제주대학교 Repository

부모의사소통프로그램이 어머니의 양육효능감과 양육스트레스에 미치는 효과

Metadata Downloads
Alternative Title
The Effect of Parent Communication Program on Parenting Efficacy and Parenting Stress of Mothers
Abstract
본 연구는 초등학생 자녀를 둔 어머니를 대상으로 부모의사소통프로그램을 실시하여 실시 전과 실시 후 어머니의 양육효능감과 양육스트레스의 변화를 살펴보고 부모의사소통프로그램의 효과를 파악하는데 그 목적이 있다.

이와 같은 연구의 목적과 관련하여 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.

연구문제 1. 부모의사소통프로그램이 어머니의 양육효능감에 어떤 효과가 있을 것인가?
연구문제 2. 부모의사소통프로그램이 어머니의 양육스트레스에 어떤 효과가 있을 것인가?

본 실험 연구를 통해 얻어진 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.

첫째, 부모의사소통프로그램에 참여한 어머니의 양육효능감의 사전, 사후 비교 검증 결과 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이는 부모의사소통프로그램이 어머니의 양육효능감 향상에 긍정적인 도움이 되었음을 나타낸 것이라 하겠다.
둘째, 양육효능감의 하위영역 중 전반적인 양육효능감, 건강하게 양육하는 능력, 의사소통 능력, 학습지도 능력의 영역에서 사전에 비해 사후 유의미하게 향상된 것으로 나타났다. 이는 의사소통이 일상적인 생활 속에서 이루어지는 것으로 자녀의 활동 전반에 영향을 주며 자녀와 부모의 우호적인 관계 형성에도 도움이 되고 있음을 나타내는 것이라 할 수 있다. 더불어 이러한 긍정적인 관 계속에서 자연스럽게 학업성취 결과가 높아지는 현상이 나타나고 있는 것이라 볼 수 있다.
셋째, 부모의사소통프로그램에 참여한 어머니의 양육스트레스에 대한 사전, 사후 비교 검증 결과 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이는 의사소통을 통하여 서로 간 친밀감이 형성되고, 서로를 이해하며 신뢰하고 존중하는 분위기가 형성되어 자연스레 양육스트레스가 감소하는 효과를 나타내고 있는 것이다.
넷째, 양육스트레스의 하위 영역 중 자녀의 기질과 관련된 스트레스의 영역에서 사전에 비해 사후 유의미하게 감소된 것으로 나타났다. 프로그램을 통하여 자녀를 자연스럽게 이해하게 되고, 일상적인 의사소통에서 서로를 배려하며 존중하는 분위기를 형성하여 자녀의 기질을 인정함으로써 이와 관련된 스트레스가 감소되는 결과를 나타내었다.

이와 같은 연구 결과를 중심으로 다음과 같은 결론과 제언을 한다.
부모의사소통프로그램을 참여한 실험집단은 비교집단에 비해 양육효능감의 증가와, 양육스트레스의 감소에 긍정적인 효과가 나타났으며 프로그램 실시 결과 부모의 의식 변화에 따른 행동 변화를 통하여 자녀에게 도움을 주며 이는 다시 부모의 역할 형성에 도움이 되었다고 볼 수 있다. 의사소통이 쌍방통행이란 점을 생각해 볼 때 청소년들을 대상으로 다양한 의사소통프로그램 운영이 이루어진다면 가정생활, 학교생활 그리고 교우관계에 많은 변화가 있으리라고 예측할 수 있다. 따라서 다양한 수요자의 요구에 부응할 수 있는 의사소통프로그램 개발이 필요하다고 하겠다.
The purpose of this study is to perform a parent communication program targeting the mothers to examine the change of parenting efficacy and parenting stress of mothers before and after performing the program as well as to identify the effect of parent communication program.

In relation to such purposes of the study, the following study questions have been set up.

Study Question 1. What effects would the parent communication program have on the parenting efficacy of mothers?
Study Question 2. What effects would the parent communication program have on the parenting stress of mothers?

The results of study gained through this experimental study are summarized as follows.
First, a significant difference was shown as a result of performing a comparative verification of the parenting efficacy by mothers who have participated in the parent communication program before and after performing the program. This indicates that the parent communication program has become a positive assistance in the parenting efficacy of mothers.
Second, the categories of overall efficacy, ability to raise healthy children, communication ability and study guidance ability among the subcategories of parenting efficacy were shown as being significantly improved after performing the program compared to previous performing the program. This indicates that the communication takes place in daily life to influence the activity of children in general and also this helps to form a friendly relationship between parents and children. In addition, it could be considered as the aspect of the scholastic achievement naturally getting higher within such positive relationship.
Third, a significant difference was shown as a result of performing a comparative verification of the parenting stress by mothers who have participated in the parent communication program before and after performing the program. This indicates that the effect of naturally reducing the parenting stress as the intimacy is formed through communication while an atmosphere of understanding, trusting and respecting each other is formed.
Fourth, the categories of stress related to the temperament of the child among the subcategories of parenting stress was shown as being significantly reduced after performing the program compared to before performing the program. The result of related stress being reduced was shown by naturally understanding the child through the program and accepting the temperament of child as an atmosphere of caring and respecting each other in daily communication is formed.

Based on the study results above, the following conclusion and suggestions are presented.
The experiment group that has received the parent communication program has shown a positive effect on the increase of parenting efficacy and decrease of parenting stress when compared with the comparative group while becoming helpful to the child through the change of behavior followed by change of awareness by parents as a result of performing the program and this once again could be seen as becoming helpful in forming the role of a parent. Considering the fact that communication is two-way, it could be predicted that there would be a lot of change in the family life, school life or social relationship if various communication programs are operated targeting the adolescents. Therefore, the development of communication programs to satisfy the demand of various consumers would be necessary.
Author(s)
김정효
Issued Date
2010
Awarded Date
2010. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000005061
Alternative Author(s)
Kim, Jeong Hyo
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 상담심리
Advisor
허철수
Table Of Contents
목 차

Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 문제 및 가설 4

Ⅱ. 이론적 배경 5
1. 부모교육과 부모-자녀 의사소통 5
2. 어머니의 양육효능감 9
3. 어머니의 양육스트레스 11
4. 부모의사소통프로그램 15

Ⅲ. 연구 방법 19
1. 연구 대상 19
2. 연구 설계 19
3. 측정 도구 20
4. 연구 절차 22
5. 자료 처리 22

Ⅳ. 연구 결과 및 해석 23
1. 연구 대상에 대한 동질성 검증 23
2. 결과해석 25

Ⅴ. 요약, 결론 및 제언 36
1. 요약 36
2. 결론 39
3. 제언 40

참 고 문 헌 42
Abstract 49
부 록 52
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
김정효. (2010). 부모의사소통프로그램이 어머니의 양육효능감과 양육스트레스에 미치는 효과
Appears in Collections:
Education > Counseling Psychology
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.