oxley & Morris(2013)의 세계시민성 유형을 반영한 분석 준거를 활용한다. 그리고 분석준거를 활용하여 세계지리 교과서 지역지리 단원의 사진을 도덕적 관점, 경제적 관점, 문화적 관점, 비판적 관점으로 분류하였다.
연구 대상은 2015 개정 교육과정 고등학교 세계지리 교과서이다. 이론적 배경으로서 세계시민교육의 개념 정의와 관점, 지리교육과 세계시민교육의 관련성 그리고 재현으로서 지리 교과서 사진 등의 문헌을 검토하였다.
연구 결과는 다음과 같다. 사진 빈도 분석 결과 첫째, 몬순 아시아와 오세아니아 단원의 총 사진 빈도가 높게 나타났으며, 가장 많은 사례 국가가 제시되고 있었다. 둘째, 경제적으로 발달하였거나 빠르게 성장하는 국가들을 위주로 사례 국가가 제시되고 있었다. 셋째, 비판적 관점을 반영한 사진보다 연성적 관점을 반영한 사진의 빈도가 높게 나타났다.
다음으로 사진 내용을 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 몬순 아시아와 오세아니아 단원과 건조 아시아와 북부 아프리카 단원은 문화적 관점이 반영된 사진 빈도가 높게 나타났다. 이는 단원의 성취기준에 따른 학습 요소를 반영한 사진 이미지를 주로 선택 하였기 때문이다.
둘째, 유럽과 북부 아메리카 단원과 사하라 이남 아프리카와 중・남부 아메리카 단원은 경제적 관점이 반영된 사진 빈도가 높게 나타났다. 그러나 유럽과 북부 아메리카는 경제적으로 발달된 지역의 전형적인 모습을, 사하라 이남 아프리카와 중·남부 아메리카는 저 개발된 지역의 전형적인 모습을 주로 재현하여 두 지역에 대한 상반적인 이미지를 제시하고 있었다.
이에 세계시민교육을 중점으로 하는 지리 교과서 개발을 위한 논의 및 실천적 과제는 다음과 같다. 우선 경제적 관점에 치우친 사례 국가 제시와 관습적으로 반복되어 사용되어 온 특정 주제와 관련한 사례 국가 제시는 지양해야 할 것이다. 그리고 비판적 관점을 반영하는 성취기준과 사진을 보완하고 제시된 사진을 비판적으로 바라보는 수업 활동이 필요하다. 즉, 교수-학습 차원에서 학습자가 특정 지역에 대한 고정관념과 편견을 갖지 않도록 제시된 사진과 전혀 다른 모습을 반영하는 사진을 찾아보거나, 제시된 사진 이미지를 비판적으로 바라볼 수 있도록 수업을 구성해야 한다.

|World geography education provides a gateway to understand the identity and culture of a country based on a balanced knowledge about the countries of the world. In response to the demands of the times, ‘Global citizenship and Geography’ was organized as general elective course of High school Geography in 2022 revised curriculum. Geography is the only subject in the Social Studies Department whose main purpose is global citizenship education that directly presents global citizenship as a subject. Therefore, the future The Geography class, should be a central curriculum of global citizenship education, focusing on global citizenship education. However, in the meantime, there have been few prior studies that have viewed high school World geography textbooks critically from the perspective of Global citizenship education.
The aim of this study is to critically read photos of regional geography units in high school World geography textbooks from the perspective of Global citizenship education. The study uses analytical criteria that reflects Andreotti’s Global Citizenship and Classification and Oxley & Morris(2013)’s Global Citizenship type to analyze photo of the local geography sections of High school World geography textbook. And using analytical criteria, the photographs of the regional branch of the World geography textbooks were classified as moral, economic, cultural, and critical.
The research results are as follows. First, The frequency of total photos of unit of Monsoon Asia and Oceania was high, and the country with the most casee was presented. Second, case studies were presented focusing on economically developed or fast-growing countries. Third, the frequency of photos reflecting soft perspective was higher than that of photos reflecting critical perspective.
Next, the result of analyzing the content of the photo is as follow. First, the Monsoon Asia and Oceaina unit and the dry Asia and Northern Africa unit showed a high frequency of photography that reflected cultural perspectives. This is because it mainly chose a photo image that reflects the learning factor according to the achievement standards of the unit. Second, the unit of Europe and North America, and Sahara South Africa and Middle・ South America Showed a high frequency of photos reflecting economic perspectives. However, Europe and North America are typical of economically developed regions, with Sub-Saharan Africa and Middle·South America re-examines the typical image of the developed region, presenting a conflicting image of the two region.
Accordingly, the discussion and practical tasks for the development of Geography textbooks focusing on Global citizenship education are as follows. First, it should avoided to present case countries that are biased from an economic perspective and case countries related to specific topics that have been used in common practice. And it is necessary to supplement the achievement standards and photos that reflect critical perspectives, and to conduct class activities that critically look at the presented photos. In other words, in terms of teaching and learning, classes should be structure so that learners can look for the presented pictures so that learners do not have stereotypes and prejudices about specific region, or critically look at the presented photographic images.
Author(s)
홍영란
Issued Date
2023
Awarded Date
2023-02
Type
Dissertation
URI
https://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000011226
Alternative Author(s)
Hong, Young-ran
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 지리교육전공
Advisor
손명철
Table Of Contents
국 문 초 록 ⅰ
표 목 차 ⅴ
그 림 목 차 ⅶ
부 록 목 차 ⅸ
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성과 목적 1
2. 선행 연구 검토 4
Ⅱ. 이론적 배경 6
1. 세계시민교육 6
1) 세계시민교육 정의 6
2) 세계시민교육 관점 9
2. 지리교육과 세계시민교육 17
1) 지리교육과 세계시민교육 17
2) 사진 20
Ⅲ. 분석 대상 및 연구 방법 24
1. 분석 대상 및 범위 24
2. 분석 방법 26
Ⅳ. 세계시민교육 관점에서 세계지리 교과서 개관 30
1. 세계지리 과목 분석 30
2. 지역지리 단원 분석 34
Ⅴ. 세계시민교육 관점에서 세계지리 교과서 사진 읽기 41
1. 사진 빈도 분석 41
1) 단원별 총 사진 빈도 41
2) 단원별 사례 국가 빈도 42
3) 사례 국가별 사진 빈도 47
2. 사진 내용 분석 50
1) 몬순 아시아와 오세아니아 50
2) 건조 아시아와 북부 아프리카 61
3) 유럽과 북부 아메리카 69
4) 사하라 이남 아프리카와 중남부 아메리카 79
3. 소결 89
Ⅵ. 결론 및 제언 93
참 고 문 헌 97
부 록 110
Abstract 141
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
홍영란. (2023). 세계시민교육 관점에서 고등학교 세계지리 교과서 사진 읽기.
Appears in Collections:
Education > Geography Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
  • 엠바고2023-02-17
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.