제주대학교 Repository

고등학생의 강점인식이 심리적 안녕감에 미치는 영향: 자기효능감의 매개효과

Metadata Downloads
Alternative Title
The Effect of Strengths Knowledge on Psychological Well-being of High School Students: The Mediating Effects of Self-efficacy
Abstract
이 연구에서는 우리나라 고등학생의 강점인식이 심리적 안녕감에 미치는 영향에서 자기효능감의 매개효과를 검증하고자 하였다. 이를 통하여 고등학생의 심리적 안녕감을 재고하는데 필요한 자료를 제공하고, 고등학생의 강점인식과 자기효능감 향상을 통하여 고등학생의 심리적 안녕감을 높이고자 하는 데 목적을 두었다. 이를 위하여 전국의 고등학교에 재학 중인 고등학생 424명을 대상으로 온라인 설문조사를 통한 자료수집을 하였다. 연구도구는 강점인식 척도(Strengths Knowledge Scale), 심리적 안녕감 척도(Well-Being Manifestation Measure Scale), 일반적 자기효능감 척도(General Self-efficacy Scale)를 사용하였다. 이 연구의 자료는 SPSS 18.0 프로그램과 Sobel test를 사용하여 분석되었으며, 기술통계분석, 신뢰도 분석, 상관분석, 위계적 중다회귀분석, Sobel test를 실시하였다.

이 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 고등학생의 강점인식, 심리적 안녕감, 자기효능감의 상관분석을 실시한 결과 각 변인 간 유의미한 정적 상관이 있는 것으로 나타났다.
둘째, 강점인식이 심리적 안녕감에 미치는 영향에서 자기효능감의 매개효과를 규명한 결과 고등학생의 강점인식은 자기효능감을 부분매개로 하여 심리적 안녕감을 유의하게 설명하는 것으로 나타났다.

이상의 연구 결과를 종합해보면 고등학생의 강점인식과 자기효능감이 심리적 안녕감에 영향을 미치는 중요한 변인으로 작용하고 있음을 확인하였으며, 강점인식과 심리적 안녕감의 관계에서의 자기효능감의 매개효과를 규명하였음에 의의가 있다. 이러한 연구 결과가 낮은 심리적 안녕감을 호소하는 고등학생들이 자기효능감을 통해 높은 심리적 안녕감을 형성하기 위한 강점 기반의 상담, 교육, 프로그램 등의 개발 및 개입의 근거 자료로 사용되길 기대한다.|In this study, I tried to verify the mediating effect of self-efficacy in the effect of Korean high school students' strengths knowledge on psychological well-being. The current study aims to provide necessary data to reconsider high school students' psychological well-being and to increase high school students' psychological well-being by improving strengths knowledge and self-efficacy. To this end, data were collected through an online survey of 424 high school students attending high schools in the metropolitan and non-metropolitan areas in Korea. The research tools were the Strengths Knowledge Scale, the Well-Being Manifestation Measure Scale, and the General Self-Efficacy Scale. For analysis of the data, descriptive statistical analysis, reliability analysis, correlation analysis, hierarchical multiple regression analysis, and Sobel test were conducted using SPSS 18.0 and Sobel test.

The results of the present study are summarized as follows.
First, as a result of executing a correlation analysis between high school students' strengths knowledge, psychological well-being, and self-efficacy, it was found that there was a meaningful positive correlation between each variable.
Second, in consequence of examining the mediating effect of self-efficacy in the effect of strengths knowledge on psychological well-being of high school students, it was shown that strengths knowledge significantly explained psychological well-being with self-efficacy as a partial mediation.

Based on the above research results, it is confirmed that strengths knowledge and self-efficacy are important variables that affect psychological well-being of high school students, and it is significant that the mediating effect of self-efficacy in the relationship between strengths knowledge and psychological well-being has been identified. It is hoped that these findings of the study will be used as a basis for the development and intervention of strength-based counseling, education, and programs to form higher psychological well-being through self-efficacy for high school students who complain of low psychological well-being.
Author(s)
강경호
Issued Date
2023
Awarded Date
2023-08
Type
Dissertation
URI
https://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000011313
Alternative Author(s)
Kang Kyeong Ho
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 상담심리전공
Advisor
김성봉
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 및 가설 5
3. 연구모형 6
4. 용어의 정의 8
가. 강점인식 8
나. 심리적 안녕감 8
다. 자기효능감 9
Ⅱ. 이론적 배경 10
1. 강점인식 10
가. 강점의 개념 10
나. 강점인식의 개념 11
2. 심리적 안녕감 12
가. 심리적 안녕감의 개념 12
나. 청소년기의 심리적 안녕감 14
3. 자기효능감 15
가. 자기효능감의 개념 15
나. 청소년기의 자기효능감 19
4. 각 변인과의 관계 20
가. 강점인식과 심리적 안녕감 20
나. 강점인식과 자기효능감 21
다. 자기효능감과 심리적 안녕감 21
라. 강점인식과 심리적 안녕감의 관계에서 자기효능감의 매개효과 22
Ⅲ. 연구방법 24
1. 연구대상 및 절차 24
2. 측정도구 25
가. 강점인식 척도 25
나. 심리적 안녕감 척도 26
다. 자기효능감 척도 27
3. 자료처리 및 분석 28
Ⅳ. 연구결과 및 해석 29
1. 주요 변인의 기술통계 29
2. 주요 변인 간의 상관관계 30
3. 강점인식과 심리적 안녕감의 관계에서 자기효능감의 매개효과 31
Ⅴ. 논의 및 결론 34
1. 결과 요약 및 논의 34
2. 결론 및 제언 36
Ⅵ. 참고문헌 39
Abstract 50
부록 52
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
강경호. (2023). 고등학생의 강점인식이 심리적 안녕감에 미치는 영향: 자기효능감의 매개효과.
Appears in Collections:
Education > Counseling Psychology
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
  • 엠바고2023-08-14
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.