제주대학교 Repository

중국인 학습자를 위한 한국어 관용표현 연구: 실생활 관련 표현을 중심으로

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study on Expression of Korean Language for Chinese Learners : Focus on expressions related to real life
Abstract
관용표현은 둘 이상의 어휘가 결합하여 새로운 뜻을 나타내며, 문어나 구어에서 나타나는 비율이 매우 높다. 따라서 한국어를 모국어로 사용하는 화자들은 일상생활에서 습관적으로 사용하는데, 내국인은 학교 교육이나 일상생활에서 자연스럽게 습득할 수 있는 반면, 외국인은 그렇지 못하기 때문에 학습에 어려움이 따르며 체계적인 교육이 요구된다.
본 연구에서는 한국어 교재 및 TOPIK 기출문제 등 다양한 자료를 참고하여 많은 양의 관용표현을 수집하였다. 또 한국에 거주하고 있는 한국인과 한국어를 공부하는 중·고급 수준의 중국인들을 연구대상으로 하여 앞서 수집한 한국어 관용표현에 대한 사용 빈도와 이해도를 조사하고 그 결과를 살펴보았다. 이를 통해 한국인이 일상생활에서 자주 사용하는 관용표현을 파악하였고, 중국인 학습자의 이해도를 바탕으로 효과적인 학습을 위한 한국어 관용표현 목록을 마련해보았다.|Idiomatic expressions belong to the subclassification of vocabulary and have a very high rate of appearance in written or spoken language, which refers to a semantic unit that combines two or more vocabulary to represent a new meaning. In particular, in the case of idiomatic expressions, Korean speakers habitually use in their daily lives, and Koreans can naturally acquire in school education or daily life, while foreigners cannot, so the learning is difficult and systematic education is required.
In this study, a large amount of idiomatic expressions were collected by referring to various materials such as Korean textbooks and TOPIK questions. In addition, Koreans living in Korea and middle and high-level Chinese studying Korean were studied to investigate the frequency and understanding of the Korean idiomatic expressions collected earlier, and the results were examined. Through this, we identified idiomatic expressions that Koreans often use in their daily lives, and prepared a list of Korean idiomatic expressions for effective learning based on the understanding of Chinese learners.
Author(s)
관완정
Issued Date
2023
Awarded Date
2023-08
Type
Dissertation
URI
https://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000011395
Alternative Author(s)
Guan Wan-Ting
Affiliation
제주대학교 대학원
Department
대학원 한국어교육협동과정
Advisor
신우봉
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1.1. 연구 목적 및 필요성 1
1.2. 선행 연구 2
1.3. 연구 대상 및 방법 12
Ⅱ. 관용표현의 이론적 배경 및 교육 가치 15
2.1. 관용표현의 개념 및 특징 15
2.2. 한중 관용표현의 차이점 21
2.3. 관용표현의 교육 가치 26
Ⅲ. 한국어 교재와 TOPIK에 실린 관용표현 분석 33
3.1. 한국어 교재의 관용표현 33
3.2. TOPIK 기출 문제에서의 관용표현 36
Ⅳ. 한중 관용표현 사용 빈도 조사 및 분석 40
4.1. 관용표현의 조사 목록 선정 및 실시 40
4.2. 관용표현에 관한 한국인 실생활에서의 사용 빈도 분석 45
4.3. 관용표현에 관한 중국인 학습자의 인식 분석 53
4.4. 관용표현에 관한 한중 대조 분석 58
Ⅴ. 결론 68
70
75
76
Degree
Master
Publisher
제주대학교 대학원
Citation
관완정. (2023). 중국인 학습자를 위한 한국어 관용표현 연구: 실생활 관련 표현을 중심으로.
Appears in Collections:
Interdisciplinary Programs > Interdisciplinary Course of Korean Language as a Foreign Language
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
  • 엠바고2023-08-14
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.