제주대학교 Repository

Dictogloss활동을 통한 영어 쓰기 능력 향상 방안

Metadata Downloads
Alternative Title
How to Improve Writing Skills through Dictogloss Activities
Abstract
오늘날 영어교육의 궁극적 목표는 의사소통능력을 기르는데 있다. 이를 위하여 듣기, 말하기, 읽기, 쓰기의 네 가지 기능을 균형 있게 발달시켜야한다. 그런데 오늘의 교육현장에서는 이 네 가지 기능 중에서 쓰기 지도는 다른 언어기능들의 지도에 비해 소홀히 다루어지고 있는 실정이다. 쓰기 지도는 사고력배양이나 의사소통 능력 개발 등에 있어 중요한데도 학습자들의 쓰기 능력을 향상시키기 위한 쓰기지도에 관련된 연구는 부족하다.
이에 따라 필자는 본 연구에서 이전의 통제 글쓰기, 유도 글쓰기와는 다른 새로운 형식의 쓰기 학습인 Dictogloss활동을 실시함으로서 중학교 영어 학습자들이 쓰기능력을 향상시키는데 목적을 두었다. 본 연구를 위하여 제주도 J남자 중학교 3학년 2개 학급 88명을 대상으로 14주간 6회에 걸친 실험 수업을 하였다. 실험집단은(44명) Dictogloss활동을 통한 쓰기 학습을 하였고, 비교집단은(44명) Dictogloss활동 없이 일반적인 쓰기 학습을 했다. 효율적인 수업을 위하여 실험수업 전에 수준이 각기 다른 학생들의 성적을 분석하여 고른 분포를 보이도록 그룹을 조직하였고 각 그룹에는 리더와 기록자를 선정하여 활동이 원활하게 이루어지도록 하였다. Dictogloss활동 주제는 학습자가 영어 교과시간에 영어 학습을 하는데 사용하고 있는 중학교 3학년 교과서(Middle School English 3(천재교육))의 학습목표로 주어진 언어구조이며, 이미 학습자들이 학습한 언어구조를 이해하고 활용하기 위한 목적으로 해당 언어구조가 나와 있는 이야기를 다양한 읽기 자료에서 선정하였다. Dictogloss활동은 소집단 활동을 통한 적극적인 상호작용을 통하여 각 집단에 주어진 재구성의 과업을 이루어내야 하는 기법이므로 가장 활동이 우수한 집단에게 도서상품권 등의 보상을 주어 적극적으로 임할 수 있도록 하는 동기를 부여하였다.
Dictogloss활동이 중학교 영어 학습자들의 영어 쓰기 능력 향상에 도움이 됨을 살펴보기 위하

※ 본 논문은 2008년 8월 제주대학교 교육대학원 위원회에 제출된 교육학 석사학위 논문임.


여, Dictogloss활동 자체가 학생들의 영어 쓰기능력 향상에 유의미한 학습활동이라는 가설 1은 실험집단과 비교집단에 실험 전, 후에 각각 실시한 자유 작문 평가 결과를 t-test에 따른 유의도를 통해 검증하였다. Dictogloss활동은 재구성과정을 통해 자연스럽게 문법을 학습하게 되어 언어형태의 정확성을 확립하는데 도움을 준다는 가설 2는 6회에 걸쳐 실시한 학생들의 그룹별 작문을 통하여 나타난 오류분석과 옳은 문장의 수를 분석하여 검증하였다. 오류의 수는 감소하고 옳은 문장은 그 수가 증가하여 Dictogloss활동이 쓰기 능력 향상에 도움이 된다는 결과를 얻었다. 마지막으로 영어쓰기 학습에 대해 긍정적으로 태도가 변할 것이라는 가설 3을 영어 학습 태도에 관한 사전·사후 설문 조사를 통하여 검증하였다. 두 집단 모두 쓰기를 어렵게 생각하고 있고, 쓰기를 못한다고 생각하고 있지만 실험 후 실험집단 학생들은 모둠별 쓰기활동이 재미있으며, 혼자 할 때보다 덜 부담스러우며, 영어쓰기에 자신감이 생길 것이라고 응답하는 긍정적인 변화를 보였다.
이 실험 연구 결과를 종합해 볼 때, Dictogloss활동을 통한 쓰기 지도는 중학교 영어학습자들의 쓰기 능력과 영어 학습에 대한 태도에 긍정적인 도움을 주는 유의미한 학습활동임을 알 수 있다.
그러나 학습자들의 쓰기 능력뿐만 아니라 다른 의사소통기능을 향상시켜줄 수 있는 방법인 Dictogloss활동이 영어 학습에 있어서 그 효과를 얻기 위하여 교사들은 학생수준에 맞는 양질의 내용과 자료를 선정하고, 수업 계획을 철저히 세워야한다. 또한 이 수업자체를 긍정적으로 인식하고 이를 효과적으로 활용하려는 교사의 의지와 노력이 있어야 할 것이다.
Today the ultimate aim of English education is developing communicative competence of learners by improving listening, speaking, reading and writing integratively. But The writing skills have been given the lowest priority among English language skills in chalkfaces.
The purpose of this study is to show how English writing skills of middle school students can be improved through Dictogloss activities.
Dictogloss activities are different from other writing activities which students have been taught. They are student-centered, in that students can work in groups.
To practically investigate whether Dictogloss activities will improve middle school students' English writing skills, three hypotheses are set: (1) Experimental group will improve their writing skills more than the control group. (2) Dictogloss activities will give students more opportunities to acquire grammar in context. (3) The experimental group will show higher interest and confidence than the control group in learning English and writing skills.
For this study, the experiment was carried out for 14 weeks, from the second week of April to the third of July 2007. Eighty-eight students were selected as subjects of this study and then they were divided into two groups, experimental

