제주대학교 Repository

퍼스널컬러 시스템을 活用한 色調化粧品製造 實習 敎育 學習指導案硏究

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study on the Learning Guidance Plan for Color Cosmetics Manufacturing Practice Using Personal Color System - Based on the Maker Education TMSI Model-
Abstract
본 연구는 4차 산업혁명 시대의 맞춤형 미용 전문인력을 양성하기 위해 색조화장품, 퍼스널컬러, 메이크업을 접목하여 교육 프로그램에 반영하고자 하였다.
색채 교육의 이해를 돕기 위해 퍼스널컬러 시스템을 도입하였다. 또한 화장품학을 이해할 수 있는 색조화장품 제조 실습교육을 융합하여 개발, 적용함으로써 사회가 요구하는 창의융합형 인재를 양성하기 위한 교육의 기초 자료를 제공하는데 목적이있다.
연구내용은 첫째, 색의 속성과 배색, 조색방법, 퍼스널컬러 시스템을 선행연구를 통해 이해하고 조사, 분석하였다. 둘째, 미용, 향장 관련 교육과정 및 교과목에 관한 선행연구를 조사, 분석하였다. 셋째, 교육 설계와 교육과정에 대해 이해하고, 분석하였다. 교육과정을 개발하기 위해 메이커교육((Maker Education)의 학습 모델 TMSI모형을 수업모형으로 설정하고 퍼스널컬러 시스템을 활용한 색조화장품 제조 교육 학습지도안을 개발하였다. 본 연구는 미용, 향장 분야에서 메이커교육이 활발하게 이뤄지며 기여할 수 있는 것에 목적을 둔다.
본 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 퍼스널컬러 시스템의 교육은 컨설팅 교육이 아닌 산업현장에서 용이하게 활용한 수 있는 사계절 유형으로 분류하여 색의 느낌을 이해하고 색을 제언할 수 있는 색채 교육에 중점을 둔다.
둘째, 메이커교육의 개념에 대해서 이해하고, 미용, 향장 분야에서 메이커교육을 적용할 수 있는 다양한 방법을 강구하기 위해 선행연구에서 유사한 교육이나 내용을 찾고 이를 바탕으로 교육 프로그램 학습지도안을 계획하였다.
셋째, 메이커교육을 기반으로한 TMSI모형의 10차시 학습지도안을 구성하였다. 1차시 도입은 교수자의 모델링(modeling) 수업을 시작으로 2차시부터 9차시까지 개조하기(Tinkering), 제작하기(Making), 공유(Sharing) 및 개선하기(Improving) 과정을 창작물이 완성될 때까지 반복한다. 마지막 전시하기 단계에서 학습자가 직접 창작물(결과물)을 전시하는 과정이다. 전시과정과 소감을 발표하는 시간으로 학습자들의 학습 성취감을 심어주고 수업 만족도를 높일 수 있는 단계로 구성하였다.
본 연구는 퍼스널컬러 시스템을 활용한 색조화장품 제조 교육을 통해 산업현장에서 쉽게 활용할 수 있는 색채 교육과 색조화장품 제조 교육을 용이하게 활용할 수 있는 학습지도안을 제시한다. 미용, 향장 관련 교육과정에서 메이커교육을 활용한 다양한 교수-학습 방법들이 후속 연구들을 통해 진행되기를 바라며, 다양한 학습환경에서 실험적인 교육 방법에 관심 있는 교수자들에게 도움이 되기를 바란다.
|This study attempted to reflect color cosmetics, personal colors, and makeup in the educational program by combining in order to cultivate customized beauty professionals in the era of the 4th industrial revolution.
A personal color system was introduced to help understand color education. In addition, the purpose is to provide basic data for education to cultivate creative convergence talents required by society by converging, developing, and applying color cosmetics manufacturing practice education that can understand cosmetics science.
The contents of the study is first, the properties of color, coloration, coloring method, and personal color system were understood, investigated, and analyzed through prior research. Second, previous studies on the curriculum and subjects related to beauty and cosmetology were investigated and analyzed. Third, the educational design and curriculum were understood and analyzed. In order to develop the curriculum, the Maker Education learning model TMSI model was set as a class model, and the color cosmetics manufacturing education learning guidance using the personal color system was developed. The purpose of this study is to contribute to the active Maker Education in the fields of beauty and cosmetology.
