제주대학교 Repository

다중지능이론을 통한 영어 학습부진학생의 지도 방안

Metadata Downloads
Alternative Title
Effective Way to Teach Slow-Learners of English Based on Multiple Intelligence Theory
Abstract
제7차 교육과정은 21세기의 세계화, 정보화 시대를 주도할 자율적이고 창의적인 인간상을 길러내는데 그 목적을 두고 있다. 단일화된 전통적 교사 중심의 수업에서 벗어나 학습자들의 개인차를 존중한다. 즉, 학습자들의 다양성을 중시하여 자기 주도적 학습능력 신장 및 개인의 흥미와 적성을 고려하여 학습의 결손을 줄이고자 한다.
이 같은 제7차 교육과정의 근본 취지를 살려, 본 논문에서는 다중지능이론을 적용하여 학습부진아의 영어학습의 효과를 알아보고자 하였다. 인간의 지능은 단일한 능력이 아닌 다수의 능력으로 구성되며, 각각의 능력들은 상대적으로 중요하다는 것이 다중지능이론의 핵심이다. 다중지능이론은 언어지능이나 논리-수학적 지능이 뛰어나지 않더라도 학습자는 다중지능의 다른 영역에서 뛰어날 수 있음을 시사한다. 특히 학업부진학생의 경우, 개인의 우세한 지능에 중점을 두어 교수학습이 이루어진다면 영어 학습 능력을 신장시킬 수 있다.
다중지능이론을 적용한 영어 수업의 효과성을 알아보기 위하여, 학기 초에 실업계고등학교 1학년을 대상으로 23명의 학습부진아 집단을 선정하였다. 그리고 다중지능 검사를 실시하여, 해당 학생들의 우세지능을 공간지능, 신체-운동적 지능, 음악적 지능, 그리고 대인관계 지능으로 파악하였다. 이 지능들을 중심으로 하는 교수학습활동을 계획하여 수업을 실시하였다. 그 결과, 언어적 지능과 논리-수학적 지능을 중시하는 전통적인 수업 방식을 실시하였던 다른 2개의 통제반과 다르게, 학습부진아 집단의 성적이 향상됨을 알 수 있었다.
결과적으로, 학습자 개인의 우세지능 영역에 맞춘 교수학습을 구안하여 적용하였을 때, 영어 학습에 긍정적인 효과가 있었다. 이는 교과학습부진학생들의 학업 향상을 위해서 다중지능이론을 적용한 교수법의 개발과 대안적인 평가가 필요함을 시사한다. 학습자 개개인에게 적합한 지능을 토대로 한 효과적인 학습전략은 교과부진학생들로부터 보다 많은 참여와 학습동기, 학습에의 자신감을 부여할 것이다.
The main goal of the 7th National Curriculum is to offer students the opportunity to cultivate their autonomous and creative minds and understanding of the world. The 7th National Curriculum in English is designed to help students develop the communicative confidence as English learners. For this, teaching strategies have changed from teacher-centered teaching to student-centered teaching in which students have a high motivation to learn. In addition, the national curriculum emphasizes that individual needs should be taken into consideration in English teaching to help students develop their various English skills.
The purpose of this thesis is to study how the Multiple Intelligence Theory(MIT) works for the slow-learners to achieve the academic purposes presented at the 7th curriculum. MIT, advocated by Gardner(1983), is mainly based on the assumption that human beings have eight different kinds of intelligences. Equal emphasis is given to each of them. These intelligences can account for a broader range of human potential. Thus, each individual manifests varying levels of these intelligences. This study applies the teaching principles of MIT to the actual English class which consists of slow-learners who are not developed in linguistic and logical intelligences. This starts from the basic assumption that varying teaching strategies would be of great help to slow-learners if they have different levels of intelligences.
A group of 23 slow-learners were the subjects of the present study. It took 5 months from the beginning of the semester. Multiple dimensions of intelligences were measured to check slow-learners' higher intelligences. For this study, the experimental group was taught through the teaching-learning methods of MIT with the special focus on spatial, bodily-kinesthetic, musical and interpersonal intelligences. Compared to other two controlled groups, the target group has made some progresses in English learning by the end of the semester.
To sum up, the teaching-learning activities based on MIT were found to be more effective in helping slow-learners improve their English abilities. The result shows that various teaching-learning strategies are introduced in the actual English class to encourage students to complete the intended activities. Students understand expectations and are encouraged to use self-assessment measures in student-centered learning. Taken all together, this study suggests that some efforts have to be made to develop diverse teaching strategies. Teaching in consideration of individual difference internally triggers students to activate their positive attitude toward leaning English.
Author(s)
강현이
Issued Date
2008
Awarded Date
2008. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000004166
Alternative Author(s)
Kang, Hyun Yi
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 영어교육
Advisor
김종훈
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 = 1
Ⅱ. 학습부진학생과 다중지능이론 = 4
1. 학습부진학생의 개념과 원인 = 4
1.1 학습부진학생의 개념 = 4
1.2 학습부진의 원인 = 5
1.3 학습부진학생을 위한 수업활동 = 6
2. 다중지능이론의 개념과 교수학습활동 = 10
2.1 다중지능이론의 개념 = 10
2.2 다중지능이론 활용 교수학습 활동 = 17
Ⅲ. 다중지능이론의 영어수업에의 적용 = 22
1. 다중지능이론을 적용한 수업 = 22
1.1 다중지능이론을 적용한 수업의 구성 = 22
1.2 다중지능이론을 적용한 교수학습 활동 = 24
2. 연구 절차 = 27
2.1 연구 대상 선정 = 27
2.2 연구 가설 = 28
2.3 개인별 다중지능 검사 = 28
2.4 연구 절차 = 30
3. 수업 실제 = 31
3.1 교재 구성 = 32
3.2 다중지능이론을 적용한 학습자료 개발 = 34
Ⅳ. 다중지능이론을 적용한 수업 결과 분석 = 39
1. 지필평가 성적 비교 = 39
2. 성적 분석 = 39
2.1 관광외국어과 = 40
2.2 관광골프관리과 = 43
2.3 실험군 집단 = 47
2.4 세 집단 비교 = 51
3. 가설 검증 = 53
Ⅴ. 결론 = 55
참고문헌 = 58
Abstract = 61
다중지능 검사지 = 63
영어능력기본검사 Ⅰ(읽기) = 70
영어능력기본검사 Ⅱ(쓰기) = 75
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
강현이. (2008). 다중지능이론을 통한 영어 학습부진학생의 지도 방안
Appears in Collections:
Education > English Language Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.