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王國維 純文學論 考察

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Abstract
本論文是對王國維純文學論進行考察. 王國維的純文學論是融合了中國傳統學術思想,以及西方近現代哲學和美學思想後, 誕生的理論體系.
在王國維的著述中, 反復出現通過文學藝術來擺脫生活苦痛的主張. 人生的苦痛來源於基本的生存需求和心靈上的精神需求. 王國維認爲通過可以通過審美的方式擺脫苦痛·得到解脫. 但現實是並非所有的文學作品, 都能夠通過審美的方式使人擺脫慾望的控制. 王國維爲了在文學作品中将具備這種功能的文學區分出來, 提出了純文學的槪念.
一般來說, 目前學術界認爲純文學是一種非實用的·與雜文學對立的文學形式. 但其實最初提出純文學的王國維, 並不是爲了‘純化’文學. 與之相反, 王國維的純文學論是來源於民間, 同時也面向群衆的文學. 因爲王國維提出純文學槪念最根本的原因, 是爲了将全體人類從生活慾望的支配中解脫出來. 這種解脫的方式, 就是在欣賞純文學的過程中, 通過審美來脫離與現實生活的利害關係.
王國維純文學論的美有三種. 他以西方美學爲基礎, 融入了中國美學, 提出了優美·壯美和古雅, 這三種美. 優美使人心靈平靜, 能夠短暫的脫離現實生活中慾望的支配. 壯美使人的意志受到震撼, 在遺忘現實生活慾望的同時, 人的精神力會得到成长. 古雅則處於優美和壯美之間, 是一種程度較低, 但是能夠培養的審美情趣. 是否具備這三種美感, 才是評判純文學與否最關鍵的標準.
王國維所強調的‘純’, 並不是爲了‘純化’文學形式, 而是爲了将他認爲的‘眞正的文學’從數量龐大的文學作品中區分出來. 但他把文學視爲一種純粹的學術, 在他看來, 旣然是學術的問題, 那就没有必要存一滅一. 只是爲了實現生命苦痛的解脫, 他從美學的角度對文學进行了另一種解讀. 在文學的整體性上, 可以說王國維從來都是忠誠的擁護者.
就王國維對純文學的態度上來說, 文學的職能是神聖的, 雖然有部分文學並不在審美方面具備價値, 但文學本身的存在依舊値得重視. 所以, 如果将文學應用到政治勢力的爭鬪上, 那就是在剝奪文學的獨立價値, 使其眞正失去了本身的存在意義, 淪爲政治工具. 王國維的學術態度和學術理論是一種寬容的融合, 對於未來文學的硏究·文論的發展, 以及讀者的自覺都有積極的意義. 在打破傳統文論和文學的模式, 對建設現代形態的文學和文學理論具有重要的借鑒意義.|본 논문은 王國維 純文學論을 고찰한다. 王國維의 純文學論은 중국 전통 학술사상과 서양 근현대 철학과 미학 사상을 융합해 탄생한 이론체계이다. 王國維의 저서에는 문학예술을 통해 삶의 고통에서 벗어날 수 있다는 주장이 반복된다. 인생의 고통은 기본적인 생존 욕구와 정신적 욕구에서 비롯된다. 王國維는 審美的 방법을 통해 고통에서 벗어나 해탈할 수 있다고 생각했다. 그러나 모든 문학작품이 審美的 방법을 통해서 인간으로 하여금 욕망의 통제에서 벗어나게 할 수 있는 것은 아니다. 王國維는 문학작품에서 이런 기능을 갖춘 문학을 구분하기 위해 純文學의 개념을 제시했다.
일반적으로 현재 학계에서는 純文學을 비실용적이고 雜文學과 대립하는 문학 형식으로 보고 있다. 그러나 최초 王國維가 내세운 純文學 개념은 문학을 ‘純化’하기 위한 것이 아니었다. 오히려 王國維의 純文學論은 민간에서 유래한 동시에 대중을 대상으로 한 문학이었다. 王國維가 純文學 개념을 내세운 가장 근본적인 이유는 인간 전체를 생활 욕망의 지배에서 벗어나게 하기 위해서였다. 純文學의 개념은 그것을 감상하는 과정 중 美를 통해 현실 생활과의 이해관계를 벗어나는 해탈의 한 방식으로 제기된 것이다.
王國維는 중국 미학을 서양 미학과 융합하여 優美, 壯美, 古雅美를 제시했다. 優美는 사람의 마음을 평온하게 하며, 현실의 욕망에서 잠시 벗어나게 한다. 壯美는 사람의 의지를 흔들며, 동시에 현실 생활의 욕망을 망각시키고 사람의 정신력을 성장시킨다. 古雅美는 優美와 壯美의 중간에 위치하는 美感으로서, 다소 정도가 낮지만 충분히 성장할 수 있는 美的 情趣이다. 이 세 가지 美感을 갖췄느냐가 純文學 여부를 판단하는 가장 중요한 기준이다.
王國維가 강조한 ‘純’이란 문학 형식은 ‘純化’하기 위한 것이 아니라 그가 생각하는 ‘진정한 문학’을 방대한 양의 문학작품에서 구분해내기 위한 것이었다. 그러나 그는 문학을 순수한 학문으로 여겼기 때문에 대립적인 학술 관념들이 존재하더라도 하나만 취하고 다른 하나는 버릴 필요가 없었다. 그저 생명의 고통으로부터의 해탈을 이루기 위해 미학적 관점에서 문학을 다르게 해석하였을 뿐이었다. 문학의 정체성에 있어서 王國維는 언제나 충성스러운 옹호자였다.