The results of this study are as follows.
First, the education of the personal color system focuses on color education that can understand the feeling of color and suggest color by classifying it into four-season types that can be easily used in the industrial field, not consulting education.
Second, understand the concept of Maker Education, in order to find various ways to apply maker education in the field of beauty and cosmetology, we searched for similar education or content in previous studies and planned an educational program learning guidance plan based on this.
Third, the 10th class learning guidance plan of the TMSI model based on Maker Education was constructed. The introduction of the first poem starts with the instructor's modeling class, and the process of Tinkering, Making, Sharing, and Improving is repeated from the second to the ninth session until the creation is completed. In the final exhibition stage, it is a process in which the learner directly displays the creation (result). It is a time to present the exhibition process and impressions, and it is consisted of a step that could instill learners' sense of learning achievement and increase class satisfaction.
This study presents a learning guidance plan that can easily utilize color education and color cosmetics manufacturing education that can be easily used in industrial sites through color cosmetics manufacturing education using the personal color system. It is hoped that various teaching-learning methods using Maker Education in the curriculum related to beauty and cosmetology will be carried out through follow-up research, it is hoped that it will be helpful to instructors who are interested in experimental teaching methods in a variety of learning environments.
Author(s)
박현숙
Issued Date
2023
Awarded Date
2023-08
Type
Dissertation
URI
https://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000011257
Alternative Author(s)
Pakr, Hyun-Sook
Affiliation
제주대학교 산업대학원
Department
산업대학원 뷰티산업학과
Advisor
정윤석
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구 목적 4
3. 연구 전개 및 내용 4
Ⅱ. 이론적 배경 7
1. 색의 이해 7
1) 색의 3속성 8
(1) 색상 8
(2) 명도 9
(3) 채도 9
(4) 색의 체계 9
(5) 색의 혼합 12
(6) 색채 조색 14
2. 퍼스널컬러 시스템의 이해 16
1) 퍼스널컬러 시스템 16
2) 퍼스널컬러 유형 19
(1) 봄(Spring type) 유형 19
(2) 여름(Summer type)유형 20
(3) 가을(Autumn type)유형 21
(4) 겨울(Winter type)유형 22
3) 퍼스널컬러 유형별 특징 23
3. 색조 화장품의 이해 26
1) 색조화장품의 종류 27
(1) 파운데이션 28
(2) 립 메이크업 28
(3) 아이 메이크업 28
2) 색조화장품의 구성 원료 29
(1) 유성원료 29
(2) 수성원료 29
(3) 분 체 29
3) 제조 방법 30
(1) 유화법 30
(2) 분산법 31
4. 교육 과정 설계의 이해 32
1) 교육 설계 32
2) 메이커 교육 33
(1) TMSI모형의 단계별 교육내용 33
(2) 메이커 교육 평가 방법 36
① 5ONs 영역 37
5. 선행연구 39
Ⅲ. 향장, 미용 관련 대학, 학과 교과목 현황 42
1. 향장, 미용 관련 대학, 학과 교과목 선행연구 분석 42
2. 색채 교육 현황 50
3. 퍼스널컬러 시스템을 활용한 색조화장품 제조 교육 과정의 필요성 51
Ⅳ. 연구방법 52
1. 프로그램 개발 구상 및 설계 과정 52
Ⅴ. 연구결과 54
1. 교육프로그램의 개요 54
1) 수업 설계 55
2) TMSI모형의 단계별 강의계획안 60
2. 학습지도안 개요 62
1) 학습 목표 59
2) 메이커 스페이스 준비 59
3) 학습자료 65
4) 평가방법 68
3. 차시별 학습지도안 69
Ⅵ. 결론 및 제언 116
참고문헌 120
Abstract 124
부 록 127
Degree
Master
Publisher
제주대학교 산업대학원
Citation
박현숙. (2023). 퍼스널컬러 시스템을 活用한 色調化粧品製造 實習 敎育 學習指導案硏究.
Appears in Collections:
Graduate School of Industry > Beauty Industry
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
  • 엠바고2023-08-14
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.