제주대학교 Repository

중학생이 지각한 사회적지지가 학교생활적응에 미치는 영향: 강점인식의 매개효과

Metadata Downloads
Alternative Title
The Impact of Social Support Perceived by Middle School Students on Their School Adjustment: The Mediating Effect of Strength Knowledge
Abstract
본 연구에서는 중학생이 지각하는 사회적지지, 강점인식, 학교생활적응의 관계를 알아보고, 사회적지지와 학교생활적응의 관계에서 강점인식의 매개효과를 검증하고자 하였다. 이를 통하여 학교현장에서 중학생들의 학교생활적응 향상을 위한 교육적 개입과 프로그램 개발의 기초 연구 자료를 제공하여 중학생들의 건강한 성장 및 발달을 증진하는 데 그 목적이 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 연구문제를 다음과 같이 설정하였다.

연구문제 1. 중학생이 지각한 사회적지지와 학교생활적응의 관계에서 강점인식은 매개효과가 있는가?

본 연구는 온라인 조사로 진행되었으며 모집단은 전국의 중학교 2, 3학년에 재학 중인 중학생 총 415명을 임의 표집으로 조사하였다. 자료수집은 2023년 3월 16일부터 2023년 3월 23일까지 이루어졌으며, 415명 중 불성실한 응답 및 응답시간을 초과한 7부의 자료를 제외하고 408명의 자료가 회수되어 최종분석에 사용되었다. 측정도구는 사회적지지 척도, 학교생활적응 척도, 강점인식 척도 및 인구통계학적 특성 조사 문항으로 구성된 설문지를 사용하였다.
본 연구에서 수집한 자료는 통계분석 프로그램인 SPSS 18.0을 사용하여 분석하였다. 조사대상자의 인구통계학적 특성을 알아보기 위해 빈도분석을 시행하였고, 사회적지지, 학교생활적응, 강점인식 척도의 신뢰도 검증을 위하여 신뢰도 분석을 시행하였다. 그리고 변인들의 기술통계를 살펴보기 위해 평균, 표준편차, 왜도 및 첨도 값을 산출하였고, 각 변인 간의 관련성을 확인하기 위해서 변인 간 상관분석을 실시했다. 사회적지지와 학교생활적응의 관계에서 강점인식의 매개효과를 알아보기 위해 Baron과 Kenny(1986)가 제안한 방법에 따라 3단계 위계적 회귀분석을 사용해 확인하였고, 매개효과의 유의미성 검증을 위해 Sobel test를 실시하였다. 이러한 분석결과를 바탕으로 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.

첫째, 사회적 지지, 학교생활적응, 강점인식의 상관분석을 실시한 결과, 사회적 지지, 학교생활적응, 강점인식 모두 유의미한 정적 상관이 나타났다.
둘째, 사회적지지와 학교생활적응의 관계에서 강점인식의 매개효과를 검증하기 위해 위계적 회귀분석을 실시한 결과 사회적지지와 학교생활적응의 관계에서 강점인식은 부분 매개효과가 있는 것으로 나타났다.

연구 결과를 종합해보면 사회적지지와 학교생활적응의 관계에서 강점인식은 중요한 변인으로 작용하고 있으며, 이 두 변인 사이에서 강점인식이 매개 변인으로 작용하고 있음을 확인할 수 있었다. 이러한 결과는 중학생의 학교생활적응 향상을 위해 학생들이 사회적지지를 높게 지각할 수 있도록 주변 중요 타인들의 긍정적 지지와 자원을 제공하고자 하는 노력이 필요하며 강점인식의 증진 프로그램 개발 및 학교현장 적용이 이루어져야 함을 시사한다.| This study explored the relationship among strength knowledge, school adjustment, and social support perceived by middle school students. Additionally, it sought to verify the mediating effect of strength knowledge in the relationship between social support and school adjustment. Through this, the study aimed to provide foundational research data for educational interventions and program development to improve middle school students' school adjustment. Ultimately, the goal of this study was the healthy growth and development of middle school students. To achieve these research objectives, the following research question was formulated.

