제주대학교 Repository

프랑스의 수학 중등교사 양성 과정 및 임용시험 분석

Metadata Downloads
Alternative Title
Analysis of Secondary School Mathematics Teacher Training Course and Qualification Test in France
Abstract
The purpose of this study is to obtain implications by analyzing the mathematics secondary teacher training course and the qualification test in France. For the purpose of this, the research questions were set as follows: What are the characteristics of the training course for secondary school mathematics teachers in France? What are the characteristics of the mathematics qualification test in France? And what implications can be obtained through this study?
To analyze the characteristics of the training process for secondary school mathematics teachers, an examination of the overall structure and features of the MEEF master's program, which is the teacher training program in France, was conducted. Additionally, an investigation was carried out on the educational curriculum, subjects, credits, and field practicum at INSPÉ Toulouse University. In addition, in order to analyze the characteristics of the mathematics qualification test, the overall composition of the qualification test, CAPES, was examined and the previous year's (2022) examination questions
Based on the analysis conducted, the following conclusions were obtained regarding the training process for secondary school mathematics teachers in France. First, the teacher training course in France consists of a graduate master's course. Second, education-related areas account for a large proportion of the curriculum. Third, the field practicum is systematically implemented and managed. Additionally, the following conclusions were reached regarding the written test in France. First, the allocation ratio of math problems and math education problems is the same. Second, the questions in the first written test are interconnected. Third, the questions are presented in a sequential manner, grouped by concepts and topics. Fourth, although the test scope is limited, there are numerous questions, with diverse types and balanced difficulty levels. Fifth, many questions are subdivided into sub-questions. Lastly, the second written examination primarily evaluates the ability to solve real-world problems rather than relying on memorization skills or educational theories.|본 연구는 프랑스의 수학 중등교사 양성 과정과 수학 임용 시험을 분석하여 시사점을 얻는 것을 목표로 한다. 이를 위해 프랑스의 수학 중등교사 양성 과정의 특징은 무엇인지, 프랑스의 수학 임용 시험의 특징은 무엇인지, 그리고 이를 통해 얻을 수 있는 시사점이 무엇인지를 연구 문제로 정하였다.
프랑스의 수학 중등교사 양성 과정의 특징을 분석하기 위해 프랑스의 교사 양성 과정인 MEEF 석사 과정의 전반적인 구성과 특징을 살펴보고 INSPÉ Toulouse 대학의 교육 과정과 교과 및 학점, 현장 실습에 대해 살펴보았다. 그리고 프랑스의 수학 임용 시험의 특징을 분석하기 위해 프랑스의 임용 시험인 CAPES의 전체적인 구성을 살펴보고 2022학년도 기출 문항을 분석하였다.
분석한 내용을 바탕으로 프랑스의 수학 중등교사 양성 과정에 관한 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 프랑스의 교사 양성과정은 대학원 석사 과정으로 이루어진다. 둘째, 교육 과정에서 교육 관련 영역이 큰 비중을 차지한다. 셋째, 현장 실습이 체계적으로 운영된다. 그리고 프랑스의 필기시험에 관한 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 프랑스는 수학 문제와 수학 교육 문제의 배점 비율이 같다. 둘째, 필기시험 1차의 문제가 서로 연계되어 있다. 셋째, 문제가 개념별, 주제별로 묶여 순차적으로 제시된다. 넷째, 시험 출제 범위는 적지만 문항 수가 많고 문제 유형이 다양하고 난이도가 고르게 구성되어 있다. 다섯째, 많은 문제가 소문제로 세분화되어있다. 여섯째, 2차 필기시험에서는 암기 능력과 교육 이론이 아닌 실제 현장의 문제 해결 능력을 중심으로 평가한다.
Author(s)
이우진
Issued Date
2023
Awarded Date
2023-08
Type
Dissertation
URI
https://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000011405
Alternative Author(s)
Lee woojin
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 수학교육전공
Advisor
최병진
Table Of Contents
I. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 문제 2
II. 이론적 배경 3
1. 국가별 교사 양성 과정 및 수학 임용 시험 문항 분석 3
2. 프랑스의 교육개혁 3
III. 연구 방법 및 절차 4
1. 연구 방법 및 절차 4
2. 연구 대상 4
IV. 연구 결과 및 논의 5
1. 프랑스의 수학 교사 양성 과정 5
2. 프랑스의 수학 임용 시험 7
V. 결론 36
1. 프랑스 양성과정 특징 36
2. 프랑스의 필기시험 특징 36
3. 결론 38
참고 문헌 39
Abstract 40
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
이우진. (2023). 프랑스의 수학 중등교사 양성 과정 및 임용시험 분석.
Appears in Collections:
Education > Mathematics Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
  • 엠바고2023-08-14
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.