제주대학교 Repository

내현적 자기애 성향 대학생의 대인관계 유능성 향상을 위한 자기자비 프로그램 개발 및 효과

Metadata Downloads
Alternative Title
Development and Effectiveness of a self-compassion Program for Improve Interpersonal competence in college students with covert Narcissism tendency
Abstract
이 연구는 내현적 자기애 성향 대학생의 유능성 향상을 위한 자기자비 프로그 램을 개발하고 그에 따른 효과를 검증하는 것이다. 이를 위해 전국의 대학생을 대상으로 자기자비 프로그램 개발을 위한 요구조사를 실시하였다. 요구조사 결과 에서 추출된 요인들과 필요성을 분석하여 프로그램의 구체적인 목표를 수립하였 다. 또한, 예비연구를 통하여 프로그램을 수정하고 보완하였으며 전문가 내용 타 당도 조사를 통하여 최종적인 프로그램을 개발하였다.
연구 대상은 J 지역의 대학교를 중심으로 20명의 참여자에게 신청을 받아 실험 집단과 통제집단에 각 10명씩 무선 배정하였다. 실험집단은 주 2회, 매회기 90분, 총 8회기 자기자비 프로그램을 진행하였다. 프로그램 효과를 검증하기 위해 내현 적 자기애, 자기자비, 대인관계 유능성 변인의 설문지를 사전, 사후, 추후 검사의 양적 분석과 내용 분석을 하였다. 그 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 자기자비 프로그램은 프로그램 개발모형 절차에 따라 개발되었고, 목표 달성을 위한 프로그램의 내용과 구성은 적절하였다.
둘째, 자기자비 프로그램은 내현적 자기애 성향 대학생의 내현적 자기애를 완화하였고 자기자비와 대인관계 유능성을 향상시켰다.
셋째, 자기자비 프로그램에 참여한 내현적 자기애 성향의 대학생은 활동내용 및 소감문을 통해 내현적 자기애, 자기자비, 대인관계 유능성에 대해 긍정적인 변화를 경험하였다.
이상과 같이 이 프로그램은 대인관계에서 어려움을 호소하는 내현적 자기애 성향의 대학생들에게 자기자비 훈련을 통해 자기자비를 증진하고, 내현적 자기애 를 완화하여 대인관계 유능성을 향상에 도움이 된다는 것을 양적, 질적 연구를 통해 효과를 검증하였다. 이를 통해 내현적 자기애 성향 대학생의 대학생활 뿐만 아니라 앞으로 사회의 한 성인으로서 삶에 긍정적인 영향을 미칠 수 있을 것으 로 기대한다.
|This study develops a self-compassion program to improve interpersonal competence of college students with covert narcissism tendencies and verifies its effectiveness. To this end, a needs survey was conducted targeting college students across the country to develop a self-compassion program. The specific goals of the program were established by analyzing the factors and needs extracted from the needs survey results. In addition, the program was revised and supplemented through preliminary research, and the final program was developed through an expert content validity survey.
The subjects of the study were 20 participants centered on universities in the J region, and 10 each were randomly assigned to the experimental and control groups. The experimental group proceeded a self-compassion enhancement program for a total of 8 sessions, twice a week, 90 minutes each session. To verify the effectiveness of the program, quantitative analysis and content analysis of pre-test, post-test, and follow-up tests were conducted on the covert narcissism, self-compassion, and interpersonal competence scales. The results of this study are summarized as follows.
First, the self-compassion program was developed according to the program development model procedure, and the content and structure of the program were appropriate to achieve the goal.
Second, the self-compassion program alleviated the covert narcissism of college students prone to covert narcissism and improved self-compassion and interpersonal competence.
Third, college students with covert narcissism who participated in the self-compassion program experienced positive changes in covert narcissism, self-compassion, and interpersonal competence through the activities and testimonials.
As described above, this program provides quantitative and qualitative evidence that it helps improve self-compassion and alleviates covert narcissism through self-compassion training for college students with covert narcissistic tendencies who complain of difficulties in interpersonal relationships, thereby improving interpersonal competence. The effectiveness was verified through research. Through this, it is expected that it will have a positive impact not only on the college life of college students with covert narcissistic tendencies, but also on their lives as adults in society in the future.
Author(s)
이연옥
Issued Date
2024
Awarded Date
2024-02
Type
Dissertation
URI
https://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000011591
Alternative Author(s)
Lee, Yeon Ok
Affiliation
제주대학교 대학원
Department
대학원 교육학과
Advisor
최보영
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 및 가설 7
3. 용어의 정의 7
Ⅱ. 이론적 배경 10
1. 내현적 자기애 10
가. 자기애의 개념 10
나. 내현적 자기애 12
다. 대학생의 내현적 자기애 14
2. 자기자비 15
가. 자기자비의 개념 15
나. 자기자비의 구성요소 16
다. 자기자비와 내현적 자기애의 관계 18
3. 대인관계 유능성 19
가. 대인관계 유능성의 개념 19
나. 대학생의 대인관계 유능성 21
다. 대인관계 유능성과 내현적 자기애의 관계 22
라. 대인관계 유능성과 자기자비 및 내현적 자기애의 관계 23
4. 자기자비 프로그램 25
가. 자기자비 프로그램의 이해 25
나. 자기자비 프로그램의 선행연구 분석 27
다. 자기자비 프로그램과 내현적 자기애 31
Ⅲ. 내현적 자기애 성향 대학생의 대인관계 유능성 향상을 위한 자기자비 프로그램 개발 33
1. 프로그램 개발 모형 33
2. 프로그램 개발 과정 39
Ⅳ. 내현적 자기애 성향 대학생의 대인관계 유능성 향상을 위한 자기자비 프로그램 효과 검증 76
1. 효과 검증 방법 및 과정 76
2. 양적 분석 결과 84
3. 내용 분석 결과 107
Ⅴ. 논의 및 결론
1. 논의 121
가. 프로그램 개발에 대한 논의 121
나. 프로그램 효과에 대한 논의 124
2. 결론 및 제언 128
참고문헌 130
부록 147
Abstract 191
Degree
Doctor
Publisher
제주대학교 대학원
Citation
이연옥. (2024). 내현적 자기애 성향 대학생의 대인관계 유능성 향상을 위한 자기자비 프로그램 개발 및 효과.
Appears in Collections:
General Graduate School > Education
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2024-02-12
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.