Question 1: Does strength knowledge have a mediating effect on the relationship between school adjustment and social support perceived by middle school students?

This study was conducted through an online survey, and the target population consisted of a total of 415 middle school students in the 2nd and 3rd grades from middle schools across the country. The participants were selected with random sampling. Data collection occurred from March 16, 2023, to March 23, 2023. Among the 415 participants, data from 7 individuals with incompletion or exceeding response times were excluded, resulting in a final sample of 408 participants for data analysis. The measurement tools used in this study included a social support scale, a school adjustment scale, a strength knowledge scale, and demographic characteristics survey questions.

The collected data in this study were analyzed by using the statistical analysis program SPSS 18.0. To examine the demographic characteristics of the participants, a frequency analysis was conducted. Reliability analysis was performed to validate the social support, school adjustment, and strength knowledge scales. Mean, standard deviation, skewness, and kurtosis were calculated to examine the descriptive statistics of the variables. Correlation analysis was performed to explore the relationships among the variables.

A three-step hierarchical regression analysis, following the method proposed by Baron and Kenny (1986), was conducted to investigate the mediating effect of strength knowledge in the relationship between social support and school adjustment. Additionally, the significance of the mediating effect was tested using the Sobel test. Based on these analyses, the results of this study can be summarized as follows.

First, the correlation analysis among social support, school adjustment, and strength knowledge revealed significant positive correlations. This indicates that all three variables are significantly related to each other.

Second, to test the mediating effect of strength knowledge in the relationship between social support and school adjustment, a hierarchical regression analysis was conducted. The results showed that strength knowledge had a partial mediating effect on the relationship between social support and school adjustment.

In summary, the research findings indicate that strength knowledge plays an important role in the relationship between social support and school adjustment among middle school students. It was observed that strength knowledge acts as an intervening variable between these two variables. These results suggest that efforts should be made to increase middle school students' perception of social support by providing positive support and resources from significant others in order to enhance their school adjustment. Additionally, it highlights the need for the development of programs that promote strength knowledge and facilitation of school adjustment on site.
Author(s)
양여은
Issued Date
2023
Awarded Date
2023-08
Type
Dissertation
URI
https://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000011387
Alternative Author(s)
Yang Yeo Eun
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 상담심리전공
Advisor
김성봉
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 및 가설 7
3. 연구모형 8
4. 용어의 정의 9
가. 사회적지지 9
나. 학교생활적응 9
다. 강점인식 9
Ⅱ. 이론적 배경 11
1. 학교생활적응 11
가. 학교생활적응의 개념 11
나. 학교생활적응의 구성요인 12
다. 중학생의 학교생활적응 13
2. 사회적지지 15
가. 사회적지지의 개념 15
나. 사회적지지의 구성요인 17
3. 강점인식 18
가. 강점인식의 개념 18
나. 강점인식 관련 선행연구 20
4. 주요 변인과의 관계 21
가. 사회적지지와 학교생활적응의 관계 21
나. 강점인식과 학교생활적응의 관계 23
다. 사회적지지와 강점인식의 관계 25
라. 사회적지지와 학교생활적응의 관계에서 강점인식의 매개효과 26
Ⅲ. 연구방법 28
1. 연구대상 및 절차 28
2. 측정도구 29
가. 사회적지지 척도 29
나. 학교생활적응 척도 30
다. 강점인식 척도 31
3. 자료처리 및 분석 32
Ⅳ. 연구결과 및 해석 33
1. 주요 변인의 기술통계 33
2. 주요 변인의 상관관계 34
3. 중학생이 지각한 사회적지지와 학교생활적응의 관계에서 강점인식의 매개효과 36
Ⅴ. 논의 및 결론 38
1. 논의 38
2. 의의 및 제언 40
Ⅵ. 참고문헌 43
Abstract 54
부록 57
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
양여은. (2023). 중학생이 지각한 사회적지지가 학교생활적응에 미치는 영향: 강점인식의 매개효과.
Appears in Collections:
Education > Counseling Psychology
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
  • 엠바고2023-08-14
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.