※ A thesis submitted to the Committee of the Graduate School of Education, Cheju National University in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Education in August, 2008.
and control groups. Experimental group (44students) had Dictogloss activities
while the control group didn't.
To examine hypothesis 1, both groups took free composition test with the same title. The results of two groups' free composition test showed that experimental group got higher scores than control group did. To prove the effectiveness for the betterment of English writing skills, their scores were statistically analysed using an authentic statistic program, t-test. It was proved that Dictogloss activities were very meaningful learning tools to improve middle school students' English writing skills.
To examine hypothesis 2, students' writings were analysed. It was shown that students wrote stories using their grammatical competence. To examine hypothesis 3, students were asked to fill out a questionnaire about the attitude toward learning English. The survey showed us that students had a positive attitude toward Dictogloss writing activities and it also showed us that students thought Dictogloss activities were a good way to improve their writing skills.
To conclude, Dictogloss is a meaningful learning tool to improve middle school students' English writing skills and to make students have a positive attitude toward English learning. Dictogloss activities are a way to improve students' other communicative skills as well as their writing skills.
With the successful effects of Dictogloss in English teaching, however, teachers should prepare the teaching materials and plan the lesson throughly. If teachers keep studying about Dictogloss and try to use it in class, it can be a very useful way improve students' communicative competence as well as English writing skills.
Author(s)
金恩希
Issued Date
2008
Awarded Date
2008. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000004373
Alternative Author(s)
Kim, Eun-Hee
Department
교육대학원 영어교육
Advisor
玄琬松
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1

Ⅱ. 이론적 배경 4
1. 쓰기지도 4
1.1 쓰기의 본질 4
1.2 쓰기지도의 중요성 6
1.3 쓰기지도의 원칙 8
2. 받아쓰기 9
2.1 받아쓰기의 의의 9
2.2 받아쓰기 활용의 이점 10
2.3 받아쓰기를 활용한 쓰기 활동유형 11
3 Dictogloss활동 의의 13
3.1 Dictogloss의 개념 13
3.2 Dictogloss의 특징 15
3.3 Dictogloss의 단계 16
3.4 Dictogloss의 효과 17

Ⅲ. Dictogloss활동 지도 실제 20
1. 연구 동기 20
2. 연구 대상 21
3. 가설 설정 22
4. 지도 방법 23
5. 지도 과정 25
5.1 Dictogloss활동 학습주제 26
5.2. Dictogloss활동의 실제 27
1) 준비단계 27
2) 듣기단계 29
3) 재구성 단계 및 분석과 교정 단계 33

Ⅳ. Dictogloss 활동 지도 분석 및 논의 37
1. 가설 1의 검증 37
2. 가설 2의 검증 39
3. 가설 3의 검증 43
3.1 영어전반에 대하여 44
3.2 쓰기에 대하여 46
3.3 쓰기 활동 유형에 대하여 48
3.4 모둠별 쓰기 활동이 영어쓰기에 도움이 되는 정도 49

Ⅴ. 결론 및 제언 52

참 고 문 헌 54
ABSTRACT 57
〈 부 록 1 〉 59
〈 부 록 2 〉 60
〈 부 록 3 〉 63
〈 부 록 4 〉 66
〈 부 록 5 〉 67
〈 부 록 6 〉 71
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
金恩希. (2008). Dictogloss활동을 통한 영어 쓰기 능력 향상 방안
Appears in Collections:
Education > English Language Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.