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포스트 코로나 시대 디지털 전환에 따른 우리나라 전시산업의 경쟁력 제고 방안에 관한 연구

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Alternative Title
A Study on Enhancing the Competitiveness of the Korean Trade Exhibition Industry in the Post-COVID Digital Transformation Era
Abstract
The changes of the past three years due to COVID-19 have brought about significant transformations in the ecosystem of the trade exhibition industry. The pandemic led to frequent cancellations or postponements of trade shows, resulting in massive economic losses for exhibition businesses, convention centers, and related industries. Consequently, regional lockdowns in various countries have driven the emergence of online and online-offline hybrid alternative to traditional offline formats, setting new standards for the market. Therefore, COVID-19 has become a pivotal point in accelerating the digital transformation of the exhibition industry. This research analyzes the market, relevant cases, and other aspects of the rapidly changing global exhibition industry in the post-pandemic era, primarily through literature review. The research highlights the increasing volatility of the exhibition industry market after the pandemic, particularly concerning issues related to infrastructure and software development for digital capabilities. By analyzing the pre- and post-pandemic situations through existing research, the study proposes future industry directions and strategies for enhancing the competitiveness of the Korean trade exhibition industry. Digital transformation has become a necessity, not a choice, for businesses in the exhibition industry. Companies require long-term strategies to address digital transformation and find sustainable models to adapt to industry trends. Flexible support from the government is crucial to establish regulations, build networks for exhibition organizers, and develop standard manuals to create a stable foundation for sustainable development. Additionally, establishing comprehensive plans, including building digital infrastructure for the exhibition industry through R&D development and support and providing continuous IT-related education, are necessary to improve and adapt to societal changes and trends. Finally, government agencies, local authorities, and exhibition-related associations, as key policy institutions for the exhibition industry, must recognize the current transformations caused by COVID-19. They should actively strive to revitalize the trade exhibition industry by preparing realistic and direct measures to support small and medium-sized enterprises (SMEs), the primary exhibition organizers, in their digital transformation and transition to hybrid exhibitions, alongside establishing long-term support policies.
Author(s)
강태빈
Issued Date
2024
Awarded Date
2024-02
Type
Dissertation
URI
https://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000011790
Alternative Author(s)
Kang Tae bin
Affiliation
제주대학교 경영대학원
Department
경영대학원 무역학과
Advisor
허윤석
Table Of Contents
제 1 장 서 론 1
제1절 연구의 배경과 목적 1
제2절 연구의 방법과 구성 3
제 2 장 이론적 배경 4
제1절 전시산업 4
1. 전시산업의 정의 4
2. 전시산업의 효과 5
3. 전시산업의 기능 8
4. 전시산업의 운영 12
제2절 디지털 전환 15
1. 디지털 전환의 정의 15
2. 디지털 전화의 영향 18
3. 전시산업의 디지털 전환 21
제3절 선행연구 24
제 3 장 포스트 코로나 시대 전시산업 현황 28
제1절 COVID-19 이전 전시산업 28
1. COVID-19 이전 국내 전시산업 28
2. COVID-19 이전 글로벌 전시산업 31
제2절 팬데믹 시대 전시산업 38
제3절 포스트 코로나 시대 전시산업 41
1. 포스트 코로나 글로벌 전시산업 41
2. 포스트 코로나 국내 전시산업 47
제 4 장 포스트 코로나 시대 디지털 전시산업과 우리나라 전시산업 현황 55
제1절 포스트 코로나 시대 전시산업의 디지털 전환 55
1. 글로벌 전시산업의 디지털 기술 56
2. 포스트 코로나 시대 전시산업의 디지털 전환 57
제2절 해외 디지털 전시 사례 60
1. 전시회 디지털 기술 현황 및 사례 60
2. 해외 전시회의 디지털 전환 사례 62
3. 해외 전시장의 디지털 전환 현황 및 사례 66
제3절 포스트 코로나 시대 우리나라 전시산업 현황과 문제점 70
1. 포스트 코로나 시대 우리나라 전시산업 현황 70
2. 포스트 코로나 시대 우리나라 전시산업의 문제점 73
제 5 장 우리나라 전시산업 경쟁력 제고 방안 75
제 6 장 결론 78
참고문헌 81
Abstract 90
Degree
Master
Publisher
제주대학교 경영대학원
Citation
강태빈. (2024). 포스트 코로나 시대 디지털 전환에 따른 우리나라 전시산업의 경쟁력 제고 방안에 관한 연구.
Appears in Collections:
Graduate School of Business Administration > International Trade
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
  • 엠바고2024-02-12
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