제주대학교 Repository

문학의 기본요소를 활용한 영어 단편소설 읽기 학습방안

Metadata Downloads
Alternative Title
A Way of Reading English Short Stories by Scanning on English Literary Elements
Abstract
지구촌 시대의 공용어로 자리 잡고 있는 영어의 중요성은 아무리 강조해도 지나치지 않다. 영어의 유창성을 확보하기 위해 가장 필요한 것은 그 언어를 사용할 수 있는 환경이지만 우리나라와 같은 EFL환경에서는 교실과 같은 영어 학습 현장을 떠나면 영어를 사용할 수 있는 기회가 거의 없다. 그러므로 최대한 영어에 노출될 수 있는 환경 조성이 필요한데, 그 일환으로 영어 문학작품을 많이 읽는 것을 들 수 있다.
-ⅰ- 문제는 학생들이 사고력과 창의력을 발전시키는 문학작품 읽기를 좋아하지 않는 것이다. 특히, 영어로 읽는 경험을 축적하지 못한 학생들은 능숙한 독자가 되는 지름길인 독서에 스스로 동기부여를 하지 않는다. 더 많이 읽으면 읽을수록 가속도가 붙어 더 많이 읽게 되고 지속적인 연습과 다독을 통해서 읽기 능력이 개발될 것은 자명하다. 그러므로 효율적이고 효과적인 문학작품 읽기 전략을 개발시켜 다독을 실천하게 함으로서 학생들의 영어 학습능력을 신장시켜주는 것이 필요하다.
어떤 교사도 학생들이 문학작품을 읽으며 즐기는 것을 마다하지는 않을 것이다. 그러나 효과적이고 효율적으로 다독을 즐기며 읽기 능력을 신장시키기는 것은 쉽지 않은데 무엇보다 현 교육과정이 이미 듣기, 말하기 위주로 채워져 있어서 따로 시간을 내기가 쉽지 않기 때문이다. 학교 교육은 학생들의 기호에 맞게 학습하는 것 보다는 입시에 초점을 맞추도록 하고 있다. 비록 학생들이 관심이 있어 스스로 문학작품을 읽고 싶다 하더라도 학교 교육의 압박감으로 인해 용기를 내지 못하는 것이 현실이다.
이 논문에서는 세 가지 목적, 즉 영어 읽기교육 텍스트로서 영미단편소설을 선정하여 문학요소 중심의 '찾아읽기'를 통하여 영어독해능력을 신장하고 더 나아가 장기적인 학습동기를 유발하고자 한다. 또한 단순히 영미단편소설을 흥미위주로 읽는 데 그치는 것이 아니라, 실제 수학능력시험에서 요구하는 분석능력을 키우기 위해서 '문학의 기본 요소를 중심으로 찾아 읽기 전략'을 사용함으로써 글의 비판적 이해력을 높이고자 한다. 글을 비평적으로 이해하기 위해서 중요한 활동은 문학의 기본요소인 배경, 분위기, 구성, 인물, 구조, 문체, 주제 등을 파악하는 것이다.
이 연구에서는 문학의 요소와 찾아 읽기 전략에 대한 이론적 배경 및 문헌을 고찰해 보았고, 제임스 조이스(James Joyce)의 영문 단편소설인 「애러비」(Araby) 를 선정하여 문학의 기본요소를 중심으로 찾아 읽기를 하는 교수·학습 모형을 살펴보았다. 나아가 문학의 기본요소가 읽기 활동에 흥미를 유발할 것인가, 문학의 요소를 통한 찾아읽기 방식이 이해력 향상에 도움이 될 것인가, 문학의 기본 요소 중심의 찾아 읽기 전략이 영어 속독 및 이해력 향상에 도움이 될 것인가를 살펴보았다.
It's vitally important to know how to communicate in English, especially in this age of globalization. However, it's a little bit hard to practice English in Korea because Korea is in an EFL environment. In order to improve students' English abilities, we should prepare an environment which may be exposed in English. The best way is to let them read literary works as often as they can. Scanning and other strategies can be effective in improving students abilities.
However, Students not reading and not liking to read is problematic. It is simplistic but nevertheless true, that the more students read, the better they become at it. Reading must be developed, and can only be developed, by means of extensive and continual practice.
Formal education has a life of its own. For students, it is something that must be gone through, revolving around fulfilling credit requirements and passing examinations, rather than the learning of something that one wants or feels a need to learn. Pedagogical practices also have a life of their own to the extent that they become divorced from the real needs or goals of the students. Second language reading classrooms are no exception to this possibility.
The second language reading lesson can avoid being merely an empty ritual - come to class, read the texts, do the exercises, leave class, return to real life - by addressing the two aims of students reading a great deal and enjoying reading. But their satisfaction would be even greater if their students also left their classes reading and enjoying the process.
English short stories are one of the best reading materials for high school students in that it has classical value for most readers and its length is usually appropriate for the limited class. Therefore, this study has selected an English short story and let students scan the important facts such as character, theme, plot, atmosphere, setting and improve the reading and the language of English abilities.
The reading text of this study was James Joyce's ″Araby". In order to measure student's response and the effectiveness of the newly devised teaching and learning method, three instruments were used: a pre-experiment evaluation test, a post-experiment questionnaire and a post-experiment evaluation test.
The major findings are as follows:
1) Students were motivated to read by scanning the essential factors of literary works.
2) Most students developed their reading abilities by scanning the essential factors of literary works.
3) Students were motivated to read more English literary works.
Author(s)
李知泳
Issued Date
2008
Awarded Date
2008. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000004378
Alternative Author(s)
Lee, Ji-young
Department
교육대학원 영어교육
Advisor
卞鐘民
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구의 제한점 3

Ⅱ. 이론적 배경 4
1. 문학텍스트와 읽기 자료 4
2. 읽기 자료로서 영어단편소설의 특징 11
3. 문학의 기본요소 12
4. 읽기 유형으로서의 찾아 읽기(Scanning) 17

Ⅲ. 문학의 기본요소 찾아 읽기 교수-학습 모형 구성 20
1. 독해 자료 구성 20
2. 「애러비」의 문학의 기본 요소 21
3. 문학의 기본요소 중심의 찾아 읽기 교수-학습 모형 26

Ⅳ. 연구문제 및 가설 33

Ⅴ. 연구 방법 34
1. 실험 대상 및 실험기간 34
2. 실험처치 35
3. 측정도구 및 실험설계 35
4. 가설 검증 및 자료 처리 36

Ⅵ. 결과 및 해석 40
1. 읽기의 동기 유발과 문학작품에 대한 관심도 증가 40
2. 문학의 기본 요소 중심의 읽기 학습과 이해력의 상관관계 42
3. 문학요소를 찾아 읽기를 가르친 후, 후속학습의 영향 44

Ⅶ. 결론 및 제언 45

Bibliography 48
ABSTRACT 50
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
李知泳. (2008). 문학의 기본요소를 활용한 영어 단편소설 읽기 학습방안
Appears in Collections:
Education > English Language Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.