제주대학교 Repository

Ludwig van Beethoven의 독일 가곡 분석 및 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
An Analytic Study of German Songs, Adelaide Op.46, Der KussOp.128,and Ich liebe dich WoO.123 by Ludwig van Beethoven
Abstract
본 논문은 필자의 석사과정 졸업 연주 프로그램 중 베토벤의 가곡, 세 곡을 심도 있게 연구한 것이다. 그 음악에 내재된 작곡기법과 표현법을 시와 음악 중 심으로 분석하였다. 가곡의 분석 및 연구에 앞서 독일 가곡의 발달 과정과 베토 벤 가곡의 특징을 문헌으로 조사하였다. 이를 통해 예술가곡에서 베토벤의 의미 와 역할을 이해하고, 베토벤의 음악 분석의 기반을 마련하였다. 독일의 가곡(Lied)은 선율이나 리듬, 피아노 반주 등 음악적인 요소로만 이 루어진 것이 아니다. 시라는 문학적 요소의 역할이 매우 중요하다. 문학과 음악 이 결합된 예술이기 때문에 개인의 감정과 내면의 세계를 중시하는 낭만주의 시 대를 대표하는 음악으로 평가되는 것이다. 예술가곡의 발달 과정에서 베토벤의 가곡들은 특히 고전주의에서 낭만주의로 넘어가는 과도기적인 특징을 보이고 있 어 음악사적으로 중요한 의의를 지니며, 그 가치를 인정받고 있다. 본 논문에서는 베토벤의 가곡 중 많은 사랑을 받은 Adelaide(아델라이데)Op.46, Der Kuss(입맞춤)Op.128, Ich liebe dich(그대를 사랑해)WoO.123를 분석 연 구하였다. 작품 분석에 앞서 독일 예술가곡의 발달 과정과 독일 가곡의 발전을 살펴보며 베토벤 가곡의 위치와 의미를 이해하기 위한 문헌조사를 하였다. 고전주의 시대에 쓰인 베토벤의 가곡은 매우 구조적이고 통일된 주제의 발전 형태를 지니고 있다. 또한 반주가 독립적이며 성악 성부와 대등한 비중을 차지하 며 곡의 분위기를 이끌어 가는 역할을 한다. 이처럼 피아노 반주의 중요성은 음 악사적으로 베토벤이 예술가곡 발달에 기여한 부분으로 그 가치를 인정받고 있 다. 초기에 쓰인 대표적인 가곡 ‘아델라이데’는 이러한 특징을 잘 보여주는 작 품으로 개성적이고 낭만적인 의미에 있어 선구적인 작품이라 할 수 있다. ‘입맞춤’은 남녀의 입맞춤 상황을 피아노 반주부가 익살스러운 분위기로 이끌어가며, 곡의 전반적인 느낌을 주도한다. 피아노 반주의 이러한 역할이 이곡 에서 매우 중요하다. 피아노 반주가 곡의 분위기를 이끄는 역할을 하거나, 성악 성부와 피아노 성부의 주고받는 유형의 진행은 베토벤 이전 시대에는 없었던 것 이다. 이러한 베토벤의 새로운 시도는 예술가곡에 있어 혁신적인 작곡 기법으로 볼 수 있다. ‘그대를 사랑해’는 베토벤의 초기 작품임에도 불구하고, 형식과 표현에서 낭만 시대에 가까운 작품이다. 전주 없이 두 마디가 늘어난 확장된 두도막 형식 이 사용되며, 자유로운 선율 표현 역시 낭만 시대에 가까운 곡이다. 본 논문의 분석 대상인 세 곡은 대중들에게 친숙하기 때문에 오히려 이론적, 문헌적으로 접근하기가 어려웠던 곡이다. 하지만, 각 곡은 베토벤이 추구했던 음 악세계, 특히 고전 시대에서 낭만 시대로 전환되며 변화되었던 그의 작곡 기법이 그대로 나타나는 것을 확인할 수 있었다. 연주자들이 곡을 연주함에 있어 이러한 이론적 배경을 기반으로 곡을 해석하고 연주하는 것은 매우 중요하다. 이 논문이 그리고 이 논문의 방향이 베토벤의 가곡 연구에 도움이 될 수 있기를 바란다.|This study is an in-depth investigation of three of Beethoven's songs performed in the author’s master's degree graduation program. The composition techniques and expression methods inherent in the music were analyzed, focusing on poetry and music. Before studying and researching the selected songs, the development of German songs and the characteristics of Beethoven's songs were investigated through literature. This helped in understanding Beethoven's role and significance in art songs and laid the foundation for analysis of Beethoven's music.
