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호텔리어의 직무스트레스와 직무만족의 관계

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Alternative Title
The Relationship between Job Stress and Job Satisfaction in Hoteliers:The Mediating Effect of Mindfulness
Abstract
This study aims to examine the relationship between job stress, job satisfaction, and mindfulness among hoteliers. It seeks to validate the mediating effect of mindfulness, which has a negative impact on job stress and a positive impact on job satisfaction, with the goal of actively implementing mindfulness programs in hotels to alleviate stress among hoteliers.

Research Question 1: What is the relationship between job stress, job satisfaction, and mindfulness among hoteliers?
Research Question 2: Does mindfulness mediate the relationship between job stress and job satisfaction among hoteliers?

This study was conducted through an online survey, and the target population consisted of a total of 460 employees from nationwide top-tier hotels. The sample was selected through random sampling. Data collection took place over approximately seven days, from March 6th to 12th, 2023. Out of the 460 participants, 38 responses were excluded due to untruthful or time-limited responses, resulting in a final sample size of 422 for analysis. A self-report questionnaire was used, consisting of scales measuring job satisfaction, job stress, mindfulness, and demographic characteristics. The data collected in this study were analyzed using SPSS 18.0 software, and frequency analysis was conducted to examine the general characteristics of the participants. The reliability of the measurement tools used was assessed through Cronbach's α coefficient, and Pearson's product-moment correlation coefficient was calculated to explore the relationships between job stress, mindfulness, and job satisfaction. To examine the mediating effect of mindfulness on the relationship between job stress and job satisfaction, a three-step regression analysis proposed by Baron and Kenny (1996) was employed. The significance of the mediating effect was tested using Sobel's test (Sobel, 1982). Based on these analytical results, the following findings summarize the results of this study.

First, significant correlations were found among job stress, mindfulness, and job satisfaction of hoteliers. There was a significant negative correlation between job stress and job satisfaction, as well as a significant positive correlation between mindfulness and job satisfaction.

Second, mindfulness showed a significant partial mediating effect on the relationship between job stress and job satisfaction among hoteliers.

In conclusion, this study verified that job stress among hoteliers has an impact on job satisfaction and that mindfulness acts as a partial mediator in this relationship. Therefore, the implementation of mindfulness programs in hotels is necessary to enhance job satisfaction among hoteliers and reduce job stress. This study provides valuable insights, and it is expected that the findings will contribute to the implementation of mindfulness programs in hotels to effectively reduce job stress.
|본 연구는 호텔리어가 경험하는 직무스트레스와 직무만족, 마음챙김 간에 어떤 상관관계가 있으며, 호텔리어의 직무스트레스와 직무만족도 간에 마음챙김의 매개효과를 검증하여 호텔리어의 직무만족도를 높이는 마음챙김 프로그램을 적극적으로 운영할 수 있도록 하는 데 그 목적이 있다.

연구 문제 1. 호텔리어의 직무스트레스, 직무만족, 마음챙김의 관계는 어떠한가?
연구 문제 2. 호텔리어의 직무스트레스와 직무만족의 관계에서 마음챙김은 매개하는가?

본 연구는 온라인 조사로 진행되었으며, 모집단은 전국 특1급 호텔 종사자 총 460명을 임의 표집으로 조사하였다. 자료수집은 2023년 3월 6일부터 12일까지 약 7일에 걸쳐 이루어졌으며, 460명 중 불성실 응답 및 응답시간 초과한 38부의 자료를 제외하고 422명의 자료가 회수되어 최종 분석에 사용되었다. 연구의 측정도구는 직무스트레스 척도(총 24문항, 4점 Likert), 직무만족 척도(총 20문항, 5점 Likert), 마음챙김 척도(총 20문항, 5점 Likert)를 사용하였다. 수집한 자료는 SPSS 18.0 프로그램을 사용하여 분석 처리하였고, 대상자의 일반적인 특성을 알아보기 위하여 빈도분석을 실시했다. 사용한 측정 도구들의 신뢰도 분석을 위해 Cronbach's α 계수를 산출하였고, 직무스트레스, 마음챙김, 직무만족도 간의 관계를 살펴보기 위해 Pearson의 적률상관계수를 실시하였다. 직무스트레스와 직무만족도 간의 관계에서 마음챙김의 매개효과를 검증하기 위하여 Baron과 Kenny(1996)가 제안한 3단계 회귀분석을 사용하였다. 마지막 절차로 매개효과의 유의성을 검증하기 위해 Sobel 검증(Sobel, 1982)을 실시했다. 이러한 분석을 바탕으로 본연구의 결과를 요약하면 아래와 같다.

첫째, 호텔리어의 직무스트레스와 직무만족, 마음챙김은 서로 유의미한 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 직무스트레스와 직무만족, 직무스트레스와 마음챙김은 유의한 부적 상관관계가, 마음챙김과 직무만족 사이에는 유의한 정적 상관관계가 나타났다.

둘째, 호텔리어의 직무스트레스와 직무만족의 관계에서 마음챙김은 유의미한 부분 매개효과를 보였다.

연구 결과를 종합해보면 호텔리어의 직무스트레스가 직무만족에 영향을 미치고 그 과정에서 마음챙김이 부분 매개를 한다는 것을 검증함으로써 호텔리어의 직무만족을 높이기 위해 마음챙김 프로그램이 필요하다는 것을 확인하였다는 데 의의가 있다. 또한 이를 통해 호텔에서 마음챙김 프로그램이 시행되어 호텔리어의 직무스트레스 감소에 도움이 되기를 기대한다.
Author(s)
송승미
Issued Date
2023
Awarded Date
2023-08
Type
Dissertation
URI
https://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000011457
Alternative Author(s)
Song, Seung Mi
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 상담심리전공
Advisor
김성봉
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 및 가설 6
3. 연구모형 7
4. 용어의 정의 8
Ⅱ. 이론적 배경 10
1. 직무스트레스 10
가. 직무스트레스의 개념 10
나. 호텔리어의 직무스트레스 11
2. 직무만족 13
가. 직무만족의 개념 13
나. 호텔리어의 직무만족 14
3. 마음챙김 15
가. 마음챙김의 개념 16
나. 호텔리어의 마음챙김 17
4. 변인들 간의 관계 18
가. 직무스트레스와 직무만족의 관계 18
나. 직무스트레스와 마음챙김의 관계 18
다. 마음챙김과 직무만족의 관계 20
라. 직무스트레스와 직무만족의 관계에서 마음챙김의 매개효과 21
Ⅲ. 연구방법 23
1. 연구대상 및 절차 23
2. 측정도구 24
가. 직무스트레스 척도 24
나. 직무만족 척도 25
다. 마음챙김 척도 26
3. 자료처리 및 분석 27
Ⅳ. 연구결과 및 해석 29
1. 주요 변인의 기술통계 29
2. 주요 변인들 간 상관관계 30
3. 직무스트레스와 직무만족 간의 마음챙김 매개효과 검증 31
Ⅴ. 논의 및 결론 33
Ⅵ. 참고문헌 39
Abstract 53
부록(설문지) 56
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
송승미. (2023). 호텔리어의 직무스트레스와 직무만족의 관계.
Appears in Collections:
Education > Counseling Psychology
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
  • 엠바고2023-08-14
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