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한국기업의 베트남 진출에 관한 사례연구

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Alternative Title
A Case Study on Korean Companies Entering the Vietnam Market : Focusing on Samsung Electronics and LG Electronics
Abstract
본 연구는 한국기업인 삼성전자와 LG전자의 베트남 시장 진출전략 및 현지 경쟁전략 등을 분석하기 위한 사례연구이다. 이를 위해 한국과 베트남 간의 협력관계, 베트남의 투자환경 변화, 삼성과 LG의 베트남 진출 동기, 진출과정 및 현지에서의 경쟁전략 등을 탐구하여 양 기업의 성공적인 베트남 진출의 배경과 핵심 성공요인을 살펴보았다. 결과적으로, 두 기업은 독특한 경영전략과 현지 적응 노하우를 바탕으로 베트남 시장에서 강력한 입지를 확보하고 있음이 확인되었다. 연구를 통해 도출한 내용은 다음과 같다.
첫째, 기업의 진출배경과 그 국가의 정치경제적 변화는 밀접한 관계가 있다. 한국과 베트남은 수교를 시작한 이후 계속해서 그 유대관계를 강화해 왔다. 이러한 관계가 지속적으로 발전되면서 베트남 시장에 진출한 한국기업 또한 계속해서 성장했고, 베트남 시장에 긍정적인 영향을 미쳐왔다.
둘째, 베트남의 투자환경은 계속해서 외국기업의 투자를 유치하고 촉진하는 방향으로 나아가고 있다. 베트남의 정치적 안정성, 안정적이고 고성장 중인 경제, 세계 경제와의 통합 확대, 법적 제도 개선과 규제 체계의 강화 등은 외국기업의 투자를 계속해서 유인하는 매력적인 요인이다.
셋째, 삼성과 LG의 베트남 시장에서 성공적인 진출과 발전은 한-베 협력관계의 발전과 밀접한 연관이 있다. 두 기업은 진출동기, 진출과정 및 발전현황, 현지 경쟁정략 등에 대한 각각 베트남 시장에 대한 독립한 진출전략을 채택하였다.
넷째, 삼성과 LG는 각각 베트남 시장에 적합한 진입전략과 경쟁전략을 활용하여 베트남시장에서 성공을 거뒀다. 두 기업은 유사점이 있음에도 불구하고 각자 여전히 베트남에서의 경영전략과 브랜드 형성에서 독특한 특징을 유지하고 있다. 두 기업은 베트남 시장에 진출하고 적응하는 과정에서 창의성과 유연성을 발휘하였다. 특히 CSR과 R&D에 대한 장기적인 헌신과 다짐은 양사가 베트남 시장에서 강력한 존재감을 유지하며 구축하는 데 핵심적인 역할을 하고 있다.
마지막으로 한국기업이 베트남 시장에 효율적으로 진출하기 위해서는 진출방식 결정, 전망 진출업종 고려, 적합한 투자입지 선정, 효과적인 경영전략 및 양국 협력관계의 이점 및 FTA 활용 등을 포함한 다섯 가지 방안을 고려할 필요가 있다.|This study focuses on the entry and competitive strategies of South Korean companies, specifically Samsung Electronics and LG Electronics, into the Vietnamese market. The study emphasize the cooperative relationship between South Korea and Vietnam, explores changes in Vietnam's investment environment, and investigate the motivations, the process of entry, and local competitive strategies conducted by Samsung and LG in the Vietnamese market. Through the exploration, the study aims to examine the background and key success factors contributing to the successful entry of both companies into the Vietnamese market as well as their competitive advantages in the market. The results indicate that, both companies have successfully established a strong presence in the Vietnamese market by employing unique business strategies and adapting effectively to local conditions. The findings of the study are summarized as follows.
Firstly, the robust relationship between Korea and Vietnam, built on a strong foundation of friendship, is evolving into a globally exemplary cooperative partnership. Currently, it can be considered the golden era of Korea-Vietnam cooperation.
Secondly, Vietnam's investment environment continues to improve due to political stability, a steadily growing economy, increased integration with the global economy, and enhancements in legal system and regulatory frameworks.
Thirdly, the successful entry and development of Samsung and LG in the Vietnamese market are closely related to the advancement of the Korea-Vietnam cooperative relationship. Both companies have adopted independent entry strategies for the Vietnamese market, including entry motivation, entry process and development, local competitive strategy.
Fourthly, Samsung and LG leverage clear strategies tailored to the Vietnamese market. Despite similarities, each company maintains unique features in their business and brand strategies in Vietnam. Both companies have demonstrated creativity and flexibility in their entry and adaptation processes in the Vietnamese market. Long-term commitment and dedication to CSR and R&D play a crucial role in maintaining and building a strong presence for both companies in the Vietnamese market.
Lastly, Korean companies aiming for effective entry into the Vietnamese market should consider five key recommendations, including determining entry methods, considering the prospective industries, selecting suitable investment locations, developing effective management strategies, and leveraging the advantages of bilateral cooperation and others Free Trade Agreements (FTAs).
Author(s)
레티미
Issued Date
2024
Awarded Date
2024-02
Type
Dissertation
URI
https://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000011754
Alternative Author(s)
Le Thi My
Affiliation
제주대학교 대학원
Department
대학원 무역학과
Advisor
고제경
Table Of Contents
제1장 서론 1
제1절 연구배경 및 연구 목적 1
제2절 연구의 구성 및 방법 4
제2장 이론적 배경 및 선행연구 6
제1절 해외직접투자의 이론적 고찰 6
제2절 한국의 베트남 진출에 관한 선행연구 12
제3장 베트남과 한국 간의 협력관계 현황 및 베트남의 투자환경 18
제1절 베트남과 한국 간의 협력관계 현황 18
제2절 베트남의 투자환경 분석 34
제4장 한국기업의 대 베트남 진출 사례분석 48
제1절 삼성전자 48
제2절 LG전자 65
제3절 사례 비교 및 시사점 75
제4절 베트남 진출의 전략 방안 제언 88
제5장 결론 95
제1절 연구결과의 요약 95
제2절 연구의 한계 및 향후 연구방향 98
참고문헌 100
Degree
Master
Publisher
제주대학교 대학원
Citation
레티미. (2024). 한국기업의 베트남 진출에 관한 사례연구.
Appears in Collections:
General Graduate School > International Trade
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
  • 엠바고2024-02-12
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