The German lied comprises musical elements such as melody, rhythm, and piano accompaniment. However, there is more to include. The literary component of poetry plays an important role. Since lied is an art combining literature and music, it is evaluated as music representing the Romantic period, when emphasis was placed on individual emotions and the inner world. In the development of art music, Beethoven's songs especially show transitions from classicism to romanticism, which makes them significant and recognizable in music history.
Among many of Beethoven's beloved songs, this study focuses on the analysis of Adelaide Op.46, Der Kuss (The Kiss) Op.128, and Ich liebe dich (I Love You) WoO.123. Before the analysis, a literature survey was conducted to understand the position and meaning of Beethoven's songs by discerning the developmental processes of German songs, specifically German art songs.
Beethoven's songs written during the Classical period have a very structured and unified thematic development in their form. In addition, the accompaniment is independent and carries equal weight with the vocal parts, playing a leading role in the song's mood. As such, the importance of piano accompaniment is recognized in music history as Beethoven's contribution to the development process of art songs. 'Adelaide,' a representative song written in the early days, is a work that demonstrates these characteristics and can be said to have pioneered in terms of its individuality and romantic meaning.
In 'The Kiss', the piano accompaniment leads the situation, where a man and a woman are kissing, into a humorous atmosphere, leading the overall feeling of the song. The piano accompaniment plays an essential role in the song. It was not until the emergence of Beethoven that the piano accompaniment led the song's mood, nor was there a progression of exchange between the vocal and piano voices. Beethoven's new attempt can be seen as an innovative composition technique in art music.
Although 'I Love You' is Beethoven's early work, it reflected many characteristics of the Romantic period in its form and expression. An extended two-bar format is used without a prelude, and the free melodic expression is also a property of the Romantic period.
The three songs that are the subject of the analysis have been complex to be approached theoretically and literarily since they are familiar to the public. However, it was confirmed that each song reflects the music that Beethoven pursued, especially his composition techniques that changed with the transition from the Classical period to the Romantic period. Performers need to interpret and perform the song based on this theoretical background as they perform. Hopefully, this study and its investigation direction shall help us understand Beethoven's songs.
Author(s)
김신규
Issued Date
2024
Awarded Date
2024-02
Type
Dissertation
URI
https://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000011695
Alternative Author(s)
Kim Sin Gyu
Affiliation
제주대학교 대학원
Department
대학원 음악학과
Advisor
박웅
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구의 방법과 범위 3
Ⅱ. 이론적 배경 4
1. 독일 가곡의 발달 과정 4
(1) 독일 가곡의 역사 4
(2) 19세기 독일 가곡 7
2. 독일 예술가곡의 음악적 특징 9
(1) 시와 음악과의 결합 9
(2)피아노 반주와 시의 관계 9
3. 베토벤 가곡의 특징과 시기별 작품 11
(1) 베토벤 가곡의 특징 11
(2) 초기 가곡(1782-1802) 12
(3) 중기 가곡(1803-1815) 15
(4) 후기 가곡(1816-1827) 18
Ⅲ. 작품 분석 21
1. Adelaide(아델라이데) 21
(1) 작곡 배경 21
(2) 가사 원문 및 번역 22
(3) 형식과 조성 24
(4) 시와 음악과의 관계 25
2. Der Kuss(입맞춤) 38
(1) 작곡 배경 38
(2) 가사 원문 및 번역 38
(3) 형식과 조성 39
(4) 시와 음악과의 관계 40
3. Ich liebe dich(그대를 사랑해) 49
(1) 작곡 배경 49
(2) 가사 원문 및 번역 49
(3) 형식과 조성 50
(4) 시와 음악과의 관계 50
Ⅳ. 결론 58
참고문헌 60
ABSTRACT 62
Degree
Master
Publisher
제주대학교 대학원
Citation
김신규. (2024). Ludwig van Beethoven의 독일 가곡 분석 및 연구.
Appears in Collections:
General Graduate School > Music
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
  • 엠바고2024-02-12
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.