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중국 전기자동차 시장 진출에 관한 사례 연구 -테슬라, 뷰익을 중심으로-

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Alternative Title
A Case Study on China's Electric Vehicle Market Entry Strategy -Focusing on the Tesla and Buick -
Abstract
During the 14th Five Year Plan period, under the background of carbon peak and carbon neutralization, China will vigorously adjust the energy structure and plan to build a new type of green power with new energy as the main body. In order to change the current situation that fossil energy provides stable power as the basic load of power grid, one of the solutions is to develop green power energy storage technology. Among them, the battery pack in electric vehicles can be used as regional energy storage equipment. In addition, with the strong support of national policies, China's electric vehicle industry will usher in a period of rapid development. In the foreseeable future, this will be a huge market.
This paper aims to derive a strategy for entering the Chinese electric vehicle market, which is emerging as the world's largest market, by comparing and analyzing the cases of Tesla and Buick, U.S. companies entering the Chinese electric vehicle market. In order to achieve the purpose of this study, first, we would like to analyze prior studies based on the collection of related papers and data on the electric vehicle industry. In addition, we would like to analyze the current status of the Chinese electric vehicle market along with trends in the global electric vehicle market and conduct case studies on companies entering the Chinese electric vehicle market based on this. Based on this, we intend to derive an effective strategy for entering the Chinese electric vehicle market.
Author(s)
왕소예
Issued Date
2023
Awarded Date
2023-08
Type
Dissertation
URI
https://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000011343
Alternative Author(s)
Wang Xiaoyi
Affiliation
제주대학교 대학원
Department
대학원 무역학과
Advisor
허윤석
Table Of Contents
제1장 서론 1
제1절 연구의 배경 및 목적 1
제2절 연구의 방법 및 내용 3
제2장 이론적 배경 6
제1절 국내외 선행연구 6
제2절 이론 및 모형 13
1. SWOT 분석 13
2. 해외시장 진출의 이론 15
제3장 전기자동차 산업에 대한 고찰 19
제1절 전기자동차의 정의 19
1. 전기자동차의 개념 19
2. 전기자동차의 분류 19
제2절 세계 전기자동차 산업 발전 현황 22
1. 미국 22
2. 한국 23
3. 유럽 연합 24
제3절 중국 전기자동차 발전 현황 27
1. 중국 전기자동차 시장 규모 27
2. 중국 정부의 전기자동차의 지원 정책 35
3. 중국 전기자동차 산업 취약 요인 37
제4장 중국 전기자동차 시장 진출 사례 분석 40
제1절 테슬라 기업 40
1. 테슬라 중국 시장 진출 과정 41
2. 테슬라의 SWOT 분석 45
1) 강점(strength) 45
2) 약점(weakness) 46
3) 기회(opportunity) 47
4) 위협(threat) 48
3. 성공요인 51
제2절 뷰익 기업 53
1. 뷰익 중국 시장진출 과정 54
2. 뷰익의 SWOT 분석 59
1) 강점(strength) 59
2) 약점(weakness) 60
3) 기회(opportunity) 61
4) 위협(threat) 62
3. 성공요인 66
제3절 테슬라, 뷰익의 중국시장 진출에 따른 시사점 68
1. 현지에 적절한 연구 개발 및 투입 69
2. 브랜드 인지도의 제고 69
3. 전기자동차의 기술 혁신 제고 70
4. 신제품 개발 가속화 70
제5장 중국 전기자동차 시장 진출 전략 71
1. 현지화 전략 71
2. 브랜드 가치 제고전략 72
3. 기술 혁신 전략 73
4. 신제품 개발 전략 73
제6장 결론 및 한계점 74
제1절 결론 74
제2절 연구의 한계점 76
참고문헌 77
Abstract 81
Degree
Master
Publisher
제주대학교 대학원
Citation
왕소예. (2023). 중국 전기자동차 시장 진출에 관한 사례 연구 -테슬라, 뷰익을 중심으로-.
Appears in Collections:
General Graduate School > International Trade
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
  • 엠바고2023-08-14
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