純文學에 대한 王國維의 태도에서 볼 때 문학의 기능은 신성하며, 비록 일부 문학이 審美的 가치를 갖추지 않고 있더라도 문학 자체는 여전히 중시할만한 존재 가치를 갖는다. 따라서 문학을 정치세력 간의 다툼에 적용한다면 그것은 문학의 독자적 가치가 박탈되어 진정한 존재 의미를 상실한 정치적 도구로 전락하는 것이다. 王國維의 학문적 태도와 이론은 일종의 너그러운 융합으로서 미래의 문학 연구와 문론 발전 및 독자의 자각에 적극적인 의미가 있다. 전통적인 문학 이론과 문학 패러다임을 타파하고 현대적인 형태의 문학과 문학 이론을 건설하는 데 중요한 의의가 있다.| This paper examines Wang Guowei’s pure literary theory. Wang Guowei’stheory of pure literature is a theoretical system that combines traditionalChinese academic ideas with modern Western philosophy and aesthetic ideas.
In Wang Guowei’s writings, there is a repeated claim to overcome the pain oflife through literature and art. The pain of life comes from basic survival needsand spiritual needs. Wang Guowei believes that pain can be overcome andliberation can be achieved through aesthetic means. But the reality is that notall literary works can break free from the control of desire through aestheticmeans. Wang Guowei proposed the concept of pure literature in order todistinguish literature with this function in literary works.
Generally speaking, the current academic community believes that pureliterature is a non practical and opposite literary form to miscellaneous literature.But in fact, Wang Guowei, who initially proposed Chunwen Xu, was not for thepurpose of ‘purifying’ literature. On the contrary, Wang Guowei’s theory of pureliterature originated from the people and was also oriented towards the masses.The fundamental reason why Wang Guowei proposed the concept of pureliterature is to free all humanity from the domination of life desires. This wayof liberation is to detach oneself from the interests of real life through aestheticsin the process of appreciations pure literature.
There are three types of beauty in Wang Guowei’s pure literary theory. He isbased on Western aesthetics and incorporates Chinese aesthetics, proposing threetypes of beauty: beauty, grandeur, and antiquity. Beauty calms the mind andallows for a brief escape from the domination of desires in real life.Magnificence shocks a person’s will, and while forgetting their desires for reallife, their spiritual strength will grow. Ancient elegance, on the other hand, liesbetween beauty and grandeur, which is a relatively low level of aesthetic tastethat can be cultivated. Whether one possesses these three aesthetic senses isthe most crucial criterion for judging whether pure literature is true or not.
The ‘purity’ emphasized by Wang Guowei is not to ‘purify’ literary forms, butto distinguish what he considers’ true literature ‘from a large number of literaryworks. But he regarded literature as a purely academic matter, and in his view,since it was an academic issue, there was no need to eliminate one. He onlyinterpreted literature from an aesthetic perspective in order to achieve relief fromthe pain of life. In terms of the overall nature of literature, it can be said thatWang Guowei has always been a loyal supporter.
In terms of Wang Guowei’s attitude towards pure literature, the function ofliterature is sacred. Although some literature does not have aesthetic value, theexistence of literature itself still deserves attention. So, if literature is applied tothe struggle of political forces, it is depriving literature of its independent value,causing it to truly lose its meaning of existence and become a political tool.Wang Guowei’s academic attitude and theory are a tolerant fusion, which haspositive significance for future literary research, literary theory development, andreaders’ self-awareness. Breaking the traditional mode of literary theory andliterature has important reference significance for building modern forms ofliterature and literary theory.
Author(s)
육안기
Issued Date
2023
Awarded Date
2023-08
Type
Dissertation
URI
https://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000011388
Alternative Author(s)
陸安琪
Affiliation
제주대학교 대학원
Department
대학원 중어중문학과
Advisor
조성식
Table Of Contents
I. 서론 1
1. 연구대상 및 연구목적 1
2. 기존 연구 검토 4
II. 王國維 純文學 관념의 형성 배경 13
1. 중국 전통 교육의 영향 14
2. 서양 철학과 미학의 흡수 22
3. 중국 사회의 개조 방안 모색 33
Ⅲ. 王國維 純文學의 개념과 분류 44
1. 純文學의 개념 44
2. 純文學의 분류 52
1) 서정문학 53
2) 서사문학 56
3) 古典 散文의 위상 65
Ⅳ. 王國維 純文學의 성격 76
1. 내용과 修辭에서 드러나는 소박성 77
2. 정신교육에서 나타나는 실용성 88
3. 감정과 언어의 독창성 103
4. 純文學의 가치를 구현한 심미성 113
Ⅴ. 純文學의 영향 126
1. 감정ㆍ정신력ㆍ美的 기호의 적극적인 견인 작용 126
2. 생존 경쟁과 학술 경쟁에 대한 재조명 136
Ⅵ. 결론 145
附錄 150
參考文獻 156
中文提要 161
ABSTRACT 162
Degree
Doctor
Publisher
제주대학교 대학원
Citation
육안기. (2023). 王國維 純文學論 考察.
Appears in Collections:
General Graduate School > Chinese Language and Literature
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2023-08-14
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